Astma en steeds opnieuw tegen een beperkingen opbotsen

25-08-2017 om 12:58 uur

Moet me even van het hard.

Dochterlief is na een revalidatie van zes maanden weer fit.
Dus ook terug op niveau aan het voetballen. Volgende week is er stage en het is aan zee. Super dus, kan niet beter voor haar longen. We zagen het helemaal zitten.
Krijgen we vandaag het programma door: ’s avonds is er kampvuur (sfeer en gezelligheid natuurlijk – snap ik wel).
Dat is dus een ramp voor onze dochter die oa reageert op alles van rook (naast al de rest).
Dus nu moeten zij en ik deze avond met de trainer spreken. Van zijn kant hoop/verwacht ik wel begrip maar ik heb wel schrik voor de reactie van de groep. Want de dochter zal er de oorzaak van zijn dat dit leuke evenement dan niet doorgaat. En als er geen begrip is, moeten we haar thuishouden en wordt ze weer maar eens afgestraft voor haar ziekte.

Login of registreer om te reageren
25-08-2017 om 17:38 uur

Wat fijn dat je dochter herstelt is na een lange revalidatie! Die beperkingen zijn heel herkenbaar. Ik kan ook bijna niks hebben qua prikkels. Ik zou het toch bespreekbaar maken. Als het niet door gaat zou ze misschien alleen of samen met de trainer uit kunnen leggen aan de groep waarom die activiteit niet door kan gaan. Vaak willen mensen zich graag aanpassen als ze weten waarom iets niet kan. Zijn ze blij als je als persoon er al bij kan zijn met je ziekte en mee kan doen. Succes! Hopelijk is er genoeg begrip voor haar, zou jammer zijn als ze niet mee zou kunnen gaan.

Login of registreer om te reageren
25-08-2017 om 18:15 uur

Heeft ze niet een paar vriendinnen met wie ze die avond binnen ergens gezellig kan kletsen? Dan kan het kampvuur wel doorgaan voor de rest maar heeft zij ook een gezellige avond.

Login of registreer om te reageren
25-08-2017 om 18:31 uur

Hallo Caro,

Natuurlijk is het moeilijk dat je dochter iedere keer moet kiezen wat voor haar goed is. Dat botst regelmatig met haar omgeving voor wie bepaalde dingen heel normaal zijn terwijl die voor haar gezondheid juist niet goed zijn.
Bespreekbaar maken is altijd goed. Soms kunnen er verrassende oplossingen komen.
Misschien zijn er nog meer mensen die niet goed tegen rook kunnen. Dan is het al makkelijker om erover te praten. Misschien kunnen de mensen die niet tegen rook kunnen een andere activiteit doen. bijvoorbeeld naar de bioscoop.
Of kan er een andere leuke activiteit verzonnen worden voor die avond.

Andersom kun je niet verwachten dat er altijd en overal rekening gehouden kan worden met iets waar je zelf niet tegen kan. Er zijn namelijk veel mensen met andere beperkingen en het is echt onmogelijk om een programma voor iedereen passend te maken.
Wel kun je jezelf voorbereiden door van te voren een aantal alternatieve activiteiten voor jezelf te bedenken wanneer je ergens niet aan mee kan doen.
Dat is niet makkelijk maar 1 avond niet mee doen en de rest van de week wel en ook gezond weer naar huis met veel nieuwe ervaringen en misschien nieuwe vriendschappen is de beloning.

Sterkte met het maken van jullie keuzes.

groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren
26-08-2017 om 10:55 uur

Dank je

Ze gaan kamperen, dus een alternatief om binnen te zitten is er niet.
Ze kan natuurlijk wel verderop gaan zitten, dat zou ze ok vinden maar als de rook richting tenten waait, is het ook over voor haar.

De trainer was heel begripvol maar natuurlijk zag hij zijn plannen in het water vallen.
De eerste avond is er al zeker geen kampvuur besliste hij direct. Hij wil niet dat ze naar huis moet vertrekken.
Voor de tweede avond gaat hij bekijken wat er al dan niet kan.
De papa is er gelukkig 's avonds ook aanwezig (kwestie van genoeg begeleiders te hebben) en kan dus mee beslissen wat er haalbaar is.

Er zitten een aantal ferme karakters is, dus er is wel wat schrik voor de reactie. Aan de andere kant is ze gelukkig al zo ver dat ze daar wel op zou antwoorden en dan naast zich neerleggen omdat ze ook wel weet dat dat dan niet degenen zijn van wie ze vriendschap kan verwachten.

Login of registreer om te reageren