gevolgen gebruik haarlak op de longen

29-08-2017 om 01:25 uur

Beste longarts,

graag wil ik twee vragen aan u stellen die mij een beetje zorgen baren:

1. sinds anderhalf jaar style ik mijn haren met haarlak. Ik doe dit bijna dagelijks, ik ben hier ongeveer 5 minuten in totaal mee bezig waarbij ik steeds kleine beetjes haarlak op mijn haren spuit. Hierbij komt natuurlijk wat nevel haarlak vrij en ik ontkom er niet aan dat ik dit inadem. Heeft dit een risico op de gezondheid van mijn longen en kan het een longziekte of kanker veroorzaken? is het raadzaam hiermee te stoppen? of heeft dit erg minimale gevolgen voor mijn longen?

2. na het inspuiten ruik ik zeker het eerste uur ook nog de geur van de haarlak, is het ook een gevaar voor de longen zonder het inademen van de nevel, gewoon de haarlak die ingespoten is en ik de hele dag door op mijn haren draag?

ik hoor graag van u,

Groet Bram

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
12-09-2017 om 09:23 uur

Beste Bram

In principe kan je ervan uitgaan dat haarlak dat ik Nederland verkocht wordt is gecontroleerd en niet schadelijk is voor de gezondheid. Wel kan in heel zeldzame gevallen een soort allergie optreden voor een of meerdere componenten van de haarlak. Je merkt dat aan blijvende benauwdheid en hoesten ook na de 5 min na het sprayen. Als je het voor elkaar krijgt haarlak aan te brengen zonder uit in te ademen dan is er natuurlijk helemaal geen gevaar voor de longen.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen

Login of registreer om te reageren
12-09-2017 om 12:28 uur
Reactie op Bram

Beste longarts,

graag wil ik twee vragen aan u stellen die mij een beetje zorgen baren:

1. sinds anderhalf jaar style ik mijn haren met haarlak. Ik doe dit bijna dagelijks, ik ben hier ongeveer 5 minuten in totaal mee bezig waarbij ik steeds kleine beetjes haarlak op mijn haren spuit. Hierbij komt natuurlijk wat nevel haarlak vrij en ik ontkom er niet aan dat ik dit inadem. Heeft dit een risico op de gezondheid van mijn longen en kan het een longziekte of kanker veroorzaken? is het raadzaam hiermee te stoppen? of heeft dit erg minimale gevolgen voor mijn longen?

2. na het inspuiten ruik ik zeker het eerste uur ook nog de geur van de haarlak, is het ook een gevaar voor de longen zonder het inademen van de nevel, gewoon de haarlak die ingespoten is en ik de hele dag door op mijn haren draag?

ik hoor graag van u,

Groet Bram

Hoi Bram, vanwege je nickname neem ik aan dat je een man bent? Zo ja, kun je het niet proberen met gel of wax?
Ik gebruik dagelijks eveneens haarlak, maar ik neem een ademteug net voordat ik op de knop druk, spuit de lak op en loop meteen weg uit de nevel. Gaat prima!

Login of registreer om te reageren
13-09-2017 om 10:06 uur

Dankjewel voor jullie antwoorden! gelukkig dat het veilig is. voor mijn type haar werkt enkel haarlak naar mijn tevredeheid.

Login of registreer om te reageren