Gebruik NEXTHaler zonder COPD of astma?

30-08-2017 om 18:56 uur

Na een verkoudheid drie maanden geleden blijf ik last houden van slijmvorming en (productief) hoesten. 's Nachts heb ik geen symptomen, maar vrij snel na het opstaan begint de slijmvorming en de neiging tot hoesten. Ik heb geen last van benauwdheid, wel ben ik gaan stomen en een neusdouche gaan gebruiken om mijn neus zo open mogelijk te houden. Geen koorts, geen zuurbranden, wel zweten bij het opstaan en verminderde energie.

Op een thoraxfoto, sinusfoto en HR CT scan is niets gevonden, longfunctieonderzoek en histamineprovocatietest gaven geen aanwijzing tot astma of COPD, omeprazol (2x 40mg) geeft na 6 weken geen verbetering. Nu is (als enige mogelijkheid?) een proefbehandeling geopperd van formoterol (6microg) met beclometason (100microg) inhalatie (tweemaal daags). Gezien de mogelijke bijwerkingen en de doelgroep van dit medicijn (astma en COPD) twijfel ik zeer of ik hiermee moet starten, graag uw advies.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
01-09-2017 om 06:58 uur

Ik ben er geen voorstander van om formoterol/beclometason te gebruiken als proefbehandeling tegen hoesten als zoals bij u astma en COPD is uitgesloten. Het medicijn is hiervoor niet bedoeld. Er zijn 2 mogelijkheden bij u. Afwachten in de hoop dat het spontaan overgaat. Danwel verdere onderzoeken inzetten.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen

Login of registreer om te reageren
01-09-2017 om 14:41 uur
Reactie op Daantje

Misschien eens langs de KNO-arts?

De KNO-arts heeft met een fiberscoop de neus en keel bekeken en geen afwijkingen gevonden.

Login of registreer om te reageren