wel of niet een probleem met mijn longen? restafwijking , klachten

05-09-2017 om 10:06 uur

Ik heb al eerder geschreven omtrent mijn streperige restafwijking op mijn rechter midden kwab.
Na een infectie eind januari, vermoedelijk longontsteking, maar nooit officieel gediagnosticeerd, bleef ik klachten houden , vooral veel hoesten. Wat uiteindelijk ergens in april minder werd en verdween. Wel bleef ik schraapklachten houden en vooral als ik lig een zacht krakerig geluid en soms zelfs ploppend lucht geluid in mijn keel. ook hoog in de keel..richting neus. Ik heb verschillende longfoto's gehad waar de streperige restafwijking werd gemonitord.
daaruit bleek

1e foto : streperige restafwijking ontdekt
2e foto : aantal weken later ..was die restafwijking kleiner geworden
een 3e en 4e foto liet de restafwijking zien die niet verder kleiner was geworden, en dus hetzelfde als bij de 2e foto en men vond het verder prima zo en hoefde niet meer bekeken te worden.

Huisarts en na consultatie met radioloog zagen er niet veel en alleen als ik ongerust was kon ik verwezen worden naar een longarts, maar dat was echt niet nodig. Alleen als u klachten houdt of krijgt dan aan de bel trekken. In die periode heb ik meerdere malen aangegeven dat ik een krakend geluid hoor in mijn keelgebied , met name als ik lig en dus ook svonds in bed en veel moet schrapen. Hiermee werd niet veel gedaan en men vond het zelf een raar verhaal. Ik ben onlangs bij de KNO arts geweest en zij kon verder niets zien. Ik gaf ook aan, "maar ik zit nu ook overeind en buiten schrapen heb ik dan nooit dat kraakgevoel en dat ploppende lucht geluid".. maar goed..niets gezien..

Dit geluid en gekraak wat zowel hoog in mijn keel richting achterkant neus en zowel laag in mijn keel richting luchtpijp kan zitten en bovenin borst..en zelfs van kant kan verwisselen waar ik het in mijn keel het meeste voel en hoor (ook die schraaplaag/gevoel beweegt dan mee).. irriteert me mateloos. vooral omdat niemand echt weet WAT dit nu is. Zelf relateer ik het dan toch weer aan wat ze op mijn longen hebben gezien, maar ..misschien volkomen onterecht.

Vragen:

1) het feit dat mijn longfoto's zo zijn en in foto 2 de restafwijking kleiner is geworden, hoe groot is dan nog de kans dat er iets sinister plaats vindt?

2) Is het logisch dat je in je hoog en laag in je keel krakende geluiden hoort..met name bij inademen..zelden bij uitademen en dit met je longen te maken heeft (of zou je die niet zo moeten horen en alleen met een stethoscoop als het vanuit je longen komt)? Ook als ik zit is dat veel minder tot niet.

3) KNO arts ziet weinig wat het kan verklaren, maar ik heb al wel jaren reflux (omeprazole 20 mg) en een gevoel van post nasal drip slijm..dik slijm.. ik lees op internet dat dit mogelijk ook een oorzaak kan zijn.. anderzijds denk ik ook aan hyperreactieve luchtwegen .. klopt dit?

4) Wat is nu wijsheid. Ik bedoel , ik heb ook geen zin te blijven dokteren en zou er eigenlijk vanaf willen, maar besef dat dit vermoedelijk niet 1,2,3 zal weg gaan andes was het wel weg.. en om nu steeds aan de deur te kloppen bij doktoren , terwijl niemand van de doktoren het totnogtoe weet en zich er ook geen zorgen om schijnt te maken (het totaalplaatje) zou ik zelf graag wat meer verklaring willen hebben dat dit in ieder geval niet iets kwaadaardigs lijkt te zijn, dus ik het kan laten rusten ? Als dit namelijk niet mijn longen kunnen zijn en de KNO arts vindt mijn keel er netjes uit zien na gekeken te hebben met slangetje..dan kan ik het misschien het beste laten rusten. hoe lastig het ook is. kortom..lijkt dit alles met mijn longen te maken hebben of denkt u dat dit vooral onschuldig is, en ik vooral er veel last van heb en op let?

alvast dank !

Login of registreer om te reageren
05-09-2017 om 11:41 uur

Het lijkt op PND (Post Nasal Drip)
Een beetje slijm en speeksel dat vanuit de mond- en neusholte je keel in druppelt.
Volgens mij niets alarmtrends maar wel vervelend. Kan vele oorzaken hebben waaronder irritatie van het slijmvlies.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Postnasale_drip

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
06-09-2017 om 15:25 uur

1. Het is heel normaal om na een longontsteking een restafwijking te zien in de longen. Het feit dat die kleiner wordt na vervolg thoraxfoto onderzoeken sluit uit dat het longkanker is. 2. Wat je vaak ziet dat na een longontsteking de luchtwegen hyperreactief worden. Dit kan soms enkele weken aanhouden. 3. Post nasal drip kan ook een oorzaak zijn. Echter, dan had de KNO arts wel iets moeten zien daarvan. 4. Het is duidelijk dat je toch veel klachten hebt en dat je je er zorgen om maakt. Je kan de huisarts om een verwijzing vragen voor analyse van hoestklachten.

Login of registreer om te reageren