Vlekje op long?

13-10-2017 om 19:34 uur

Hallo

Mijn man heeft 2 weken terug een paar keer een lichte pijn gevoeld bij zijn long/borst. Het voelde als een blauwe plek waar je op drukt.
hij is bij de huisarts geweest en heeft erna een rontgenfoto laten maken. Uitslag; klein vlekje op linkerlong.
gedacht werd aan een longontsteking dus antibiotica gehad.
Hij heeft echter geen klachten dus dat kwam voor ons uit de lucht vallen. Mij man is 31 jaar en heeft wel wat jaren gerookt maar sinds 5-6 jaar niet meer.
Na een week antibiotoca een nieuwe foto gemaakt, en wat blijkt; niets veranderd op de foto.
De huisarts weet t niet meer en verwijst naar longarts. Prima dat er verder onderzoek komt maar de schrik zit er goed in.
wat kan het zijn? Hij heeft nog nooit een longontsteking of iets gehad...littekenweefsel lijkt me dus niet aan de orde?

Ik hoop dat iemand van de longartsen ons door de slopende dagen heen kan helpen
Bedankt alvast

Login of registreer om te reageren
13-10-2017 om 19:47 uur

---
Enkele maanden geleden moest ik voor een routine-onderzoek o.a. ook

een "gewone" longfoto laten maken.

Van de longarts hoorde ik ook dat ik een vlekje in mijn linker long had.

Dus meteen doorverwezen om een CT-scan te laten maken voor een wat

duidelijkere foto van rondom.

Geen vlekje meer te vinden.

Naar alle waarschijnlijkheid was bij de gewone "platte-longfoto" het donkere

vlekje de tepel. Deze huid is namelijk anders dan de rest van het vel en

is dus zichtbaar als een soort vlekje.

Ik eerst enkele dagen totaal in de shit, bleek het gelukkig niets te zijn.

Ik zeg niet dat het bij jouw man ook zo is natuurlijk, maar hou gewoon

nog even goede moed en hoop op een soortgelijk iets als bij mij!!

---

Login of registreer om te reageren
13-10-2017 om 19:56 uur

Denk niet onmiddellijk aan het ergste. Daar heeft ie niet lang genoeg voor gerookt.
Zoals Hans hierboven zegt: Het kan zomaar vals alarm zijn. Wel vals want 't is niet leuk nu, denk ik zo.

@Hans53
Je tepel?
Da's humor. LOL.
Had de radioloog z'n certificaat anatomie nog niet afgerond?

Login of registreer om te reageren
13-10-2017 om 19:57 uur

Huid is helemaal niet zichtbaar op een röntgenfoto dus ik vind het een raar verhaal.

Login of registreer om te reageren
13-10-2017 om 20:00 uur
Reactie op Daantje

Huid is helemaal niet zichtbaar op een röntgenfoto dus ik vind het een raar verhaal.

Juist omdat de "huid" van de tepel een heel andere structuur heeft

geeft die onder een bepaalde hoek wel een "beeld" of een soort "schaduw"

Zo is het mij tenminste uitgelegd.

---

Login of registreer om te reageren
13-10-2017 om 20:00 uur

Bedankt voor jullie reacties, de angst is ook vergroot doordat de huisarts vorige week nog zei dat het niet kwaadaardig zal zijn wat er dan mag zitten op basis van de foto en nadat de nieuwe foto na de antibiotica kuur dezelfde resultaten geeft weet hij ineens niets meer....

Login of registreer om te reageren
13-10-2017 om 20:13 uur

Hij heeft ongeveer 20 jaar terug wel een keer bronchitis gehad...maarja of dat dan zou verklaren dat er nu nog een vlekje te zien is..

Login of registreer om te reageren
14-10-2017 om 12:02 uur

@bloem1984 Het kan ook nog bijv een A typische longontsteking zijn. Dan heb je geen klachten zoals bij een bacteriële longontsteking. Is hij niet vermoeid of iets kortademiger?
En verder kan het best een soort litteken zijn van een doorgemaakte bronchitis. Vaak weet je niet meer dat je als kind zo ziek geweest bent.
Hopelijk kan de longarts jullie geruststellen.

Login of registreer om te reageren
14-10-2017 om 18:46 uur

dat zou idd ook nog best kunnen. Sinds gisteren is hij soms kortademig maar ik vermoed dat dit vooral door de stress nu komt.
hij heeft een week antibiotica gehad dus is geen ontsteking van nu of kort geleden.
Misschien is t iets van langer geleden. Ik hoop t van harte....

Login of registreer om te reageren
17-10-2017 om 08:09 uur

Hallo bloem1984

Begrijpelijk dat je erg geschrokken bent. Maar gelukkig dat de huisarts je man meteen heeft doorgestuurd. Een vlekje op de longen kan vele oorzaken hebben. Daarom kan een longarts die verder geen onderzoeksgegevens van je man heeft niet zomaar beoordelen wat er aan de hand is. Probeer vertrouwen te hebben in een goede uitslag. Sterkte!

Login of registreer om te reageren