Aerosol met teller

16-10-2017 om 13:37 uur

Tot enige tijd geleden gebruikte ik de seretide inhalator. Deze is erg handig want er zit een teller op zodat je direct weet of hij nog bruikbaar is.

Helaas is hij op enig moment (eenzijdig, apotheek) vervangen door FosterAir. Werkt ook prima maar lastig geen teller. In mijn situatie is het echter noodzaak dat kop meerdere plekken een inhalator heb liggen. Welke dus allemaal verschillend vaak gebruikt worden.

Ik wil dus weer liever een inhalator met teller gaan gebruiken maar hebe ook geen zin om (naast alles wat ik al zelf bekostig) dat ook nog te gaan betalen.

Vraag" welke inhalators (Aerosol) zijn er met een ingebouwde teller die onder de vergoeding vallen?

Login of registreer om te reageren
16-10-2017 om 13:53 uur

Hoi
Ik had ook de fostair zonder teller totdat de longverpleegkundige vertelde dat ik bij de apotheek moest afdwingen dat ik er een met teller moest hebben en de apotheek heeft ze zonder problemen direct besteld en ik heb nu de foster met teller.

Login of registreer om te reageren
16-10-2017 om 14:39 uur

Foster of Serettide is een heel ander medicijn, dat kan de apotheek toch niet zomaar wijzigen? Ik zou daarover contact opnemen met de arts.

In de Longwijzer las ik dat je een stekenteller van breien of haken kan gebruiken voor aerosols zonder teller.

Login of registreer om te reageren
17-10-2017 om 09:16 uur

Beste Antonio_2e,

Bij ons is niet bekend welke aerosol inhalatoren een ingbouwde teller hebben die onder de zorgkostern vergoeding vallen. Ik denk weinig.

In de Longwijzer staat: 'Een stekenteller, die wordt gebruikt bij het handwerken, bidt uitkomst. Het kunststof riempje past prima op een dosisaerosol. De patiƫnt drukt bij elke inhalatie op de teller en houdt zo bij hoeveel er nog in de aerosol zit. Een stekenteller is voor een paar euro te koop bij handwerkwinkels.'

Een andere manier is om op het spuitbusje de datum van ingebruikname te noteren. Bij een vast aantal malen inhaleren per dag, kan men uitrekenen wanneer het busje (ongeveer) leeg zal zijn of mensen kunnen turven hoeveel pufs ze hebben gebruikt.

Verder kan de apotheek je informeren.

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren
17-10-2017 om 09:41 uur

Beste Antonio_2e

Ook ik heb een inhalator zonder teller maar ik heb op mijn telefoon een app gedownload van Medisafe.
Hierin kan ik mijn medicijnen zetten en het aantal wat ik moet innemen.
Ik kan hier aangeven hoeveel inhoud er in zit bv 120 pufjes en hij telt dan af en waarschuwt als het
bijna op is (dit stel je in ik heb hem op 20 staan omdat ik het dan tijdig kan bestellen)
misschien een idee

Met vriendelijke groet
Petra

Login of registreer om te reageren