Gestopt met roken, veel slijmproductie en hoesten

Goedemiddag, ben inmiddels 2 maanden geleden gestopt met roken, doordat ik een vervelend hoestje kreeg, direct gestopt, helaas wel lang gerookt. Hoesten stuk minder maar niet weg en heel veel slijmproductie. Is dat normaal?

Reacties

• bemzemabemzema Gebruiker
    Nou ja als toevoeging, het is eigenlijk meer speeksel productie dan slijm.
  • ThirzaThirza Gebruiker
    Ja dat is normaal en juist goed. Je gaat nu de troep uit je longen hoesten.
    In sigaretten zit een luchtwegverwijder die je dus nu niet meer binnenkrijgt.
    Dus als je hoest waarbij veel slijm omhoog komt, spuug het eens uit in een witte tissue en bekijk hoe het eruit ziet, kleur, met bloed vermengd, taai of dun.
  • ballingballing Gebruiker
    Hieronder een lijstje met lichamelijke en geestelijke ontwenningsverschijnselen:
    https://ikstop.nl/ontwenningsverschijnselen-een-uitgebreide-lijst-van-mogelijkheden
    Nou het is toch echt meer de speekselproductie die mij dwarszit. Dat hoesten valt zeer mee, af en toe een kuchje, maar dan komt er geen slijm ofzo. Nee het is meer de constante stroom van speeksel. Vroeg mij af of dat ook te maken heeft met stoppen met roken, want dat lees ik eigenlijk nergens.
    #5 edited november 2017
    Blijft het in je keel hangen?
    Waar ik aan zit de denken is dat het misschien uit je neusholtes komt (voorhoofdsholtes en kaakholtes).
    Je zou dan last kunnen hebben van PND (Post Nazal Drip). Slijm dat vanuit die holtes in de keel druppelt en daar irritatie veroorzaakt.

Het kan natuurlijk ook nog steeds een gevolg van het stoppen met roken te maken hebben.
    Je mondflora is zich aan het herstellen en dat betekend dat het zich anders gedraagt dan dat je lang gewend bent geweest.

Maar goed. Ik ben een kleine ervaringsdeskundige ( met de nadruk op ervaring) en al helemaal geen arts.
    Mm, dank voor het meedenken. Ik hou het in de gaten en kijk naar veranderingen. Opzichzelf gaat het stoppen zeer goed en voor het overige weinig last, alhoewel de beloofde super extra energie enzo een beetje tegenvalt. Ook op dat vlak niet zoveel verschil, ook bij het sporten niet, terwijl ik dat toch wel verwacht had. Enfin, goede beslissing.
    Enne, ja blijft in keel hangen
  • Longfonds AdvieslijnLongfonds Advieslijn Longfonds Advieslijn, Moderator
    Beste Bemzema,

Allereerst, wat goed dat je gestopt bent met roken! Na het stoppen met roken gebeurt er van alles in je lichaam. Over het algemeen hebben mensen meer last van extra slijm productie, maar meer speeksel is bij ons niet bekend. Geef je lichaam de tijd om te herstellen nu je niet meer rookt. Houd de klacht van veel speekselproductie aan, ga dan eens naar de huisarts. Succes en hou vol.

Met vriendelijke groet,
    De Advieslijn
    bemzema schreef: »
    Enne, ja blijft in keel hangen

Als je er last van blijft houden dan kun je via de huisarts een verwijzing naar de KNO-arts vragen.
    Zo op afstand klinkt het allemaal als een sinusprobleem. Dat komt veel voor bij rokers en ex-rokers.
    Maar lekker gestopt zijn blijven, hoor!
    ok, beiden dank voor de reactie(s). Ik houd het in de gaten.
    Kleine update: inmiddels 10 weken gestopt, mm dacht eigenlijk dat het langer was. Speekselproductie waarover ik eerder klaagde is weg.
    Enige wat nog lijkt te herinneren aan roken is af en toe hoesten en wat slijm, met name onder de douche. Hopen dat dat ook snel weg gaat; hebben jullie vast ervaring mee. Hoe lang duurt dat?
    bemzema schreef: »
    Kleine update: inmiddels 10 weken gestopt, mm dacht eigenlijk dat het langer was. Speekselproductie waarover ik eerder klaagde is weg.
    Enige wat nog lijkt te herinneren aan roken is af en toe hoesten en wat slijm, met name onder de douche. Hopen dat dat ook snel weg gaat; hebben jullie vast ervaring mee. Hoe lang duurt dat?

Kijk! Dat is nou nog eens mooi nieuws.
    Doordat onder de douche de luchtvochtigheid hoger is ("dikkere lucht") zul je eerder gaan hoesten.
    Nu je gestopt bent met roken doet het lichaam al het mogelijke om de achtergebleven troep te lozen en dat gaat soms van kuch, kuch, kuch.
    Hoelang dat gaat duren is moeilijk te zeggen en hangt bv. af van hoelang en hoeveel je gerookt hebt.
    Bij mij duurde het een jaartje of twee voordat bij het tandenpoetsen er geen bruin slijm meer meekwam.
    Mijn rokershoestje was al na een paar dagen verdwenen.
    Kleine update: inmiddels ruim 4 maanden gestopt ( net als met kinderen, eerst denk je in weken, daarna in maanden en hopelijk straks ook in jaren); Gaat eigenlijk supergoed ( behalve 1x; stond ik ineens als gevolg van overmatig alcoholgebruik gezellig buiten op een feestje met een mij onbekende dame een sigaretje te roken; halverwege bij zinnen gekomen en weggegooid, met die dame is het ook niks geworden).
    Wat resteert is wel de aanwezigheid van slijm, dat is nog niet weg en wil het er soms uitrochelen. Zou mooi zijn als dat ophield; hoorde iets over citroensap, weten jullie daar iets van?
    Groet, Bemzema
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Sterkte Bemzema met het verder stoppen met roken.
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    #15 edited januari 2018
    @bemzema, spoel jij je holtes wel eens, kan ook helpen met slijm/snot probleem.
    En zelf gebruik ik vaak fluimucil als slijmoplosser, die mag ik ook van mijn longarts gebruiken.
    Verder enorm knap van je 4 maanden, die misser geef je de schuld aan de geest in de fles :)
    Groetjes, Jolien
    @bemzema
    Het gaat super goed, toch zo?
    Ik weet niet precies hoe lang je gerookt hebt maar het heeft wel even wat tijd nodig om van de gevolgen af te komen. Het risico op echte nare gevolgen wordt met de jaren kleiner om na ongeveer 10 jaar bijna geheel verdwenen te zijn.
    Verder moet je er echt voor oppassen dat je tijdens je alcoholische escapades niet plotseling een maîtresse eraan overhoud. Lekker smeuïg verhaal, trouwens.
Log in of Registreer om te reageren.