Zuurstofsaturatie en ECG bij redelijk diepe Pectus excavatum

09-01-2018 om 01:45 uur

Beste longarts(en)

Graag zou ik wat meer informatie willen omtrent de zuurstofsaturatie bij een redelijk diepe Pectus excavatum.
Medische voorgeschiedenis zijn tweemaal (linkerkant) spontane pneumothorax. Eerste keer volledige pneumothorax, tweede keer een gedeeltelijke. Geen pleurodese gehad, herstel dmv drainage en rust houden.

Mijn vraag betreft of mijn Pectus excavatum een afwijkend ECG (repolisatiestoornis hoog-lateraal en lateraal, aspecifieke veranderingen. Vlakke of kleine negatieve T in aVL V5 V6, normale variant van het ECG) kan veroorzaken? Overigens is het afwijkend ECG pas aan de orde sinds het jaar 2000. Daarvoor geen afwijkingen geconstateerd.

Wat betreft de zuurstofsaturatie of een Pectus excavatum hierin een rol kan spelen. In volledige rust is deze nogal erg verschillend. De ene dag schommelt het tussen 90 en 94 en op andere dagen zijn de waarden tussen de 95 en 99. Onder inspanning zijn de waarden naar mijn weten altijd goed. Volledig longfunctieonderzoek heeft niets opgeleverd. Alle uitslagen vielen onder de normale grens. Toch merk ik regelmatig dat ik kortademig ben, oftewel snel buiten adem bij geringe inspanning. Rook sinds 5 jaar niet meer. Ervoor 25 jaar een pakje per dag gerookt

Alvast hartelijk bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.

John

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
09-01-2018 om 10:55 uur

Beste John,

Ik ben van mening dat degene die het ECG heeft aangevraagd en de wijziging hierin sedert 2000 heeft gezien deze vraag dient te beantwoorden: dat kan ik niet met deze info.

Betreffende desaturatie die schommelt tussen 90 en 99% heb ik op basis van je borstkas helaas geen sluitend antwoord. Deze variatie berust veelal op andere zaken. Je kunt exemplarisch wel wat case reports vinden over compressie van het borstbeen en de ribben tegen het hart waardoor bij bepaalde houding er benauwdheid is, meer wete ik er niet van!

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
09-01-2018 om 15:13 uur

Beste Peter,

Bedankt voor het snelle antwoord.

Met vriendelijke groeten,

John

Login of registreer om te reageren