Is kans op herhaling aanwezig?

20-01-2018 om 11:49 uur

Sinds vier jaar heb ik in het voorjaar en in het najaar longontsteking, altijd op dezelfde plek onderin in mijn rechterlong. Ik kreeg toen regelmatig een kuur azitromycine 250 mg voorgeschreven. Vorig jaar heeft de huisarts mij doorverwezen naar de longarts. Na longfunctietest en histaminetest kreeg ik Alvescon voorgeschreven en Salbutamol. Na longfoto en CT scan heb ik bronchoscopie gehad, waarbij dat stukje long is schoongeschraapt. Een pneumococ bacterie veroorzaakte de ontsteking.
Na de bronchoscopie heb ik me een paar weken goed gevoeld en kreeg weer longontsteking. Ik kreeg een kuur prednison 30 mg voor 7 dagen en doxycycline 100 mg. Ik bleef belabberd, kortademig en vermoeid. De arts heeft bloedonderzoek aangevraagd en alle waarden waren goed, wel te zien dat er een onsteking zat. Op de longfoto was te zien dat de ontsteking nu niet onder in mijn long zat maar rechts in het midden. Nu heb ik tegen benauwdheid Novolizer 12 mcg en een prednisonkuur 30 mg voor 10 dagen en antibiotica voor 4 weken moxifloxacine. Ik voel mij een stuk beter, heb inmiddels weer energie. Mijn vraag: kan ik de inhalatie afbouwen of zal ik deze altijd moeten gebruiken? Als de longfoto goed is, is het dan nog beter om een CT scan te laten maken? Is longontsteking besmettelijk?
Met vriendelijke groet,
Martha

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
07-02-2018 om 08:49 uur

Of u de medicatie altijd zal moeten gebruiken hangt af van twee dingen: is de longfunctie goed en heeft u nog klachten? Als beiden goed zijn, hoeft u denk ik niet uw hele leven deze medicatie te gebruiken.
De CT-scan is al een keer gemaakt(en was toen buiten de longontsteking normaal?) In dat geval is een gewone longfoto voldoende ter controle. De longontsteking door de pneumococ bacterie is niet besmettelijk

Login of registreer om te reageren
11-02-2018 om 12:31 uur

Hartelijk bedankt voor uw antwoord,

met vriendelijke groeten,
Martha

Login of registreer om te reageren