Opvlamming COPD

15-03-2018 om 13:55 uur

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op het Forum,Stel me graag even voor.
Ik ben Lia 67 jaar en sinds een paar jaar COPD patient. Gebruik daarvoor 2x 2 puf Foster,1x pd spiriva en zo nodig Ventolin.Nu heb ik eind jan.griep gehad(ondanks griepprik).geen koorts .Medicatie opgehoogt naa 4x pd.
2 weken thuis geweest.
Daarna weer begonnen als vrijwilliger in zh. Na 2 weken werd ik benauwd,kortademig,
Naar hap op zaterdag geweest,stootkuur gehad.
Maandag toch ook naar ha en doorgestuurd naar de EHL.Allerlei onderzoeken.Hele lichte vorm longontstekening verder alles goed.AB mee bij stootkuur ,atrovent meerdere keren plus de foster en ventolin. Volgens longarts een opvlamming vd de COPD. Voor mij de 1e keer.Dit is nu 5 dagen.Vind dat ik niet zo opknap.Of ben ik ongeduldig.
Heeft iemand hier meer ervaring mee,

Login of registreer om te reageren
15-03-2018 om 17:01 uur

je bent helaas iets te ongeduldig ik herken het heb nu een paar kuren achter de rug maar nu begin ik pas een beetje op te knappen

Login of registreer om te reageren
15-03-2018 om 17:14 uur

Dank je,moet ik toch maar verder afwachten.

Login of registreer om te reageren
16-03-2018 om 15:52 uur

Hoi LiaG,

Heb sinds vorig jaar Acos en in oktober mijn 1e longontsteking gehad.

Het kan lang gaan duren eer je, je weer wat beter voelt, maar ieder ervaart dat weer anders.

Ik ben nog steeds in de loop van de middag erg moe, maar met alle medicijnen en therapieën gaat het steeds beter.

Sterkte

Login of registreer om te reageren
16-03-2018 om 18:40 uur

Hallo Lia G, welkom hier, het is inderdaad vaak zo dat het lang duurt voordat je weer echt opknapt.
Alle kuurtjes maar eerst afmaken en dan nog kan het een tijdje duren voordat je fitter bent.
Ik zelf heb geen griep of virus maar ben ook al vanaf januari veel meer benauwd dan normaal,ellendig is het wel want je wilt zo graag van alles doen he?
Sterkte en beterschap, Jolien

Login of registreer om te reageren
17-03-2018 om 05:43 uur

Het kan lang duren voor je helemaal hersteld bent. Sterkte en beterschap.

Maar andere vraag?

Het is zeer goed dat jij vrijwilligers werkt doet in het Ziekenhuis dat is ook erg noodzakelijk. Maar is het als COPD patiënt wel verstandig om als vrijwilliger in een Ziekenhuis te werken je wordt er vaak meer bloot gesteld aan ziek makende bacteriën en virussen dan ergens anders. Jij als COPD patiënt hebt daardoor meer kans om ziek te worden door je vrijwilligers werk en de vraag is of dat zo verstandig is als COPD patiënt, ook als je ouder wordt of bent kan je ook vatbaarder worden of zijn.

In algemeen is het zo bij de meeste COPD patiënten, en neem dat van me aan, elke keer dat ze longontsteking krijgen of een opvlamming van de COPD leveren ze iets in. Naar mijn idee wordt dit vaak onderschat en soms wordt de achteruitgang niet als dusdanig ervaren of waargenomen maar op den duur gaat je het echt wel merken.

Misschien iets om met de longarts te bespreken en over na te denken.

Login of registreer om te reageren
17-03-2018 om 10:32 uur

Dank je voor je reactie Marcus,
Ik werk bij patientenvervoer,dus loop inderdaad door heel zh. Vind het zo'n leuk werk. Breng het misschien wel terug naar 1 dagdeel ipv 2.
Dit was de 1e keer dat ik echt zo benauwd was(sinds diagnose 4 jaar terug).Zelf dacht ik doordat ik 2 wk.daarvoor griep heb gehad,wat vatbaarder was,en daardoor deze opvlamming heb gekregen.Sinds een week predisolon, ab ,atrovent foster en salbutamol. Gaat stuk beter,maar conditie nog niet zo.
Nu wil ik graag morgen naar een voetbalwedstrijd(mijn passie),staat aardige koude wind,hoef niet ver te lopen,maar ben ik nu extra vatbaar?
Enige ervaring daarmee?

Login of registreer om te reageren