Wel-geen astma of astma als bijverschijnsel: medicijnen wel of niet gebruiken

28-03-2018 om 20:59 uur

Achtergrond: man, 62 jaar (1955), 188 cm, 107 kg. ECG ok, bloeddruk 135/75. Sinds 3 gebroken ribben (7-8-9) 10 jaar geleden is mijn conditie sterk achteruit gegaan en gewicht omhoog. Gebruik sinds October 2014 Glucophage 1x500mg in avond als pre-diabetes preventie. Lange termijn bloedsuiker (HbA1c) 45-48. Slaap overwegend goed. Sinds 24 jaar in Tsjechie woonachtig.

Terugrekenend sinds ruim 2 jaar chronisch sinusitus met veel hoesten gedurende meerdere verkoudheden. Negen maanden geleden chronisch sinusitus vastgesteld, long X is ok, CRP gedurende de ruim twee jaar altijd beneden 8.

Sinds 9 maanden ook soms astma-achtige symptomen. Mijn longarts heeft in September diagnose astma gesteld, maar deed dit gedurende een volgende zware verkoudheid – hoestperiode met keelonsteking. FeNO 226 ppb! Spirometrie was beter dan verwacht en nog net of ruim in het groene gebied. Bronchidilitatie test spirometrie gaf slechts 7% verbetering, minder dan verwacht.

Voorgeschreven medicatie: Asmanex 400 microgram inhalatie in de ochtend en Montelar 10 mg tablet in de avond. Omdat ik verdere testen wou afwachten heb ik die medicijnen tot nu toe nog niet gebruikt, leek niet nodig .

Allergie-immunologie test: negatief, ook voor gebruikelijke bacterien etc.
KNO onderzoek, mede voor zwaar verstopte neus. Kijk-onderzoek en CT scan: rechter kaakholte vol (diagnose in Juni was links) en opgezwollen neuspoliepen. Advies: poliepen verwijderen (FESS), kaakholte leegmaken, doorgangen verwijderen.

Mijn grootste probleem-onzekerheid: dit probleem speelt al 27 maanden, de asthma-achtige verschijnselen kwamen pas 9 maanden geleden naar voren en de poliepen opzwelling pas 4 maanden geleden. Voor alle duidelijkheid, tot Juni 2018 had ik nog NOOIT asthma-achtige symptomen gehad, ook niet bij zware inspanning, rokerige omgevingen etc etc. Dit terwijl ik sinds mijn geboorte tot de puberteit serieuse KNO problemen gehad heb, later nog wel maar niet erg seriues.

De KNO arts geeft toe dat de FESS alleen maar een tijdelijke oplossing is. De long arts schrijft een –voor zover ik na kan gaan- zeer zware astma medicatie combo voor, gebaseerd op de FeNO metingen gemaakt gedurende zware verkoudheid en keelonsteking.

In beide gevallen denk ik dat zowel de poliepen als de asthma sypmtomen een bijverschijnsel of secondair probleem zijn. Maakt het er niet minder erg om. Maar wat mij dwarszit is dat tot nu toe geen van de artsen een poging gedaan heeft om het onderliggende probleem te identificeren of op te lossen.

Heb ik wel astma en is het raadzaam om toch met die astma medicatie te gaan beginnen, in ieder geval gedurende korte termijn, om verdere long beschadigingen tegen te gaan of zijn er andere opties?

Helaas zijn de artsen hier (Tsjechie) niet altijd up to date met literatuur en is bij te veel artsen goede patient informatie-communicatie ook niet echt ok, vandaar de vraag aan u, met dank voor het bestaan van de website en jullie inzet.

Login of registreer om te reageren
29-03-2018 om 07:01 uur

Juni 2017. Dat is de "9 maanden geleden" dat die verschijnselen begonnen en het test riedeltje werd ingegaan.

Login of registreer om te reageren
29-03-2018 om 19:30 uur

Update: sinds begin maart weer verkoudheid met in de ochtend veel gehoest om slijm kwijt te raken. Werd minder deze week, doctor woensdag zag de rode keel maar hoorde niets in de longen. Sinds gisteren is het weer volop verkoudheid, verstopte-loop neus, niezen, hoesten en hoofdpijn. Geen koorts. Vandaag gebrek aan energie en kortademig. Wij wonen op 4 hoog (geen lift) en vanavond toen we thuis kwamen moest ik halverwege uitrusten om adem te halen terwijl ik normaal redelijk snel de trap oploop.

Op advies van de arts ben ik gisteren avond toch maar met Montelar begonnen, vandaag eerste Asmanex. Bovenstaande vraag blijft staan, maar bijkomende vraag, hoelang duurt het voordat je effect van deze medicatie ziet?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-04-2018 om 14:16 uur

u zou kunnen informeren naar een histamine provocatie test om de astma meer te bewijzen. het klinkt er wel naar met de poliepen ook en de klachten.
astma kan zo maar opkomen, bv geluxeerd door een infectie. Ook op oudere leeftijd.
succes!

Login of registreer om te reageren
29-04-2021 om 10:13 uur

Als het beter gaat ben ik altijd slechter in updaten van forums, kan voor andere gebruikers irritant zijn.

Toch maar alle medicijnen braaf gaan gebruiken. Na 2 maanden Asmanex was FeNO omlaag van 226 ppb naar 46 ppb. Eind 2019 overgestapt van Asmanex en Montelar naar Symbicort 200, alleen 's ochtends 1x, als het slechter ging in de avond ook nog 1x (dwz, 1 pufje).

Erg goed gegaan, de kortademigheid nu is de slechte conditie: snel 4 trappen op met totaal gebrek aan conditie, 15 kg te zwaar en 64 jaar oud is niet echt verwonderlijk. Twee keer per week 2 uur volleybal en lopen gaan zonder probleem.

Nu problemen met cadida infectie in mijn keel (en mogelijk elders in het KNO gebied), tijdelijk geen symbicort, alleen sinds gisteren Berodual als red-lap middel. Heb hierover een apart draadje geopend

Login of registreer om te reageren