Graag advies

23-04-2018 om 06:38 uur

Hallo, Ik ga de combinatie striverdi/spiriva respimat gebruiken. Na heb ik gelezen dat de ventolin een goede kortwerkende voor eventueel overdag is. Nou vraag ik me af of ik ook een combinatie met een ontstekingsremmer moet gaan gebruiken.

Ter verduidelijking, ik woon in Spanje en ben sinds vorig jaar voor het eerst hier bij een longarts geweest en zij heeft mijn medicatie veranderd (op de spiriva na). ik heb toen Broncoral en atrovent gekregen. Voor de wisseling van de medicijnen had ik nooit slijmproductie of een hoestje, meestal 1x jaar een lichte infectie in de winter, verder nooit ziek. Vanaf de wisseling van de medicijnen ben ik alleen maar ziek geweest en helaas valt bij mij nu het kwartje pas dat het waarschijnlijk aan de medicijnen ligt. Ik rochel en hoest wat af. Veel slijmproductie die ik gewoonweg niet altijd op kan hoesten (te weinig kracht) waardoor er telkens weer een infectie ontstaat. om nog maar te zwijgen van de andere bijwerkingen. Weer een infectie en inmiddels gestopt met de broncoral (atimos in Ned. vlgs mij)en atrovent en al mijn klachten zijn verdwenen.

De communicatie is niet altijd je van het hier, morgen naar de arts en daarom wil ik graag wat info, wat kan er als kortwerkende bij gebruikt worden, of mss twee kortwerkende. en moet ik mss een tijdje een inhaler hebben met cortisonen.

Met vriendelijke groet,

Jacquelien

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
03-05-2018 om 08:29 uur

met dit verhaal zou je inderdaad evt een tijdje (bv 3 maanden) een inhalatie steroid kunnen gebruiken met combi langwerkende luchtweg verwijder. daarnaast geven we dan ook wel spiriva erbij. ICS/LABA plus LAMA. Overigens veranderen de weersomstandigheden nu weer wat, ook in spanje denk ik, en kan het effect van virussen en bacterien ook weer afnemen en heb je uiteindeliejk de steroid toch niet nodig.
Je kan ook kijken wat de nu voorgeschreven combi voor je doet en dat aanvullen met bv atrovent of salbutamol zn. 2 kortwerkenden is niet zinvol.
formoterol wordt wel eens gegeven als zowel langwerkend met een kortwerkende component, dus ook zn in te zetten. Dat zou ik naast striverda/spiriva zelf niet doen.

Login of registreer om te reageren