Hoesten zonder benauwdheid

03-05-2018 om 17:00 uur

Begin december begon ik zonder aanleiding te hoesten. Ik dacht eerst aan bronchitis, maar na 3 maanden hoesten en reutelen en 4 verschillende medicijnen - Budesonide hielp uiteindelijk - zei de huisarts dat ik er rekening mee moest houden dat het astma was. (foto geen bijzonderheden) Het hoesten was vrijwel over en ik stopte met de medicijnen. Na 2 weken begon ik weer te reutelen; weer begonnen met de medicijnen. Toen ik vorige week weer stopte met de medicijnen werd het hoesten prompt veel erger en ben ik toch maar weer gaan gebruiken.
Wat mij verbaast is dat ik eigenlijk niet benauwd ben, terwijl ik dacht dat dat juist dé astmaklacht bij uitstek was. Astma of toch iets anders?
Dank voor uw antwoord.

Login of registreer om te reageren
03-05-2018 om 19:21 uur

Ook ben ik nooit allergisch geweest en lijk ik nu bv op luchtjes en open autoraam te reageren met hoesten.

Login of registreer om te reageren
04-05-2018 om 06:12 uur

@IngridN
Er is een hoest-variant astma, waarbij de klachten
vrijwel uitsluitend uit hoesten bestaan.
Ook ik ben niet vaak benauwd(meer), maar in
mindere periodes begin ik eerst meer te hoesten.
Als ik gewoon doorga, zonder er aandacht aan te besteden,
medicatie, even rustig aan doen dan wordt ik benauwd en
weet dan ook dan ik een grens ben overgegaan.
Het stoppen met de puffers zonder overleg met de HA
lijkt me een slecht idee. Deze puffers zorgen ervoor dat je
veel minder klachten hebt dus blijf ze gebruiken, juist in de
goede, klachtenvrije periodes.
Beterschap

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
12-05-2018 om 23:50 uur

Hoesten kan zeker de hoofdklacht zijn bij astma. Los daarvan is het goed even heel precies na te gaan, evt met een dagboekje, of het hoesten ook een duidelijke trigger heeft, bv iets op je werk, iets thuis, iets wat verandert is de laatste tijd. Huisdier? wasmiddel? etc.
dat budesonide goed helpt is ook wel suggestief voor astma.

Login of registreer om te reageren