vraagje voor mijn vader

08-05-2018 om 06:43 uur

Goedemorgen
Mijn vader heeft nu sinds een aantal jaren copd gold 4, goede periode afgewisseld met slechte periode. Nu gaat het sinds 5 weken heel erg slecht. Saturatie schommelt tussen de 80 en de 85. Ochtenden (na een nacht zuurstof) gaan heel erg slecht, erg benauwd en zijn saturatie zakt dan heel erg snel. Ik heb al meerdere keren de huisarts gebeld als hij weer zo benauwd is maar deze zegt dat het "bij zijn ziektebeeld hoort en dat hij zuurstof moet pakken stand 2 en zich rustig moet houden"

Vorige week was hij in het ziekenhuis voor het vernevel apparaat, saturatie kwam op 87..hoger dus dan wat we gewend zijn...daar gingen meteen de alarmbellen af en hebben ze hem aan een monitor gelegd...maar uiteindelijk weer laten gaan omdat de saturatie weer steeg

Is dit werkelijk zo..past dit bij zijn ziektebeeld. is het werkelijk de bedoeling dat hij weken lang niets kan omdat hij anders totaal geen lucht krijgt

Zijn er tip voor hem om de ochtend beter op te starten, hij heeft een vernevel apparaat en puffertjes

alle tips zijn welkom, ik wil gewoon mijn vader helpen want dit gaat de foute kant op

groetjes
Magenta

Login of registreer om te reageren
08-05-2018 om 07:55 uur

Hallo Magenta, wat een zorgen heb je dan om je vader, echt verdrietig dat ze je niet wat meer informatie geven
Of het er bij hoort valt niet te zeggen want er is geen 1 copd patient hetzelfde, ook niet in gold 4,
Ik zou zelf in zijn situatie niet de huisarts inschakelen maar de longarts of longverpleegkundige, in ieder geval is het nodigdat ze je de juiste informatie geven wat je vader nog zou kunnen doen, komt er ook een fysio thuis? Dit blijft ook belangrijk, sporten zal nu misschien niet gaan maar ademhalingsoefeningen enz misschien wel.
In de ochtenden ben ik zelf ook erg benauwd dus dit kan wel kloppen, heeft je vader 24 uur zuurstof of alleen snachts?
Ik hoop dat de longarts je goed kan uitleggen wat er nog kan en hoe hij het beste de dag kan doorkomen.
Veel sterkte, Jolien

Login of registreer om te reageren
08-05-2018 om 09:15 uur

goedemorgen Jolien

Dankjewel voor je reactie

Mijn vader heeft in principe alleen in de nacht zuurstof want hij mag "niet gaan stapelen"...????

Huisarts zegt zuurstof op 2, ziekenhuis zegt zuurstof op 1

Hij moet wekelijks naar de fysio maar die zijn nu tijdelijk gestopt omdat de saturatie zo erg zakt, fysio had vanmorgen contact opgenomen met de longarts en die zegt bij inspanning zuurstof nemen

Maar dat is dan heel dubbel, hij mag niet de hele dag zuurstof maar moet wel bij inspanning, maar alles is nu inspanning voor hem...niet helemaal duidelijk op deze manier

Ik zal de longarts zelf nog een keer proberen, zijn meestal niet zo heel meewerkend om mij informatie te geven...zullen wel denken daar heb je die lastige dochter weer

Login of registreer om te reageren
08-05-2018 om 09:45 uur

Dit klopt wel, het is uitkijken met stapelen van CO2, dit is eigenlijk "vieze lucht" wat zich dan opstapelt, wat er niet goed meer uit komt door uit te ademen omdat de uitademing bij copd sowieso al bemoeilijkt is zijn ze voorzichtig met zuurstof geven.
Het kan wel heel goed zijn dat hij nu bij inspanning zuurstof moet gebruiken, maar het lijkt mij dat dit meer controle nodig heeft ivm stapelen
Ik zou zeker informeren bij de longarts,en je niet laten afschepen, je probeert je vader te helpen en desnoods vraag je of er niet iemand thuis kan komen, een verpleegkundige die hier verstand van heeft.
Je bent zeker geen lastige dochter, laat het je niet aanpraten, je bent gewoon bezorgd en zorgsaam, alleen maar lief dus!
Sterkte en succes, Jolien

Login of registreer om te reageren
10-05-2018 om 18:00 uur

Hoi Magenta,

Wat akelig die verslechtering voor je vader en voor jou! Het is bij COPD zeker belangrijk om vooral alsmaar aan de bel te blijven trekken, bij iedere verslechtering, zeker bij GOLD4. En naar het ziekenhuis zal hij ook nog vaak moeten.

En de fysio kan ook heel veel hulp bieden. Ik hoop dat je vader een goede heeft. Ik heb veel aan mijn fysio, krijg veel goede tips en ze vertelt me ook dat ik echt de longarts moet bellen of nog wel even kan wachten.

Heel veel sterkte ermee!
Groeten,
Anne

Login of registreer om te reageren