Huis kopen waarin gerookt is?

02-07-2018 om 12:57 uur

Beste longfonds Advieslijn,

Ik ben aan het kijken naar een nieuw huis. En soms kom ik dus een huis teken waar mensen in hebben gerookt.
Als ik vraag of de huidige eigenaars roken, zijn het meestal echt stevige rokers.
Is het kopen van zo'n huis niet aan te raden voor mensen met longproblemen?
Ik zelf heb zelf moeilijk behandelbare astma
Blijft er toch heel veel slechte lucht hangen? of kan het zorgen voor extra prixels?
En als het geen kwaad kan, kan de lucht uit het huis verwijdert worden? of blijft die altijd hangen?
ik vind het namelijk echt niet fijn als ik altijd rooklucht ruik ook al is het maar licht.

groetjes

Nerdin

Login of registreer om te reageren
02-07-2018 om 13:09 uur

Hoi Nerdin,

Even uit persoonlijke ervaring. Mijn vader ging in een huurflat waar een stevige roker in had gewoond, na de woning heel veel te hebben gelucht voor minimaal een week, was de rooklucht bijna helemaal verdwenen. Ik had toen nog geen last van mijn astma, maar ben wel altijd heel gevoelig geweest voor geurtjes (heb een neus die alles ruikt). Uiteindelijk toen mijn vader het huis in ging rook het niet meer naar rook:)

Groetjes

Login of registreer om te reageren
02-07-2018 om 16:49 uur

Hi Nckiie,

bedankt voor je reactie. Is altijd goed om te horen dat het misschien wel helemaal weg gaat, maar ik heb ook verhalen gehoord/gelezen dat de geur na een tijdje bijvoorbeeld toch weer terug kwam of nooit helemaal weggegaan is.

groetjes

Login of registreer om te reageren
02-07-2018 om 17:48 uur

Ik zou sowieso alles schoonmaken (dus ook muren, plafonds, binnendeuren en kozijnen), dan verven en hopelijk is het dan weg. Vaak komt de lucht weer terug als je iets nat maakt.

Login of registreer om te reageren
02-07-2018 om 19:12 uur

Hoi nerdin,

Is bij ons niet het geval geweest gelukkig. De geur was echt niet te harden de eerste dagen, maar gelukkig is het goed weggegaan:) Succes met het zoeken naar een nieuw huis!

Login of registreer om te reageren
03-07-2018 om 07:22 uur

Beste Nerdin,

Mocht je nieuwe huis ook mechanische ventilatie hebben dan is het aan te raden de kanalen te laten reinigen. Daarbij ook de verwarmingselementen schoonmaken en de tips van Daantje opvolgen. Dan bestaat de kans dat de rooklucht verdwijnt uit de woning. Deze kans is ook groter als je de vloeren vervangt of grondig schoonmaakt of opnieuw schuurt. Succes met je nieuwe huis!

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren
04-07-2018 om 17:52 uur

Beste Longfonds Advieslijn, Daantje en Nkciie,

Bedankt voor jullie advies, ervaringen en reactie.
Ik heb besloten geen huis te kopen waar stevig in is gerookt en ook echt zelf de rooklucht ruik aangezien ik niet zou kunnen wonen in een woning wat altijd naar rook ruikt. Zou mij echt gaan tegenstaan.

groetjes

Nerdin

Login of registreer om te reageren
04-07-2018 om 17:57 uur

Dat is natuurlijk altijd het verstandigste.

Login of registreer om te reageren
04-07-2018 om 19:06 uur

Ik snap je helemaal Nerdin, is zeker een zeer verstandige keuze!

Login of registreer om te reageren