pijn / brandend gevoel in linker long

17-07-2018 om 12:00 uur

Twee maanden terug slike ik een antbiotica kuur vanwege blaasontsteking: nitrofurantoine. Na ongeveer 5 dagen antibiotica werd ik wakker met heel veel pijn in mijn longen, vooral links.. ik belde mijn huisarts hier over omdat ik longontsteking bij de bijwerkingen had zien staan in de bijsluiter. Mijn huisarts leek dit echter onwaarschijnlijk en ik hoefde niet langs te komen, zij schreef he toe aan warm weer/pollen. Na nog twee dagen was de kuur klaar en was de pijn in de longen ook weer over gegaan. Nu is het zo dat ik sinds die tijd steeds als ik stoffen inadem zoals deodorant geur, schoonmaakmiddel, rook etc dat ik dan vanaf ongeveer een uur er na pijn begin te krijgen in mijn linker borst, het begint heel mild en dit blijft opbouwen en na een dag heb ik flinke brandende pijn in mijn linker long en naar het lijkt linker deel van de luchtpijp, deze pijn blijft dagen aanhouden. Het is wel uit te houden, maar fijn is het niet en het weerhoudt me er van activiteiten te ondernemen. Benauwd ben ik niet of nauwelijks en het zelfde geld voor hoesten of slijm op hoesten. Deze symptomen lijken zo onlogisch. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
18-07-2018 om 13:44 uur

de prikkels die de klachten geven doen vermoeden dat het een soort astmatische reactie is al is het wel vreemd dat dat dan pijn geeft en niet kortademigheid en piepen. Maar luchtwegverkramping zoals bij astma wordt soms wel eens als pijn ervaren. andere structuren waar de pijn vandaan zou kunnen komen zijn de longen zelf, de slokdarm, het hart en de zenuwen naar de huid/borstwand. wat u beschrijft is niet een typisch verhaal voor een van de genoemde mogelijkheden. ook is het moeilijk om de rol van de nitrofurantoine hierin vast te stellen; uitgesloten is een dergelijke rol niet maar erg aannemelijk evenmin. het lijkt raadzaam uw huisarts te raadplegen. wat u zelf kunt proberen is of een glas melk drinken helpt, dat zou nl. suggereren dat de slokdarm of maag bij uw klachten zijn betrokken.

Login of registreer om te reageren
26-07-2018 om 10:59 uur

Dank u voor de uitleg! Mijn huisarts gaat nu een longfunctietest doen vanwege een verdenking op EAA (of een andere ILD).. nou is mijn vraag, als er niks uit de longfunctietest komt is EAA (of ILD) dan uitgesloten of kan je dit hebben en dan toch een goede longfunctietest hebben?

Login of registreer om te reageren
27-07-2018 om 07:58 uur

Beste zeee,

Als je opnieuw een vraag wil stellen aan een longarts, dan moet je dit doen in een nieuw topic. We kunnen niet garanderen dat de vraag naar dezelfde longarts wordt doorgezonden. De longartsen beantwoorden vragen voor ons op vrijwillige basis. Het kan soms even duren voordat je antwoord krijgt.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn.

Login of registreer om te reageren