Nieuw hier: astma?

15-08-2018 om 08:01 uur

Hallo allemaal,

Fijn dat jullie mijn verhaal willen lezen.
Ik heb me aangemeld omdat ik de afgelopen weken al veel gelezen heb hier en ook eens mijn verhaal wil doen en het prettig vind om te horen of mensen dit herkennen of niet.

Stukje voorgeschiedenis: bekend met allergien (huisstof, grassen en bomen), astma zit in de familie, gebruik van betablokkers leverde benauwdheid op (ik ben ermee gestopt)

Regelmatig had ik het gevoel dat als ik ging liggen ik geen lucht kreeg, slecht in slaap kwam en soms 's nachts ineens rechtop schoot om te hoesten. Maar over het algemeen ging het verder goed, ik kon er om slapen.

In de vakantie kreeg ik 's nachts écht geen lucht, een heel naar gevoel natuurlijk.
Ik dacht aan hyperventilatie.
Paar dagen laten had ik het weer, een paar dagen later weer (nu ook overdag).
Ook kwam ik nu echt slecht in slaap omdat ik dan het gelijk benauwd kreeg en steken in mijn linkerzijde.
Daarbij ben ik een paar keer benauwd geworden van inspanning (fietsen/traplopen), maar een andere keer is er weer niks aan de hand en kan ik gewoon naar boven rennen.

Inmiddels bij de huisarts geweest, gelijk salbutamol pufjes meegekregen, bij praktijkondersteuner voor longfunctietest (deze liet een klein verschil zien tussen voor en na het pufje)
De praktijkondersteuner vond dat ik wel dergelijke klachten had dat ze liever zag dat ik ontstekingsremmers zou krijgen, de HA was het ermee eens, die heb ik gisteren opgehaald (fluticasonpropionaat 250 microgram, 2x daags 1 pufje).

Ze denken aan astma vanwege het verhaal en mijn klachten, ook al heb ik geen piepende ademhaling of hoest (soms wel een droge hoest, maar niet extreem, wel vaak slijm hoog in mijn keel)

Ik vind het heel prettig dat ze gelijk actie ondernemen

Waar ik nu tegenaan loop is dat ik de salbutamol niet zo prettig vind om te nemen. Bij 1 pufje gaat wel een deel van de benauwdheid weg, mijn snelle ademhaling blijft (al wisselt dat dan wel), en ik krijg last van de bijwerkingen trillen en een snelle hartslag (of mijn hartslag gaat omhoog om ik te weinig lucht krijg, dat kan ook nog).
Dan twijfel ik of ik een tweede pufje moet nemen of dat de bijwerkingen dan toenemen.

Plus dat ik 's morgens standaard benauwd wakker word (ik word al wakker met een onregelmatige ademhaling) en mij pas weer na een paar uur wat fitter voel en dan ook twijfel of ik een pufje moet nemen of niet.
Vanmorgen heb ik dat wel gedaan, nu zijn we een uur na het pufje en voel ik me weer redelijk goed (nu wel af en toe een droge hoest).

Ook heb ik door het geforceerde ademhalen (?) spierpijn tussen mijn ribben en de spieren van mijn oksel naar borstkas, paracetamol helpt daar wel voor.

Graag hoor ik wat jullie van mijn verhaal denken en misschien nog tips hebben die ik kan meenemen

Groetjes!

Login of registreer om te reageren
15-08-2018 om 16:38 uur

Fluticason werkt pas optimaal na enkele weken tot maanden, dus dat is geduld hebben.
T kan prima dat daarna je spierpijn ook weg is. Nu psm en pufje nemen tegen de pijn is prima

Salbutamol werkt direct, wat je zelf ook al merkt. Er zijn mensen die wennnen aan de salbutamol waarbij de bijwerkingen verdwijnen. Maar soms ook niet en dan zijn er goede andere middelen.

Wanneer ga je weer naar de praktijkondersteuner, met haar kun je dit alles bespreken

Login of registreer om te reageren
15-08-2018 om 17:01 uur
Reactie op emsepems

Fluticason werkt pas optimaal na enkele weken tot maanden, dus dat is geduld hebben.
T kan prima dat daarna je spierpijn ook weg is. Nu psm en pufje nemen tegen de pijn is prima

Salbutamol werkt direct, wat je zelf ook al merkt. Er zijn mensen die wennnen aan de salbutamol waarbij de bijwerkingen verdwijnen. Maar soms ook niet en dan zijn er goede andere middelen.

Wanneer ga je weer naar de praktijkondersteuner, met haar kun je dit alles bespreken

Hoi Emsepems,

Ik heb nog geen afspraak bij de praktijkondersteuner, ik moest na 3 maand terugkomen en zou tzt een afspraak ontvangen.
Anders moest ik tussendoor contact opnemen als er iets was.

Ik dacht dat alle kortwerkende luchtwegverwijders dezelfde bijwerkingen hadden? Maar dit hoeft niet zo te zijn?
Misschien moet ik even een belletje doen of ik een ander middel mag proberen

Login of registreer om te reageren
15-08-2018 om 17:05 uur

Nee hoor, het zou best kunnen dat ern ander pufje bij jou geen hartkloppingen geeft

Login of registreer om te reageren
15-08-2018 om 17:10 uur
Reactie op emsepems

Nee hoor, het zou best kunnen dat ern ander pufje bij jou geen hartkloppingen geeft

Oke, dat zou heel fijn zijn! En zeker het proberen waard

Vanmorgen was ik dus benauwd, pufje genomen, benauwdheid weg, was ik aan het trillen als een rietje (was zelfs aan het klappertanden), helemaal dizzy en hartkloppingen. Toen vroeg ik me af wat er nou erger was.. Na een aantal uur was dat weer weg

---

Ik wou gaan proberen om voor het slapen gaan een pufje te nemen (de luchtwegverwijder) om te kijken of ik dan beter slaap, niet telkens een andere houding hoef te zoeken omdat ik het gevoel heb dat ik geen lucht krijg en misschien niet benauwd al op sta?

Wat denk je/jullie daarvan?

Login of registreer om te reageren
15-08-2018 om 17:30 uur

Proberen kan toch altijd? Weet wel dat t 4 uur werkt, grote kans dat je er morgenvroeg geen baat meer van hebt.

Dizzy en klappertanden, het kan best dat je naast astma benauwdheid aan het hyperventileren bent. Dan is fysio iets wat kan helpen

Login of registreer om te reageren
15-08-2018 om 18:01 uur
Reactie op emsepems

Proberen kan toch altijd? Weet wel dat t 4 uur werkt, grote kans dat je er morgenvroeg geen baat meer van hebt.

Dizzy en klappertanden, het kan best dat je naast astma benauwdheid aan het hyperventileren bent. Dan is fysio iets wat kan helpen

Het zou kunnen hoor, dat hyperventileren, ik sluit niks uit.

Alleen ik vind het wel opvallend dat ik dergelijke klachten krijgen na het nemen van het pufje. Na het longfunctie onderzoek had ik het ook heeel erg, maar toen was mijn ademhaling wel gewoon normaal en onder controle

Maar ik neem alles mee, genoeg stof tot nadenken ;)

Login of registreer om te reageren
15-08-2018 om 18:33 uur

Het kan best dat je na het puffen ineens meer lucht krijgt en dan gaat hyperventileren.

Verder zou ik gewoon proberen of een of twee pufs beter voor je werkt en of je beter slaapt als je vooraf puft, veel mensen zetten ook hun hoofdeind hoger of pakken een extra kussen.

Twee middelen met dezelfde bijwerkingen in de bijsluiter kunnen bij jou toch andere reacties geven en soms moet je ook gewoon ergens aan wennen of mee leren omgaan.

Login of registreer om te reageren
20-08-2018 om 17:19 uur

Hoi iedereen,

Ik gebruik de ontstekingsremmer vanaf dinsdag, vanaf zaterdag kon ik duidelijk verschil merken met mijn longen.
Wel heb ik het idee dat een deel van de benauwdheid nog uit mijn keel komt? Alsof mijn luchtpijp te weinig ruimte heeft. En ik ben soms heel snel buiten adem wat ik niet van mezelf ken. Maar tijdens die momenten kan ik wel diep inademen (wat ik voor de ontstekingsremmer dus niet kon).
De huisarts (belde me vandaag) denkt dat het nog restklachten kunnen zijn van de benauwdheid en hoopt dat dit nog helemaal weer gaat wegtrekken.
Klinkt het voor jullie bekend?

Login of registreer om te reageren
06-09-2018 om 07:33 uur

Hoi LB2,

Ik vroeg me af of je nog last hebt van de bijwerkingen van de salbutamol. Mijn dochter kreeg hier namelijk ook trillingen van, ze zat dan echt zichtbaar te rillen en voelde zich ook 'gejaagd'. Zij heeft hierna Atrovent gekregen, deze duurt iets langer eer het werkt, maar blijft ook langer werken, wat voor jou voor de nacht dan misschien ook wel fijn zou zijn.
Succes en inderdaad fijn dat de huisarts je meteen goed op weg helpt!

Login of registreer om te reageren