Hoi!

12-10-2018 om 10:03 uur

Hoi!

Ik ben Suus, 34, sinds een paar maanden diagnose COPD & Astma.
Meteen gestopt met roken (ja, ik rookte nog altijd als een sukkel).

Nu medicijnen afstellen en veel slechte dagen / momenten. Daarbij heb ik last van hyperventilatie en de paniekaanval op zijn tijd. Voelde me knap lullig toen ik op de eerste hulp terecht kwam met wat ik dacht een astma-aanval; het bleek hyperventilatie te zijn.

Heb je vragen, stel ze ;) Ik zal jullie vanzelf beter leren kennen!

Groetjes,
Suus

Login of registreer om te reageren
12-10-2018 om 13:32 uur

Welkom hier,altijd schrikken zo'n diagnose en vooral wennen aan alles.
Niks om voor te schamen dat je hyperventileerde, kan net zo erg aanvoelen als andere benauwdheid, soms zelfs enger.
Goed dat je gestopt bent, is een cadeautje voor je longen!!
Ik heb ook copd 4 en astma.
Veel lees-en schrijfplezier

Login of registreer om te reageren
12-10-2018 om 22:01 uur

Schrikken was het zeker. Mijn omaatje is haar leven lang CARA patient geweest.. wel 91 geworden, taaie tante.

COPD wordt wel vaker genoemd met een cijfer erachter. Ik heb alleen COPD te horen gekregen, wat betekent COPD4?

Login of registreer om te reageren
12-10-2018 om 22:15 uur

Hallo, zo dat was zeker een taai tante!
Het cijfer er achter zegt in welke fase je zit, noemen ze de gold fases , er zijn 4 fases, fase 1 is licht copd en zo ga je verder tot 4 dan is het vrij ernstig, dit ligt ook aan de cijfers van je longfunctietesten.
Maar iedere copd patient is anders, er zijn bij wijze van mensen in fase 2 die minder kunnen dan iemand in fase 4, tegenwoordig tellen ook andere zaken meer mee.
Zoals hoever kun je lopen bij een looptest, je borgscores ivm moeheid en benauwdheid enz, vlgs mij noemen ze dit bode index.
Hier weet ik ook t precieze niet van.
Je kunt het vragen aan je longarts of huisarts in welke fase je zit.

Login of registreer om te reageren
13-10-2018 om 11:14 uur

Hoi Soosh, mooie leeftijd van je tante. :) Ik heb ook COPD4. Ben nu 1 jaar gestopt met roken.

Login of registreer om te reageren