Leidt Pulmicort tot verminderde vruchtbaarheid?

13-11-2018 om 19:49 uur

Beste deskundige,

Mijn man en ik proberen al een aantal jaren zwanger te raken. Het is 4x heel kort gelukt, maar braken allen bij 5 weken zwangerschap af. Tevens hebben we reeds 2 ivf pogingen gehad zonder succes. Voordat we de laatste kans in gaan ben ik benieuwd naar het volgende; ik gebruik al bijna 30 jaar Pulmicort voor mijn astmatische bronchitis. In de bijsluiter staat dat het gebruik hiervan kan leiden tot verstoring van de werking van de bijnieren. Deze organen produceren hormonen als progesteron en oestrogeen. Kan het zijn dat na al die jaren de functie van de bijnieren is verstoord en hierdoor de innesteling van een embryo niet tot stand komt? Mocht dat zo zijn, hoe is dat te bepalen en is er nog iets aan te doen?
Ik vraag me af of meer vrouwen die een vorm van COPD hebben met dit probleem kampen.

Alvast bedankt voor uw reactie.

Vriendelijke groet,
Syl

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-12-2018 om 09:12 uur

Denk dat je dit moet vragen aan een gynaecoloog
Ikzelf zie geen verband met pulmicort
Veel mensen gebruiken dit en problemen met zwanger raken zien wij daarbij niet
Veel succes!

Login of registreer om te reageren
18-01-2019 om 16:12 uur

Nog bedankt voor uw reactie! Ik zie het nu pas. De gyneacoloog heeft nog wat bloedonderzoeken gedaan. O.a. waarde van hoogte cortisol in bloed en dat was normaal. Het gebruik van pulmicort zou misschien een procent invloed hebben, maar aan de andere kant heb ik het nodig. Als ik zou stoppen zouden de klachten meer negatieve invloed hebben op mijn functioneren dan met gebruik. Ik probeer het al maanden 1 maal daags in te nemen i.p.v. 2 maal en dat gaat goed gelukkig. Op naar de volgende poging!

Login of registreer om te reageren