Hoi mede astmaatjes :)

27-11-2018 om 19:43 uur

Hoi iedereen,

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Monique, 25 jaar en ik heb sinds kleins af aan astma (waar ik dacht overheen gegroeid te zijn maar helaas kwam het terug na de pubertijd). De laatste tijd is mijn astma verergerd, zo dat ik geregeld niet eens 20 min fatsoenlijk naar mijn werk kan fietsen. Ik gebruik symbicort (ontstekingsremmer en luchtverwijder), maar niet structureel. Ook heb ik last van pollen allergie en kruisallergieen en heb ik vaak voorhoofdsholte ontstekingen.

Ik ben bang om mijn longen afhankelijk te maken van pufjes, maar ik denk dat ik er wel beter mee om moet leren gaan. Ik voel me nog te jong om zoveel klachten te hebben eigenlijk. Zijn er meer jonge mensen met veel klachten? Hoe gaan jullie er mee om?

Daarnaast heb ik nu al 2 weken klachten, wat begon met keelpijn, maar vrijwel direct daarna koorts, benauwd, hoesten, slijm etc. Koorts is weg, slijm ook maar nog altijd benauwd, hoesten en sinds vandaag pijn op de borst. Misschien moet ik er dan toch maar mee naar de huisarts, maar ik zal hier nog een vraag over stellen bij het vragen hoekje.

Groetjes, Monique

Login of registreer om te reageren
27-11-2018 om 21:08 uur

Hi Monique, ik ben zelf net 23. Ik heb altijd al astma gehad maar na een burn-out 2 jaar geleden is het veel en veel erger geworden.. ik ben zelf iemand die alles uit het leven wil halen en elke minuut 5 keer wil benutten. Ik heb nu ik op mezelf woon wel wat meer rust gevonden maar vind het nog erg lastig om naar mijn lichaam te luisteren. Ik wordt elke keer hard afgestraft dus op die manier leer ik het wel.

Soms baal ik er ook wel van en denk ik als het nu al zo erg is hoe zal het dan over 30 jaar zijn. Maar ik probeer vooral in het nu bezig te zijn want ik heb er toch geen controle over.

Vroeger nam ik nooit mijn medicijnen ik stopte me kop in het zand en ik redde het er toen mee. Als ik nu mijn medicijnen niet neem zit ik 3 dagen later gegarandeerd aan de prednison. Als ik je zo hoor zijn je longen al afhankelijk van de pufjes, doordat je astma hebt. En de pufjes zijn een medicijn tegen de ziekte. Ik snap je struggles heel goed maar door regelmatig je puffer te nemen worden je longen sterker en zal je als het goed is minder snel benauwd worden!

Met je huidige klachten zal ik inderdaad even langs de dokter gaan! Misschien kan je daar ook gelijk je vraag rondom de pufjes en allergieën stellen.

Ik hoop dat je wat herkenning in mijn verhaal vind!

Login of registreer om te reageren