Onze reacties

joop60joop60 Gebruiker
edited 4 december in Feedback
Beste Forummers,
Met stijgende verbazing heb ik de reacties gelezen naar aanleiding
van de rokende schoonmaakster.
Dit forum is bij uitstek de plaats waar longpatiënten hun frustraties
kunnen uitten en flink van zich af kunnen zeuren.
In de tijd dat ook ik dat deed, dat van je af praten/zeuren, bevond ik mij
in een kwetsbare positie en kon weinig hebben. Ook in het geval dat ik gedacht
had of vermoed had dat men mij niet serieus nam, was ik afgehaakt.
Humor is een onontbeerlijk element in de verwerking en acceptatie van de longziekte.
Laten we er a.u.b. wel voor zorgen dat het een en ander op een respectvolle manier
gebeurt. Mensen in een kwetsbare positie zijn gemakkelijk te beschadigen.
Ga naar laatste reactie«134

Reacties

• goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Helemaal mee eens!
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Amen! Ik was het ook helemaal zat dat topic en de nare ondertoon in vele reacties. Heb respect voor ieder ander, niet iedereen is hetzelfde en denkt hetzelfde:)
  • Anna50Anna50 Gebruiker
    Ik ben blij dat je het zegt, want ik vond het ook te ver gaan. Het is een serieuze vraag, die een serieus antwoord moet krijgen. Wat bij mij over kwam is dat er misschien angst meespeelt. En dat is niet gek of raar!
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #4 edited 4 december
    Joop je hebt daarmee helemaal gelijk en wil er het volgende bij aanvullen.

Heb respect voor jezelf, sommige zaken moet je niet willen denken, niet willen schijven. Respect voor een ander begint met jouw zelfrespect zonder dat kan je geen respect voor een ander hebben, net zoals je niet van een ander kan houden als jij niet van jezelf houdt! Heb je geen zelfrespect dan is respect voor een ander een gouden laagje dat met het eerste zuchtje wind verdwenen is. Dan is respect verworden tot een sociaal cultureel opgelegde lege doos en niet doorleefd! Wij zijn met elkaar de schering en de inslag van bouwwerk.
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    Zoooo mee eens. Ook ik vind dat er vaak flink afgedwaald wordt van het topic, terwijl een topic niet voor niets geopend wordt.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #6 edited 4 december
    Naar aanleiding van dat alles.

Moed

- Moed is niet slechts zijn borst ontbloten voor de dolkstoot en alles te durven.

- Moed is lijden, gewond zijn en de wereld wijs maken dat het je niet deert.

- Moed is niet alleen sterven voor een doel, sterven is slechts geven.

- Moed is de dolkstoot van het leven onafwendbaar dagelijks te ontvangen en door te gaan met leven.

Ook al maakte ik een grap die in het topic verwijderd is, ik heb veel respect voor ikke die de vraag durfde te stellen, zich bloot gaf en kwetsbaar opstelde daar is veel moed voor nodig, moed die ik zelf soms echt niet heb! Wens haar veel sterkte, kracht en moed toe in haar zoektocht in het leven en antwoorden.
  • Bloempje74Bloempje74 Gebruiker
    Ook ik ben het met joop60 eens, ik zat ook vol verbazing mee te lezen.
    Laat iedereen in zijn of haar waarde.
  • nienke789nienke789 Gebruiker
    #8 edited 4 december
    Ik sluit mij hierbij aan! Goed dat dit nogmaals benoemd wordt!
    En als je niks nuttigs of aardigs weet te zeggen, is dat niet erg. Maar zeg dan gewoon niks en houd het voor jezelf! Je weet nooit wat je woorden aanrichten!
  • GwennyGwenny Administrator , Gebruiker, Moderator, Schrijver
    Sluit me compleet bij jullie aan. Daarom is ook alles verwijderd. Jullie mogen ook berichten 'melden' dan komt het bij ons uit en zien we het sneller. We zijn niet 24/7 aanwezig helaas waardoor het kwaad kan geschieden.
    Dank jullie allen voor deze feedback!!
  • ballingballing Gebruiker
    Iedereen heeft ten alle tijden de keuze zich beledigd te voelen of niet.
    Dat sommige opmerkingen "op het randje" waren kan als respectloos worden opgevat maar kritiek daarop is altijd een poging het eigen fatsoen te veralgemeniseren en op te leggen aan anderen.
    Dit topic gaat over diegene die zich in de ogen van anderen hebben "misdragen". En daar gaat het fout.
    M.a.w. Het is niet de boodschap maar de boodschapper die zich al dan niet onheus bejegend voelt. En die keuze staat hem/haar/neutraal geheel vrij.
    E.e.a. had ook als grappen en grollen met een serieuze ondertoon opgevat kunnen worden en zo was het dan ook in eerste instantie bedoeld. Op een niet serieuze vraag kun je nu eenmaal een niet serieus antwoord verwachten. De topic-starter gaf dat ook zelf aan ("of overdrijf ik nou").
    Ik zie het probleem dan ook niet behalve dat iemand zich ten onrechte tekort voelt gedaan over wat hooguit dan maar "mislukte grappen" bleken.

Overigens: De leden zijn dan wel niet de "eigenaar" van dit forum. Zij geven daar wel inhoud aan!
    Het zomaar, zonder enig overleg, verwijderen van bijdragen van die leden, kan even makkelijk als arbitrair gezien worden. Zeker als die bijdragen dan ook nog eens als "het kwaad!" beschreven worden.
    Het zal je maar gezegd worden.

NB. Met het verwijderen van die vermaledijde bijdragen, is nu de inhoud van de "vergrijpen" evenals de context verdwenen en niet meer te achterhalen.
    Daarmee is dit een zinloze discussie geworden want het "onderwerp" valt niet meer te verifiëren. Ook zo'n prettige bijkomstigheid van op discutabele fatsoensnormen gebaseerde "censuur".
    De waarheid sneuvelt dan als eerste.

• NckiieNckiie Gebruiker
    @balling een keer je mening geven op een respectvolle manier dat kan. Maar door blijven gaan vind ik persoonlijk sneu. Ik bedoel wat bereik je ermee? Je hebt je mening al gegeven en die hoef je niet op te dringen aan een ander. Ook kan je denken: hmmm ik vind dit belachelijk, maar ik reageer niet.
    Ik lees wel vaker vragen dat ik denk: huh meen je dit?!
    Maar wat heb ik eraan om dan zo te reageren? Helemaal niks, ik voed alleen mijn ego ermee naar mijn mening.

En over grappen en grollen, als jullie sarcastisch reageren kan dit als serieus overkomen. Niet iedereen kan sarcasme evengoed herkennen, zeker niet geschreven. Je ziet de non-verbale communicatie niet die dingen verheldert en de grootste rol speelt in communicatie. Dus zonder de non-verbale communicatie kan al snel ruis ontstaan, waardoor dingen anders overkomen dan je het bedoelt.
    Ik denk dat niemand over een grapje is gevallen, want allee ,dat moet kunnen af en toe.
    Maar dat doordrammen terwijl alles al gezegd is en iemand duidelijk gericht aan bepaalde mensen vraagt om rust en een antwoord wil afwachten van een deskundige.
    Dan wil je gewoon alleen maar je gelijk halen en denkt niet aan de persoon er achter.
    Wat misschien juist belangrijker is dan het juiste antwoord, meedenken is iets anders in mijn beleving.
    Het leven is geen wedstrijd, ook het forum niet.
    Dat berichten worden verwijderd waar alles al gezegd is, lijkt mij toch geen probleem.
    Er zal geen rechtzaak komen waar je ze als bewijsstukken hoeft aan te voeren, om maar vooral als grapje te eindigen.

#13 edited 6 december
    Nckiie schreef: »
    @balling een keer je mening geven op een respectvolle manier dat kan.

Ncklle,
    Ik snap waar je naar toe wilt maar het woord "respect" heeft, zeker in deze tijd, aan betekenis en inhoud verloren. Ieder geeft daar zo z'n eigen inhoud aan. Wat voor jou "respect" is, kan voor de ander als "respectloos" worden ervaren. En daarmee vervalt het als argument.

Op een bepaald moment (niet meer te achterhalen door "overheidsingrijpen") liep echter,toegegeven, de boel wat uit de hand. Vooral omdat de topic-starter er de lol niet van inzag. Sterker nog: Hij voelde zich beledigd. En dat voedt dan weer het "sarcasme" zoals je dat noemt.
    Tsja, Ik heb het al eerder genoemd. Zo is internet. Zo werkt dat op fora. Daar moet je toch een wat dikkere huid hebben anders moet je er echt niet aan beginnen.
    Maar je beledigd voelen, is een eigen keuze. Daar kan de ander per definitie nooit schuldig aan zijn.
    Zo vond ik de "tongzoengrap" van @Marcus echt de leukste grap die ik in de afgelopen jaren hier gelezen heb op een forum wat toch al niet van plezier overloopt.
    Dat zoiets wordt ervaren als "ten koste van een ander", doet daar weinig aan af.
    Dat is nl. ieders vrije keuze dat zo te ervaren. Hij had ook kunnen bulderen van het lachen. Tenminste: Ik wel!

En dan had dat draadje een hele andere wending gekregen.
  • nienke789nienke789 Gebruiker
    @balling grapje of geen grapje, respectloos of niet. Wanneer iemand aangeeft dat die het echt niet leuk vind, en jou vraagt om hem in zijn waarde te laten vind ik dat je over een grens heen gaat als je daarna besluit door te gaan. Je weet dan dondersgoed dat het niet gewaardeerd wordt.

tuurlijk is het een forum maar moet het daarom geaccepteerd worden dat mensen zo te kakken worden gezet? Ik denk dat dat nergens nodig of oke is.
  • SooshSoosh Gebruiker.
    @joop60
    Dankjewel voor het starten van dit topic.

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het echt te ver vond gaan. Dat je daar dan vervolgens een topic over start om het gesprek aan te gaan met mensen die misschien even hadden moeten nadenken voor ze iets het web op slingerden siert je helemaal.

Fijn dat we het er met zijn allen over kunnen hebben en hopelijk houden we het forum zo toegankelijk en gezellig voor iedereen!
    nienke789 schreef: »
    @balling grapje of geen grapje, respectloos of niet. Wanneer iemand aangeeft dat die het echt niet leuk vind, en jou vraagt om hem in zijn waarde te laten vind ik dat je over een grens heen gaat als je daarna besluit door te gaan. Je weet dan dondersgoed dat het niet gewaardeerd wordt.

tuurlijk is het een forum maar moet het daarom geaccepteerd worden dat mensen zo te kakken worden gezet? Ik denk dat dat nergens nodig of oke is.

Ja duidelijk. Het is een wat uit de hand gelopen grap geworden. Dat is jammer aangezien dat niet had gehoeven. Daarom heb ik me ook op een bepaald moment uit de discussie teruggetrokken.
    Vooral ook nadat @heckler kwam met dat interview over derdehandse rook met Professor Bert Brunekreef in Trouw. Toen was het toch echt duidelijk dat de topic-starter op het verkeerde spoor zat.
    Maar nogmaals: E.e.a. is niet meer te achterhalen waar het precies "ontspoorde" omdat het verwijderd is.

NB. Moet ik ophouden mijn mening te geven omdat iemand dat niet apprecieert?
    Dat zou in algemene zin betekenen dat we niet meer met elkaar spreken want de ander zou zich wel eens gekrenkt kunnen voelen. Dat is toch onzinnig en bovendien in strijd met de basisbeginselen van onze rechtstaat. Het recht om beledigd te zijn is onvervreemdbaar ook het recht om te beledigen. Dat mag in Nederland. Of je daar gebruik van wilt maken is een tweede maar wel een eigen legitieme keuze.
    Het "fatsoen" zit hier het recht in de weg.
    @balling, het lag volgens mij niet aan het grapje, je probeert de aandacht daarop te vestigen, vind ik niet fair, ok is mijn gevoel en ligt nooit aan jou.
    het ging om het doordrammen nadat er een duidelijk verzoek lag om rust enz enz enz.
    Na alle uiteenzettingen en wetensch.gedoe te hebben gelezen wilde topicstarter toch schijnbaar nog graag een antwoord afwachten van een deskundige, hoe deskundig wij ons allemaal ook soms voelen.....zijn we nu eenmaal niet.
    Een dikke huid hebben, beledigd voelen kan de ander niks aan doen?? Tja elk gevoel kun je dan zo uitleggen en zou je je nooit schuldig over hieven voelen?!
    Misschien was het veel prettiger geweest wanneer iemand in dat topic had geschreven;ach sorry, we worden wat vervelend en hebben misschien soms wat verkeerd omschreven, dan was het klaar geweest!
    Het staat niemand verkeerd om eens oprecht sorry te zeggen.

• joop60joop60 Gebruiker
    @balling
    Fijn dat je reageert.
    Je mening mag je altijd geven en of die op prijs gesteld wordt
    of niet is niet jouw probleem.
    Dat is fundamenteel waar en geldt voor iedereen.
    Het forum levendig houden is belangrijk, humor
    is wezenlijk om je eigen problemen te kunnen relativeren.
    Ga dus ook vooral door met alles ter sprake te stellen
    soms mensen te irriteren, nieuwe wegen in te slaan.
    Ga je soms te ver dan fluiten we je wel terug.
    Succes en blijf reageren
    @goudvisje
    Allemaal leuk en aardig maar evengoed kan de reactie van de topic-starter uitgelegd worden als niet respectvol naar de mensen die in ieder geval de moeite hebben genomen om überhaupt te reageren.
    Je bent geen deskundige dus hou je mond! Daar kwam het op neer. Geloof me, dat triggert ook e.e.a.
    Bovendien was de vraag ook in het algemene topic al gesteld door de topic-starter en was het topic in de deskundigesectie een voortzetting. Ook een nogal opzichtige manier om van al die "vervelende" reacties af te komen. Ook dat triggert e.e.a.

De ander kan er wel iets aan doen! Hij hoeft zich nl. niet beledigd te voelen. Dat is een eigen keuze.
    Waarom zou een ander zich daarover schuldig moeten over voelen?

@Marcus heeft o.a zijn verontschuldigingen aangeboden. Had ie van mij niet hoeven doen!
    Leuk en bedankt @joop60
    Het probleem lag toch echt bij de topic-starter die maar bleef doorgaan met zich beledigd voelen. Ook de topicwissel naar het deskundigeforum was daar niet echt bevorderlijk voor. Dat kwam over als tegen beter weten in door blijven zeuren. Dat er dan teruggezeurd wordt, ligt in de lijn der verwachtingen.
    Dat e.e.a. geen fraai totaalbeeld oplevert, mag duidelijk zijn.

Maar goed! Laten we er over ophouden.
    Het was een onzinnige vraag in een onzinnig topic.

(for your eyes only: Onzin kan zo leuk zijn)
    @balling, voor mijn gevoel probeer je het nu om te draaien en lag het vlgs jou aan topicstarter.
    De wereld op zijn kop heet dat! Meningen mogen, zelfs minder fraaie ,vind ik ook maar een beetje fatsoen en inlevingsvermogen mogen ook, zou de wereld er een stuk leuker van uit gaan zien.
    Maar we komen er niet uit,ik heb een andere mening....

• NckiieNckiie Gebruiker
    @balling probeer het eens dicht bij jezelf te houden. En probeer dan eens te zeggen: ik vind “en dan je mening”, dan krijgt het gesprek ineens een heel andere lading.
    En je hoeft niet te reageren als diegene een nieuw topic opent met hetzelfde onderwerp, al is het nog zo verleidelijk:) Daarnaast als je eenmaal je punt hebt gemaakt en de ander dat niet genoeg vindt, kan je ook denken: oh diegene wil het niet snappen, weet je laat maar ik bereik er toch niks mee. Lijkt me namelijk zonde van je energie en we hebben hier volgens mij bijna allemaal energie tekort, dus energie sparen is dan weer mooi meegenomen ;-p

En respect heeft zijn inhoud verloren? Nou sorry hoor, maar daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Ik probeer ten alle tijden respectvol te reageren zowel op het forum als in het echte leven. En vaak word ik respectvol benaderd, dus het werkt zeker. En als iemand respectloos reageert, probeer ik vaak overdreven respectvol te reageren en dan open je mensen de ogen.

Maar genoeg hierover, je mening geven moet blijven kunnen. Maar je mening begint met IK VIND, naar mijn mening, en discussie moet zeker ook kunnen, het is tenslotte een forum. En verschil in mening is alleen maar gezond om van elkaar te leren:)
    goudvisje schreef: »
    @balling, voor mijn gevoel probeer je het nu om te draaien en lag het vlgs jou aan topicstarter.

Je analyse is correct! De topic-starter had er ook voor kunnen kiezen zich niet beledigd te voelen.
    "Fatsoen" is, evenals "respect" een subjectief begrip. Wat de een als respectvol ziet, kan de ander als uitermate respectloos ervaren.
    Helaas voor jouw zit de wereld en het recht toch echt zo in elkaar. Dat heet: Vrijheid van Meningsuiting.
    Dat je die vrijheid ten alle tijden moet gebruiken, is een andere vraag maar een individu heeft die vrijheid per definitie altijd. Derhalve kan deze dus nooit schuldig zijn aan zijn mening. Ook niet als de ander zich daardoor gegriefd voelt.
    Als dat niet zo zou zijn dan zou er geen vrijheid meer bestaan. Dan heerst er alleen stilte en duisternis.

Vrijheid voor meningsuiting, is vaak verworpen tot iets goedkoops is mijn mening.
    Zolang iemand zijn mening op een vriendelijke en betrokken manier verteld dan pas kom je in gesprek.
    Wanneer iemand alleen maar zijn mening schreeuwt en blijft schreeuwen, wordt er niet eens meer naar geluisterd en lost het op in alle herrie van alle schreeuwende meningen.
    Ik zie zo iemand als een dreinend kind welke blijft roepen om aandacht, had bij mij als moeder nooit geen succes.
    @Nckiie
    Als ik de indruk heb dat iemand het niet wil of kan begrijpen dan denk ik eerder: Ik heb het niet goed uitgelegd, laat ik het eens in andere bewoordingen zeggen.
    Bij elke tegenwind de pijp aan Maarten geven, is niet iets wat in mijn karakter ligt. Dat ik daardoor als "doordrammer" of "zeurder" wordt gezien, zal me worst wezen. Zolang het over de inhoud gaat van wat ik te berde breng, vind ik (daar heb je het al) dat al beloning genoeg. Dat geeft mij juist energie. Het scherpt mijn geest. Het daagt mij uit beter te definiëren en te beschrijven.

Ik blijf erbij (ik vind!) dat begrippen als "fatsoen" en "respect" subjectieve begrippen zijn waaraan geen algemene betekenis kan worden ontleend.
  • Anna50Anna50 Gebruiker
    @balling , het probleem lag echt niet bij de topic-starter. En beledigd was ze zeker niet. Ze wilde alleen antwoord. En is dat zo gek? Jij noemt het een onzinnige vraag en waarom? Ikke kan die vraag uit angst hebben gesteld en dat is helemaal niet erg. Ik heb wel meer gekke vragen voorbij zien komen.

Een geintje is niet erg en mag best op een forum waar het onderwerp ziekte is.
    @Anna50
    De topic-starter stelde in eerste instantie de vraag in het algemeen forum.
    Hij dacht ook nog zelf dat het een onzinnige vraag was.
    Pas na de reacties die in eerste instantie nog best wel serieus waren, verklaarde hij dat hij het gevoel had niet serieus genomen te worden.
    Da's niet zo raar als je al bij voorbaat stelt dat het eigenlijk geen serieuze vraag is.
    Om dan daarna een beetje de "vermoorde onschuld" te spelen bleek uiteindelijk dus de vraag ook nog eens serieus te zijn ook. Dat verhoogde de hilariteit alleen maar meer.

Maar goed! Al bij al is het geen fraai draadje geworden en dat lag vooral aan de verwarring of de vraag nou serieus was of niet. Die verwarring heeft de topic-starter echter zelf gecreëerd.
    Dus wie heeft er nou de schuld? Het lijkt me volstrekt onbelangrijk.

Wat het wel oplevert is een draadje op initiatief van @joop60 over wat nou wel en niet kan op dit forum.
    Waar de grenzen liggen van de ongeschreven code van "respect" en "fatsoen".
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #28 edited 6 december
    Wat in algemeen uit het oog verloren wordt is dat het recht van meningsuiting ook de betreffende verantwoordelijkheid om de hoek komt kijken voor hetgeen je uit en in algemeen nemen mensen niet de verantwoordelijkheid als ze iets ventileren! Generaliserend is het in mijn ogen zelfs zo dat de mensen die het hardst roepen "recht van meningsuiting" vaak juist de mensen zijn die de minste verantwoordelijkheid nemen voor hun woorden. Dat zijn juist de internet bullies!

Je mag wel alles verkondigen en hebt het recht van meningsuiting maar je moet niet ook alles willen zeggen!

Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden, benader een ander zoals jij zelf benaderd wil worden!

NB ik denk vaak bij mezelf, als ik iets wil zeggen of zeg, zou ik dit ook gezegd hebben als mijn moeder tegenover me zou staan!
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Mooi beschreven @Marcus zo denk ik vaak ook:)
    Volkomen meer eens @Marcus . Speelde ook met die gedachte toen ik opmerkte dat het ieders vrijheid is van dat recht gebruik te maken.
    Soms moeten zaken echter gewoon gezegd worden al was het maar in reactie op aperte onzin die verkondigd wordt.
    Het risico dat een ander daardoor in zijn wiek geschoten raakt, mag echter zelden een overweging zijn om je mening voor je te houden. Tenzij je natuurlijk een gewelddadige reactie verwacht. Dan kun je beter eieren voor je geld kiezen. Die dat niet doen zijn overigens de echte helden. Die staan letterlijk ergens voor.
Log in of Registreer om te reageren.