Ziek sinds oktober

22-03-2019 om 13:15 uur

Hallo! Sinds oktober ben ik MOE. Ik ben al bekend met een darmziekte en daardoor moe, maar dit gaat een stap verder. We hebben in oktober 2 katten gekregen, wat nu achteraf wellicht verband met de klachten lijkt te houden. Maar kan ik daar zo ontzettend moe van zijn? Verder; 2e week februari was ik niet fit, verkouden etc. Niks ernstigs. 3e week februari ben ik een paar dagen naar Londen geweest, waar ik enorm kortademig en duizelig was. Weer thuis gekomen zaten mijn holten vol en hoestte ik erg. Hypothese toen; niet genoeg uitgeziekt in de 2e week, mezelf overbelast in Londen. Kuur doxycycline van de huisarts gehad, die de holten wel heeft opgelost. Maar.. Intussen steeds zieker geworden, vnl duizelig, hartkloppingen, kortademig, benauwd, sterren zien, druk op hoofd, prop in keel en héle zere benen. Één avond een enorm dikke paarse voet gehad. Afgelopen woensdag met spoed opgenomen voor een nacht wegens benauwdheid. Hart gecheckt met filmpje en echo en longen met röntgen foto en CT scan met contrastvloeistof. Niks zorgwekkends te zien, dus weer naar huis sinds gisteren. Wel met pufjes Symbicort om te kijken of dat de klachten verlicht. Vermoeden van astma, wat ze binnenkort poliklinisch gaan onderzoeken. In de tussentijd zijn dezelfde klachten nog aanwezig, vnl de hartkloppingen en de spierpijn en de prop in keel. Zou er nog een 'onderhuids' virus kunnen spelen, of een post viraal syndroom? De samenhang tussen alle klachten is zo vaag voor mij, evenals de plotse start van de benauwdheidsklachten. Overigens voor zekerheid bloed geprikt via darmafdeling om uit te sluiten dat darmen opspelen; die zijn rustig. Wel een lage leukocyten score (3,5), laag vit D en laag ijzer (3). Hb wel goed, 8.1. Kan iemand me samenhang tussen al deze klachten uitleggen? Intussen al 4 weken ziek thuis, en zo kortademig dat ik niet eens langer dan 5 minuten kan douchen. Daarna weer een paar uur uitrusten. Overigens; sluit een CT scan pulmonale arteriële hypertensie uit?? Dank, excuus voor het lange verhaal.

Login of registreer om te reageren
22-03-2019 om 13:17 uur

Aanvullend; ik heb enorm opgezette lymfeklieren. Past dat bij deze klachten van astma of is dat meer richting zo'n 'onderhuids' virus?

Login of registreer om te reageren
22-03-2019 om 14:06 uur

En nog een aanvullende vraag. Wat is raadzaam qua inspanning nu ik me zo voel? Ik wil niet stil vallen en als hart bv goed is, dan is er geen risico dat inspanning gevaar oplevert, denk ik van de ene kant. Van de andere kant: het lijf protesteert enorm als ik bv even iets doe in huis, zoals keuken opruimen.

Login of registreer om te reageren
23-03-2019 om 11:16 uur

Hoi MichelleMiem, die enorm opgezette klieren passen op zich niet bij astma. Je hebt een CTscan met contrastvloeistof gehad waarop niets zorgwekkends te zien was. Dus dat is al geruststellend. Het kan zijn dat je astma flink ontspoord is. Het kan ook nog zijn dat je verkeerd reageert op de Symbicort en juist daar spasmen van krijgt. Daar denk je vaak in eerste instantie niet aan nl.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
26-03-2019 om 15:02 uur

dag Michelle
het klinkt vooral als een probleem van de bovenste luchtwegen. misschien hebben de katten daar mee te maken. best mogelijk dat een virusinfectie tussendoor een flinke duit in het zakje heeft gedaan. bij darmziekten komen ook wel longproblemen voor die infecties veroorzaken. dergelijke afwijkingen en kans op pulmonale hypertensie zijn op een contrast CT scan met wat goed speurwek wel te zien. het zou met de nu ingezette weg binnenkort allemaal een stuk duidelijker moeten worden.

Login of registreer om te reageren