Duizeligheid

15-07-2019 om 07:14 uur

Mijn astma is al een paar jaar goed onder controle. Ik gebruik alleen nog salbutamol bij inspanning.
Nu zijn wij 3 dagen op vakantie in Oostenrijk, we hebben al een paar mooie wandelingen gemaakt in de bergen. We slapen op 1500m hoogte. Ik heb nu steeds last van duizelingen. Kan dit met de hoogte / zuurstoftekort te maken hebben?
Heb het vannacht ook benauwd gehad. Maar duizelingen sinds gisteren.

Groeten Danielle

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
15-07-2019 om 07:44 uur

Zonder aanvullende gegevens is deze vraag niet gemakkelijk te beantwoorden.
Is er een onderhoudsbehandeling, of alleen salbutamol zo nodig (stap 1 in het oude stappenplan).
Duizeligheid is iets anders dan kortademigheid, tenzij er sprake is van hyperventileren. Daar kun je beide bij hebben. Treedt die duizeligheid alleen op bij inspanning of ook 's nachts.
Gaat die benauwheid gepaard met piepen? Is het herkenbare benauwdheid als van eerdere astmaaanvallen of komt het niet bekend voor?
Blijkbaar gaat het wandelen daar wel goed. Is dat met salbutamol uit voorzorg of gaat het wandelen zonder salbutamol ook goed?
Hoe is de longfunctie normaal? Met een normale longfunctie verwacht je op 1500 meter hoogte immers geen zuurstoftekort.

Login of registreer om te reageren
15-07-2019 om 08:37 uur

Mijn longfunctie is normaal gesproken goed. Ik reageer wel sterk, dus bij benauwdheid ook direct een saturatie richting de 80. Heb eigenlijk 2xdaags 2 symbycort als onderhoud maar ben daar zelstandig al 1,5 jaar mee gestopt Ik herken de benauwdheid. En met de eerste klimtocht zonder salbutamol veel last gehad. Veel tussentijds gestopt. Gisteren met salbutamol. 3 x 2 pufs genomen ging het wandelen prima. Gisteravond eerste keer duizelig. Vannacht benauwd. Nu in de ochtend bij iedere keer opstaan of bukken duizelig. Heb 2x salbutamol gepuft.

Login of registreer om te reageren
15-07-2019 om 11:59 uur

Hoihoi
T kan wel hoor dat je moet wennen aan de hoogte, zeker bij inspanning
Ik woon in de bergen en als ik bezoek heb merk ik dat zij ook altijd even moeten wennen ook al zijn ze gezond. Trappen op enzo geeft meer hijgen. Duizeligheid ook bij snel overeind komen. Ik zie dit gewoon gebeuren bij gezonde mensen dus denk dat jij gewoon ook moet acclimatiseren. Is niet ernstig maar geef jezelf de tijd en puf idd op tijd Salbutamol! En geniet van de bergen ;)

Login of registreer om te reageren
15-07-2019 om 14:11 uur

Beste Danielle,

De longarts zal op deze plek niet voor een tweede keer reageren. Als je nog een concrete vraag hebt, kun je die stellen in een nieuw topic. Wanneer je het niet vertrouwt met je gezondheid, raden we je aan een arts in Oostenrijk te raadplegen. Wij wensen je nog een fijne vakantie.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
15-07-2019 om 18:25 uur

Dank allen voor de antwoorden. Ik doe het gewoon wat rustiger aan, met een pufje extra ?

Login of registreer om te reageren
15-07-2019 om 18:29 uur

Drink je genoeg? Mijn schoonzusje is een keer onwel geworden in Oostenrijk en de mensen van de ambulance hamerden er toen op dat je in de bergen goed moet drinken. De lucht is vaak ook droger.

Verder herken ik wat Edelweiss zegt. Als we aankomen in Oostenrijk ben ik altijd enorm aan het hijgen. Ik moet ook altijd minstens een nacht op hoogte slapen, wil ik bijvoorbeeld kunnen skiƫn.

Login of registreer om te reageren
18-07-2019 om 06:26 uur
Reactie op Longfonds Advieslijn

Beste Danielle,

De longarts zal op deze plek niet voor een tweede keer reageren. Als je nog een concrete vraag hebt, kun je die stellen in een nieuw topic. Wanneer je het niet vertrouwt met je gezondheid, raden we je aan een arts in Oostenrijk te raadplegen. Wij wensen je nog een fijne vakantie.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Toch vind ik het soms vreemd dat een longarts maar 1x reageert zeker als in dit geval zoveel vragen gesteld worden door de longarts.

Login of registreer om te reageren