Groeten uit Bonaire

30-07-2019 om 20:53 uur

Beste allemaal,
ik heb vorige week de diagnose astma gekregen dus ik ben het nog een beetje een plaats aan het geven. Ik woon op Bonaire en aangezien dit een klein eiland is met niet de medische voorzieningen en info zoals in Nederland, ben ik hier op het forum. Ik heb helaas pas eind september een afspraak met de longarts. Heb wel inhalers maar ik moet het zelf maar een beetje uitvogelen tot die tijd. Dus alle tips en adviezen zijn welkom. Ik rook niet en sport veel maar heb al wel gemerkt dat ik een en ander op een lager pitje moet zetten. Hoe combineren jullie sport en astma? Heeft alcohol invloed op astma? Ik heb het idee van wel dus drink maar niks meer voorlopig. Helaas is het enorm stoffig en winderig op Bonaire en dat helpt ook vast niet.
Bedankt allemaal en groetjes,
Paulien

Login of registreer om te reageren
30-07-2019 om 21:09 uur

Welkom hier!
Er valt hier veel te lezen dus als je je verveelt heb je genoeg te lezen hier over alleen al astma.
Ik heb zelf ernstig astma en door veel ziek zijn is mijn conditie enorm slecht. Mij is geleerd pas elke dag en elk moment aan op wat je kan. Elke keer je grenzen over gaan gaat je niet helpen, dus luister naar je lichaam.
Mijn sporten is totaal niet te vergelijken, dus ik kan het je wel vertellen maar daar heb je denk ik niks aan.
Dus sport binnen je mogelijkheden en doe wat je leuk vindt en kijk wat kan. De ene dag zal je meer kunnen dan de andere keer en je zal merken dat er mindere en betere periodes zijn en pas je daarop aan, hoe lastig ook. Sporten is zeker belangrijk met astma, dus je bent sowieso al goed bezig!

Ieders astma is anders en kan best zijn dat alcohol bij jou niet gaat met je astma. Zelf drink ik niet, dus kan het niet zeggen wat het bij mij doet.

Als je weet wat de triggers zijn voor jouw astma, probeer die dan te vermijden voor zover dat gaat. En enorm lastig dat het nu zo stoffig is:(
Voorbeelden kunnen zijn allergische triggers (als je allergisch astma hebt): huisstofmijt, huidschilfer van katten of honden etc
Niet-allergische triggers: parfum, rook, kookluchtjes, kou, vocht, etc.

Succes ook nog met het verwerken en beseffen en stel gerust hier al je vragen!

Login of registreer om te reageren
30-07-2019 om 21:09 uur

Op www.inhalatorgebruik.nl kan je van alle soorten puffers instructie voor gebruik vinden.

Sporten is belangrijk met astma. Als je merkt dat je benauwd wordt van sporten, kan het helpen om vooraf een pufje van een kortwerkende luchtwegverwijder zoals bijvoorbeeld salbutamol te nemen. Verder is het uitproberen wat voor jou wel en niet gaat en de ene dag zal dat anders zijn dan de andere.

Je mag met astma gewoon alcohol drinken maar zelf heb ik het idee dat het door alle medicatie harder aankomt dus ik drink wel met mate.

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 17:20 uur

Dank jullie wel voor de reacties. Echt fijn om met lotgenoten hierover de kunnen praten (digitaal dan).

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 17:32 uur

Graag gedaan, ik heb ook veel gehad aan dit forum:)

Login of registreer om te reageren