Mijn levensverhaal

09-08-2019 om 11:33 uur

Hoi allemaal,

Als enige astma patiënt in mijn omgeving loop ik toch regelmatig tegen onbegrip aan in mijn omgeving. Met name bij mijn vermoeidheidsklachten en soms zelfs onbegrip bij sporten als ik aangeef iets niet te kunnen doen. Mijn zus uitleggen hoe het voor mij voelt als ik buiten in de kou ga rennen en ademen pijnlijk wordt leverde me een blik vol onbegrip op.
Daarom was ik ontzettend blij dat ik dit forum vond een aantal maanden geleden. Er ging een wereld aan informatie voor mij open en ik leerde bepaalde klachten die ik had beter begrijpen.

Maar laat ik beginnen bij het begin. Rond mijn 10e is volgens mij geconstateerd dat ik astma had. Het is echter nooit zo erg geweest dat het mij belemmerde in het dagelijks leven. Af en toe wel eens benauwd of dat anderen zeiden dat ze mij hoorde ademen, maar dat was het dan ook. Hierdoor ben ik echter ook een totale leek op het gebied van astma patiënt zijn.

Tijdens mijn jaarlijkse controles kreeg ik altijd te horen dat sporten belangrijk is. Maar door zeer verlegen te zijn en slechte ervaringen bij sporten in groepsverband toen ik een jaar of 7/8 was nooit meer aangedurfd om te gaan sporten.
Vanaf mijn 20e nam mijn verlegenheid af en durfde ik steeds meer te doen. In eerst instantie samen met mijn zus op Zumba gaan en een paar jaar later besloot ik samen met een vriendin buiten bootcamp lessen te volgen. In die periode was mijn conditie op zijn best en ik deed het met veel plezier 2 tot 3 keer in de week een uurtje. Helaas kreeg ik last van onderrug klachten en ging ik naast partime werken een avondstudie + stage volgen. Hierdoor werd het volgen van de lessen onmogelijk. Na een stop van een halfjaar besloot ik mij aan te melden bij een sportschool, ook al leek dit mij 10x niks. Na een lange periode maar wat aanmodderen in de sportschool, want ik had geen flauw idee wat ik moest doen, besloot ik iets meer dan 2 jaar geleden dat ik wilde gaan trainen met een personal trainer. Mijn prio's waren afvallen, conditie verbeteren en meer leren over sportoefeningen die ik zelf kan doen.

Hoewel afvallen nog niet echt gelukt is, was mijn conditie wel ontzetten vooruit gegaan en kreeg ik meer plezier in sporten in de sportschool. Helaas kwam afgelopen januari toen toch eindelijk de gevolgen van astma patiënt zijn om de hoek kijken. Sinds een jaar volg ik een omscholingstraject naar ICT'er en werk ik in de detachering. In januari belandde ik in een nogal stressvolle situatie op mijn werk die hard insloeg. Ik kreeg paniekaanvallen die weer extra benauwd zijn met zich meebrachten. Sporten ging soms niet meer, op de ergste momenten kon ik net een rondje lopen van 10 minuten aan. Gelukkig heeft dit maar 1 of 2 weken geduurd. Helaas was de schade blijvend. Mijn conditie was totaal weg en ik kon weer opnieuw beginnen in de sportschool. Daarbij had ik een soort van angst ontwikkeld waardoor ik niet meer de volle 100% durfde te geven, wat ik voorheen wel altijd deed. Gelukkig was mijn trainer begripvol en heeft hij het voor elkaar gekregen dat ik toch bleef sporten al was het maar die ene keer in de week met hem samen. Inmiddels train ik weer 3 keer in de week en is mijn conditie weer bijna terug op het niveau waar ik was. Ow en ik ben inmiddels al 3 bedrijven verder sinds de werkplek die mij stress bezorgde en heb gelukkig daarna rustige werkplekken gehad. Wel ben ik nu gevoeliger voor situaties die mij stress bezorgen. Ook heb ik geleerd de symptomen te herkennen waardoor ik er zelf iets aan kan doen en voorkom dat ik in paniek raak.

Toch heb ik het sinds 2 maanden vaker en langduriger benauwd dan ik ooit heb gehad. Ontdekken waardoor het komt is nu de uitdaging:
- Hooikoorts weer erger geworden? Ik heb het nu 3 jaar en elk jaar lijk ik er meer last van te krijgen
- Autorijden? Sinds halverwege mei rij ik elke dag met de auto naar mijn werk ipv dat ik met de trein reis. Ik heb dan zo'n 1,5 tot 2,5 uur aan reistijd op een dag.
- Huidige werkplek? Ventilatie niet goed, tapijt?
- Warme weer en hoge luchtvochtigheid van de afgelopen weken?
- Nasleep van de stress van een aantal maanden geleden?
- Constante schommelingen in het weer?

Vorige week mijn 2e longfunctie van dit jaar gehad. Wel bij mijn huisartsenpraktijk en de benauwdheid besproken. De functie was iets slechter dan de vorige (eind februari), maar dit verbaasde mij niet want ik had het op dat moment ook gewoon benauwd. Volgens haar lag het aan het weer en mijn hooikoorts dus is het er even doorheen bijten.

Sorry voor het lange verhaal en ontzetten knap als je het tot dit punt bereikt hebt. Dingen opschrijven is voor mij een verwerkingsproces en dit vertellen voelt goed.

Nu is mijn grootste vraag omdat het een vermoeden is en ik er online weinig over kan vinden. Kan het zijn dat het overstappen van OV (trein) naar rijden met een auto 5 dagen in de week op drukke snelwegen (randstad) en in files mijn klachten heeft verergerd?

Zo ja, dan wil ik dat gaan bespreken met mijn werk zodat ik weer met OV kan gaan reizen wat sowieso mijn voorkeur heeft.

Login of registreer om te reageren
09-08-2019 om 14:57 uur

@Curlies
Welkom op het Longforum. Eén van de functies van het Longforum is om dingen van je af te schrijven, dus je hebt meteen een goede binnenkomer gemaakt. Ik ben geen arts maar het lijkt voor de hand liggend dat je in de auto meer last hebt van de dikke lucht in de Randstad dan in het OV. Ik zeg "lijkt", want de atmosfeer in de overvolle treinen tijdens het spitsuur in de zomer kan ook verstikkend zijn. De werkgever zal een reisvergoeding geven die gebaseerd is op een treinreis 2e klasse, alhoewel dat 1e klasse kan zijn als je in de trein wat werk op een laptop of tablet doet. De lucht in de 1e klasse zal vast wel iets minder dik zijn. Probeer daarover te onderhandelen, want ook de laptop kan voor rekening van de zaak komen. Een alternatief kan een leaseauto van de zaak zijn, maar dan eentje met een goede airco zodat je de ramen dicht kan houden. Als je maximaal 500 privékilometers per jaar rijdt dan hoef je geen bijtelling te betalen reis je dus vrijwel gratis, al kan de werkgever soms wel een kleine bijdrage vragen. Nog beter lijkt mij OV buiten de spits, maar alles hangt af van de bereidwilligheid van de werkgever. Je zou een week met het OV kunnen gaan en dan precies dagelijks aantekenen of dat beter aanvoelt dan met de auto. Los van dit alles is het statistisch gezien onwaarschijnlijk dat jij de enige in je omgeving bent die een luchtwegaandoening heeft. Ze verbergen het, net als jij.

Login of registreer om te reageren
09-08-2019 om 15:09 uur

Over het algemeen is het OV juist een broedplaats van hoestende en snotterende mensen dicht op elkaar. De bedrijfsarts heeft me afgeraden om met het OV te gaan. Als het jou beter bevalt dan de auto dan zou ik het gewoon proberen maar dan niet direct in de winter/virusseizoen.

Login of registreer om te reageren
09-08-2019 om 18:31 uur

Hallo Curlies,

Jammer dat je op dit moment meer klachten hebt. Het is inderdaad belangrijk om te kijken of je de prikkels die dit veroorzaken kunt op sporen. Wanneer je een tijdje dagboek bijhoudt met wat je gedaan hebt en welke klachten er waren kun je soms een patroon ontdekken. Bijv. Wanneer ik dit doe dan krijg ik meer klachten.
Het bijhouden van een dagboek na een tijdje nog eens een keer herhalen om te kijken of je nog steeds hetzelfde reageert. Het jaargetijde kan ook wel een verschillend resultaat geven.

Voor mijzelf geldt dat ik het de ene keer kan verklaren wanneer het mis gaat maar de volgende keer is het ineens mis zonder dat ik kan achterhalen waardoor.

Wat wel een belangrijke factor kan zijn is genoeg rust nemen. Dit heb ik niet van mezelf want ik wilde gewoon de dingen doen die ik altijd deed. De longfysio en de longarts wezen me hierop. Uiteindelijk werk ik nu halve dagen en ben afgekeurd voor de rest van de uren. Sindsdien gaat het beter met me. De middag gebruik ik nu om een middagdutje of dut te doen en extra te bewegen en/of huishoudelijke klusjes te doen.

Laat je niets aanpraten, onderzoek wat voor jou werkt en doe vooral dingen waar je plezier aan beleefd.

Groetjes Spirit

Login of registreer om te reageren
19-08-2019 om 07:20 uur

Hoi.
Ik werk zelf ook in de ICT (afgelopen november begonnen en daarnaast een hbo studie). Is het geen mogelijkheid om meer vanuit huis te werken? Ik werk zelf 4 van de 5 dagen thuis om andere redenen dan mijn astma. Bij mij gaat autorijden juist beter dan met het ov, ov heb je vaak geurtjes van andere mensen en daar reageren mijn longen heel erg op. Mijn man maakt de auto eens in de maand schoon (ik heb geen auto van de zaak), en ik laat m 1x per jaar door een bedrijf schoonmaken. Hetzelfde geldt voor de auto van mijn man. Mijn man is meubelmaker, en daardoor zijn de auto's ook vaak heel erg stoffig.
De hooikoorts is echt vreselijk en lijkt ook telkens erger te worden, zowel bij mij als bij mijn zoon van 10. Ik heb vorig jaar 1x een doosje allergietabletjes gekregen van de huisarts. Ik gebruik ze nu al best een tijd nonstop.

Login of registreer om te reageren
03-09-2019 om 12:32 uur

Allemaal bedankt voor de reacties. Mn benauwdheid kwam toch grotendeels door het warme weer/hoge luchtvochtigheid. Zodra het afkoelde nam het af en toen het wederom warm werd kwam het weer terug.

OV reizen is mij juist altijd goed afgegaan. Dit heb ik gedaan vanaf mn 18e tot eind mei dit jaar. Als het echt propvol zit merk ik het wel, maar als alleen de zitplekken bezet zijn in bv de trein heb ik er geen last van. Ik ben een vroege vogel dus met name in de ochtend is het nog vrij rustig als ik al op pad ben.

Het lastige met werk is dat ik momenteel in de detachering werk. In het afgelopen half jaar heb ik 4 bedrijven gezien. Ik denk dat dit wel een grote reden is van mn vermoeidheid. Een vast ritme ontwikkelen is daardoor erg lastig. Daarbij vergt het leren kennen van nieuwe collega's, werkplek en werkzaamheden ook veel energie. Dit ook besproken op mn werk. Vanaf begin oktober begin ik weer bij de volgende opdracht. Hopelijk voor een langere periode en als alles goed gaat en ik het leuk vind kan ik zelfs vast in dienst gaan. Een vaste werkplek is voor mij denk ik toch beter dan overal en nergens werken.

@Spirit
Rust nemen vind ik soms lastig. Inmiddels wel geleerd meer rust momenten in te plannen.

@Mamv2
Ik herken het van de allergiepillen. Tot ik hooikoorst kreeg nam ik al mn gesnotter voor lief. Ik was er ook gewend aan. Inmiddels neem ik ook elke dag een pilletje in en tijdens de hooikoortsmaanden ook nog eens een neusspray.

Login of registreer om te reageren