Oramorph

23-10-2019 om 09:05 uur

Beste longarts,
Ik gebruik geregeld oramorph bij erge benauwdheid.
Nu is mijn vraag:wanneer ik dit neem en ik moet kort daarna longfunctie blazen, geeft dit dan een verkeerd beeld, zou je dan een andere fev1 blazen?
Zelf lijkt t mij niet want wat er niet zit, is permanent weg maar zeker weten doe ik het niet.
Alvast bedankt en groeten,Jolien

Login of registreer om te reageren
23-10-2019 om 10:35 uur

Wat een goede en interessante vraag! Ben ook wel benieuwd! Omdat het wel helpt je de benauwdheid weg te nemen bij ernstig copd maar het is geen luchtwegverwijder...
ik ben benieuwd naar het antwoord!

Login of registreer om te reageren
23-10-2019 om 10:54 uur

Volgens mij werkt het op het ademhalingscentrum in je hersenen en zorgt het daarom voor een minder benauwd gevoel maar doet het niets met je longen zelf.

Login of registreer om te reageren
23-10-2019 om 11:02 uur

Ik denk het ook maar wil toch graag het zeker weten, zodat het beeld bij longfunctie wel de werkelijkheid is.
We wachten af...:)

Login of registreer om te reageren
23-10-2019 om 12:00 uur

Ja zo dacht ik ook ja, maar snap heel goed dat je het wilt weten!

Login of registreer om te reageren
23-10-2019 om 15:15 uur
Reactie op Daantje

Volgens mij werkt het op het ademhalingscentrum in je hersenen en zorgt het daarom voor een minder benauwd gevoel maar doet het niets met je longen zelf.

Betekent dit dan dat benauwdheid deels "tussen je oren" kan zitten door bv verkeerd ademen? Want ik denk wel eens dat zoiets bij mij speelt en zou dat middel ook wel ns willen proberen.

Login of registreer om te reageren
23-10-2019 om 15:16 uur

Het gaat hier om morfine, dat lijkt me niet iets om zomaar te proberen.

Login of registreer om te reageren
23-10-2019 om 15:24 uur
Reactie op Daantje

Het gaat hier om morfine, dat lijkt me niet iets om zomaar te proberen.

Uiteraard niet zomaar. Stel wat je zegt klopt en het doet iets in je hersenen en je benauwdheid wordt minder en je longfunctie ( die van goudvisje in dit geval ) wordt ( iets ) beter zou je evt kunnen stellen dat er meerdere oorzaken zijn en de longen minder beschadigd zijn dan t lijkt. Ik heb geen COPD en bedoel ook niet om dat structureel te gebruiken maar je zou er wel achter kunnen komen of je verkeerd ademt ofzo. Weet niet precies hoe ik t uit moet leggen wat ik bedoel.

Login of registreer om te reageren
23-10-2019 om 15:47 uur

Nee de benauwdheid zit zeker niet tussen mijn oren, over die van jou kan ik mij niet uitlaten natuurlijk.

Ik denk zelf dat door de oramporph je de benauwdheid minder ervaart...niet dat de benauwdheid er niet meer is, das wat anders, ik ga niet anders ademen door oramorph en adviseer zeker niemand om dit te gaan uitproberen, dit wordt alleen voorgeschreven bij zeer ernstige benauwdheid en vraagt een nauwkeurige hoeveelheid van inname, je kunt er ook nl van in coma raken bij teveel, willen we niet.
Ik weet dus niet of longfunctie verbeterd, dat is dus ook mn vraag...
Ongeveer hetzelfde idee als een sterke pijnstiller, het dempt de pijn maar zit er nog wel dat merk je als t uitgewerkt is.

Als je denkt dat het bij jou ligt aan verkeerd ademen, dan kun je beter naar een fysio of id voor ademtherapie, daar helpt oramorph niet tegen en is er niet voor bedoeld, denk dat geen enkele arts dit voorschrijft om even uit te proberen.

Login of registreer om te reageren
23-10-2019 om 15:50 uur

stephanie: bij verdenking van verkeerd ademen zijn er testen in het ziekenhuis (hyperventilatie testen of fietstesten) en kun je fysiotherapie krijgen.

oramorph is een middel die in uiterste nood bij ernstig copd/ longlijden wordt gegeven. voor jou zou eerder iets als ventolin atrovent of id helpen.

idd werkt dit op de hersenfunctie, maar ook op ontspannen van de longspiertjes heb ik geleerd.....maar die visie kan veranderd zijn

Login of registreer om te reageren
23-10-2019 om 19:59 uur

Goudvisje en Ems ik snap wat jullie bedoelen en is ook zeker zo. Het lukt me niet om het uit te leggen zoals ik het bedoel...

Login of registreer om te reageren