Revalidatie

29-11-2019 om 11:40 uur

Beste allemaal,

In januari 2020 start ik met poliklinische longrevalidatie. Momenteel voel ik mij zo slecht (moe en benauwd) dat ik mij nauwelijks voor kan stellen dat het gaat helpen. Ik ben wel gemotiveerd om aan de slag te gaan, want wil graag fitter worden. Maar soms vraag ik mij af of ik voldoende energie heb om te revalideren.

Wie heeft hier ook ervaring mee?

Wat zijn criteria om in Davos of elders intern te revalideren?

Login of registreer om te reageren
29-11-2019 om 15:10 uur

In januari start je met poliklinische longrevalidatie. En je verwacht op dit moment dat je er te weinig energie voor hebt.
Fijn dat je mag starten met de revalidatie. Dat betekent dat de instelling verwacht dat je dit aankunt. Anders zouden ze je afwijzen.
Ik denk dat je dus geen zorgen hoeft te hebben of je voldoende energie hebt hiervoor.
Het programma wordt op maat gemaakt. Bij fysio train je dus op precies jouw kunnen.
Veel mensen merken na zo'n 6 tot 8 weken vooruitgang. Hoewel dat per persoon verschillend is natuurlijk.

Klinisch of poliklinisch is onder andere afhankelijk van je woonplaats en daarmee de reisafstand tot het revalidatiecentrum.
Er zijn verschillende revalidatiecentra waar klinische longrevalidatie wordt aangeboden. Bijvoorbeeld Ciro, Dekkerswald, Merem (Heideheuvel) of Davos.
De aanmeldcriteria zijn vaak te vinden op hun website. Die van Davos vind je in het downloadcenter:
https://nadavos.nl/downloadcenter/
Kies 'Verwijskaart NAD'.
Ik vermoed dat andere klinieken vergelijkbare ingangseisen aanhouden.

Succes met revalideren volgend jaar.

Login of registreer om te reageren
29-11-2019 om 17:42 uur
Reactie op Suus01

In januari start je met poliklinische longrevalidatie. En je verwacht op dit moment dat je er te weinig energie voor hebt.
Fijn dat je mag starten met de revalidatie. Dat betekent dat de instelling verwacht dat je dit aankunt. Anders zouden ze je afwijzen.
Ik denk dat je dus geen zorgen hoeft te hebben of je voldoende energie hebt hiervoor.
Het programma wordt op maat gemaakt. Bij fysio train je dus op precies jouw kunnen.
Veel mensen merken na zo'n 6 tot 8 weken vooruitgang. Hoewel dat per persoon verschillend is natuurlijk.

Klinisch of poliklinisch is onder andere afhankelijk van je woonplaats en daarmee de reisafstand tot het revalidatiecentrum.
Er zijn verschillende revalidatiecentra waar klinische longrevalidatie wordt aangeboden. Bijvoorbeeld Ciro, Dekkerswald, Merem (Heideheuvel) of Davos.
De aanmeldcriteria zijn vaak te vinden op hun website. Die van Davos vind je in het downloadcenter:
https://nadavos.nl/downloadcenter/
Kies 'Verwijskaart NAD'.
Ik vermoed dat andere klinieken vergelijkbare ingangseisen aanhouden.

Succes met revalideren volgend jaar.

Dankjewel Suus01 voor je reactie! Het stelt mij gerust dat het (inderdaad) een programma op maat is.
Onwijs bedankt voor deze reminder!

Login of registreer om te reageren
06-12-2019 om 15:56 uur

Ik ben in oktober begonnen met mijn poliklinisch longrevalidatie, zit nu in de 9e week. De taak die ik kreeg om op de dagen dat ik niet naar de revalidatie ga buiten te gaan lopen. Beginnen met de 1e week 10 minuten per dag en dat elke week met 2 minuten uit te breiden. Dit was al heel wat voor mij want ik liep nauwelijks omdat het niet ging en ik was bang om benauwd te worden.
De eerste week heb ik 5 x een adempauze moeten houden, de eerste pauze na 145 meter al. Ik was kapot na 10 minuten ( was wel zo`n 25 min van huis totaal ) maar ik streed door. Vorige week heb ik 1.46 km gelopen zonder 1 x te stoppen. Snelheid 3.4 km per uur.. Dit wil de revalidatie je leren: luisteren naar je lichaam, de snelheid lopen die jij aan kan. Laat de hele wereld maar rennen, maar ik kan wel lopen!!!!

Login of registreer om te reageren
07-12-2019 om 06:31 uur
Reactie op Manny

Ik ben in oktober begonnen met mijn poliklinisch longrevalidatie, zit nu in de 9e week. De taak die ik kreeg om op de dagen dat ik niet naar de revalidatie ga buiten te gaan lopen. Beginnen met de 1e week 10 minuten per dag en dat elke week met 2 minuten uit te breiden. Dit was al heel wat voor mij want ik liep nauwelijks omdat het niet ging en ik was bang om benauwd te worden.
De eerste week heb ik 5 x een adempauze moeten houden, de eerste pauze na 145 meter al. Ik was kapot na 10 minuten ( was wel zo`n 25 min van huis totaal ) maar ik streed door. Vorige week heb ik 1.46 km gelopen zonder 1 x te stoppen. Snelheid 3.4 km per uur.. Dit wil de revalidatie je leren: luisteren naar je lichaam, de snelheid lopen die jij aan kan. Laat de hele wereld maar rennen, maar ik kan wel lopen!!!!

Hoi Manny,

Wat goed en wat fijn dat je profijt hebt van de revalidatie! Hopelijk houd je deze stijgende lijn.

Zet hem op!

Login of registreer om te reageren
07-12-2019 om 14:54 uur

Zelf ben ik klinisch gaan revalideren, omdat ik poliklinisch miet trok met heen en weer reizen en daarbij was het klinische programma veel omvattender. Voor Davos moet je vaak in NL al hebben gerevalideerd van de zorgverkzekering dan he. Ik heb bij Merem (Heideheuvel) gerevalideerd, dit is meer astma gericht dan Revant in Breda en aangezien ik bij het aanmelden nog 25 was wilde ze mij niet tussen allemaal copd’ers zetten.

Login of registreer om te reageren
07-12-2019 om 15:10 uur

toppertje!

Reactie op Manny
...............….Dit wil de revalidatie je leren: luisteren naar je lichaam, de snelheid lopen die jij aan kan. Laat de hele wereld maar rennen, maar ik kan wel lopen!!!!

Top dat je dit zo voelt begrijpt leert en nu ons deeld. hier gaat idd revalidatie om!

Login of registreer om te reageren