Gastric astma, forum als archief

28-12-2019 om 20:53 uur

Een up-date.
Een paar weken geleden had ik het gevoel dat ik helemaal weer afgleed, vaak benauwd, nieuwe medicatie waar ik eerder slechter dan beter van werd. Een huisarts van de huisartsenpost die in twijfel trok of ik wel astma had.... niets kon vinden dus hyperventilatie. Klopt, ik werd helemaal hyper van die man:-)
Maar toen opeens één of twee dagen later, ik denk mijn maag. Weer problemen met mijn maag, ha gebeld dat ik mogelijk de oorzaak van de problemen had gevonden. Hij vond dat helemaal kloppen met het beeld van Gastric astma. In 2008 ooit alle problemen mee begonnen.
Ha scheef esomeprazol voor, eerder problemen mee gehad en al vrij snel nexium gekregen maar daar in 2017 mee gestopt omdat het niet meer werkte. Toch nu weer Esomeparzol geslikt, na 1 capsule zat ik 's nachts rechtop in bed van de pijn in mijn maag, 's morgens nog pijn, schor en hees. De apotheek gebeld, meteen stoppen beslist niet meer nemen en ha bellen zodat hij Nexium kon voorschrijven. Ik heb wel contact opgenomen met de ha maar gezegd dat ik het eerst weer zonder Nexium wil proberen, ik ben niet zonder reden ooit gestopt. Ondertussen afspraak gemaakt bij diëtiste (8 jan.) nu weer puzzelen met het eten. Tante gebeld voor een stuk van haar yoghurtplant, misschien dat dat beter werkt dan de yoghurt uit de winkel. Ze komt het binnenkort brengen. De pijn is gelukkig weg, de ergste benauwdheid ook, mede dankzij de Tiotrus. En gelukkig voel ik mij niet ziek en is het behapbaar momenteel.

En dan blijkt dat het forum ook heel handig is als archief. Met zoeken naar gastric astma vond ik mijn eigen berichtjes van ruim 10 jaar geleden terug, en dat bleek handige informatie voor nu.

Hiske.

Login of registreer om te reageren
07-01-2020 om 17:22 uur

Ha Hiske,

Ik heb ook een refluxziekte, maar een hele zeldzame, LPR (Laryngofaryngeale Reflux). Ik ben indertijd ook weleens naar de huisartsenpost geweest met benauwdheidsklachten, zonder dat de arts iets kon vinden. Mijn ziekte bestrijd ik voornamelijk met een specifiek dieet.

De vraag is: wat zijn jouw klachten precies? Heesheid, kuchen, benauwdheid, verstopte neus, speekselvloed passen bijvoorbeeld bij LPR. Opvallend is bij deze refluxziekte dat als je slaapt je geen last hebt, terwijl reguliere refluxers wel vaak in de nacht wakker worden.

Herken je je in dit verhaal? https://chrisaram.net/the-lpr-cure-everything-ive-learned/

Login of registreer om te reageren
09-01-2020 om 07:19 uur

Hi Akman, interessant en zeker herkenbaar. Ik ga me er eens verder in verdiepen.
Gelukkig lijkt mijn maag eindelijk weer wat rustiger te worden. Afgelopen weken de foute lekkere dingen geschrapt? en sinds een week maak ik zelf kefir (yoghurtplant) en dat bevalt tot nu toe goed.

Login of registreer om te reageren