Kno arts

22-01-2020 om 14:29 uur

Al enige maanden loop ik rond met een onrustige astma. Al heel veel soorten medicatie hebben de revue gepasseerd. Nu ben ik doorverwezen naar de KNO arts. Ben eigenlijk al van kinds af een al een KNO 'klantje' Er zijn als kind zijnde al diverse keren neuspoliepen verwijderd en op volwassen leeftijd de amandelen laten verwijderen. Toen ik dat liet doen een jaar of 6 geleden kwam de KNO arts ineens met de mededeling dat het tussenschot scheef staat. Nu ben ik als de dood voor operaties aan mn neus (te veel nare ervaringen na het verwijderen van de neuspoliepen) Zou er een verband kunnen bestaan tussen de Onrustige astma en het scheve tussenschot?

Login of registreer om te reageren
24-01-2020 om 10:26 uur

Dat vraag ik me af. Merk je dat je moeilijker ademhaalt als je 1 neusgat dichthoudt? En veel mensen hebben een scheef tussenschot zonder dat dit bekend is. Jij wel, omdat je bij de KNO arts bekend bent. Ik zou niet weten of mijn schotje scheef staat of niet. Probeer eens of neusspoelingen met een kannetje effect hebben. Dus echt 2 of 3 x dag flink spoelen. Misschien komt er iets uit je bijholtes.

Login of registreer om te reageren
24-01-2020 om 11:55 uur

Mijn tussen schot staat ook scheef maar verder geen last met afemen of zo.heb het jaren terug al keer recht laten zeten maar is toch weer scheef gegroeid dus niet veel mee opgeschoten.de operatie opzichstelt niet veel coor maar of je er resultaat mee gebt is afwachten succes

Login of registreer om te reageren
25-01-2020 om 09:24 uur
Reactie op Thirza

Dat vraag ik me af. Merk je dat je moeilijker ademhaalt als je 1 neusgat dichthoudt? En veel mensen hebben een scheef tussenschot zonder dat dit bekend is. Jij wel, omdat je bij de KNO arts bekend bent. Ik zou niet weten of mijn schotje scheef staat of niet. Probeer eens of neusspoelingen met een kannetje effect hebben. Dus echt 2 of 3 x dag flink spoelen. Misschien komt er iets uit je bijholtes.

Ik adem nooit door mijn neus omdat ik dan simpel weg te weinig zuurstof binnenkrijg. Dus dat daar iets scheef staat zou heel goed kunnen. Van de holtes heb ik zelden last, alleen bij een flinke verkoudheid. Wel heb ik enorm veel slijm achter in mn keel. Mogelijk door die mondademhaling?

Login of registreer om te reageren
25-01-2020 om 13:04 uur

Dat kan postnasale drip zijn. Het slijm loopt dan achter je keel in en komt niet via de neus. Soms kun je denken dat je holtes leeg zijn, maar als je toch gaat spoelen dan, blijkt er toch slijm uit te komen.
Is er weleens een foto gemaakt van je holtes?

Login of registreer om te reageren
30-01-2020 om 15:13 uur

Beste cdv,

KNO-arts, de heer M. Majoor, heeft gereageerd op uw bericht. Zie hieronder zijn antwoord.

Uw vraag: Zou er een verband kunnen bestaan tussen de Onrustige astma en het scheve tussenschot?
Dat is een lastige vraag, omdat dat op afstand moeilijk te beoordelen is. Uw neus is de filter voor Uw longen (Bevochtiging, verwarming en verwijderen stofdeeltjes) Als u door de neusobstructie feitelijk altijd door uw mond ademt gebruikt u uw neus niet als filter. Mocht het scheve tussenschot daar de oorzaak van zijn dan heeft het zin.

Login of registreer om te reageren