Slimme meter meterkast

05-03-2020 om 06:53 uur

Goedenmorgen,

Ik kreeg gisteren een brief van stedin dat ik een nieuwe slimme meter krijg , ik heb hier dus geen kaas van gegeten , mijn oude meter is pas 6 jaar oud en deze heeft een dag en nacht stroom nu zeggen ze als ik geen slimme meter neem ik dus geen nachtstroom meer krijg . Ik hoor veel slechte verhalen over de slimme meter dat deze meer verbruikt en ik dan meer kwijt ben op de jaarafrekening?

Ik woon alleen ..

Login of registreer om te reageren
05-03-2020 om 08:45 uur

Je meter registreert alleen maar hoeveel je verbruikt. Dat ding zelf verbruikt geen of amper stroom. Ik heb een slimme meter en nog steeds een dubbele meter dus daar kan je nog even contact over opnemen met Stedin als je nu veel 's nachts of in het weekend wast bijvoorbeeld. Het kan gunstiger zijn om een enkele meter te hebben als je alleen bent. Ik vind het super relaxed. Nooit meer meterstanden doorgeven.

Login of registreer om te reageren
05-03-2020 om 08:55 uur

Een slimme meter wordt vroeg of laat sowieso geplaatst.

Daarbij kun je dag- en nachtstroom aanvragen. Dat moet je wel zelf aangeven, ga er niet vanuit dat dit automatisch gaat.
En als je wilt kun je het slimme gedeelte uit laten zetten. Daar moet je ook zelf achteraan. De consequentie is dat je dan zelf jaarlijks je meterstanden moet doorgeven. En dat je, als je je verbruik per maand of week wilt weten, je dat zelf bijhoudt.

Het slimme van een slimme meter is dat hij de meterstanden constant
direct doorgeeft aan het energiebedrijf. Dat is althans zoals ik het begrijp.

In drie huizen heb ik die vervanging meegemaakt. Dat had nooit invloed op mijn energienota.

Login of registreer om te reageren
05-03-2020 om 09:31 uur

Het internet staat vol met nepnieuws en spookverhalen over de slimme meter. Helaas zijn er ook veel concrete en technisch onderbouwde bewijzen dat de slimme meter onder bepaalde, zeer specifieke technische condities inderdaad de mist in kan gaan. Het gevolg is bijna altijd een (soms veel) te hoge rekening.

- Geen slimme meter, dan ook geen nachtstroom meer.
Klopt. Dit heeft echter niets met de slimme meter op zich te maken. De automatische omschakeling tussen dag/nachtstroom is een verouderd systeem dat op afzienbare termijn wordt uitgeschakeld. Oude meters meten dan alle verbruik als dagstroom. Dus de rekening wordt hoger. Slimme meters kunnen wel het verschil tussen dag/nachtstroom meten. Als je echt geen slimme meter wilt dan kan je in plaats van een slimme meter een 'domme' digitale meter laten plaatsen. Die meet wel dag/nachtstroom, ook nadat het oude omschakelsysteem is uitgezet.

- Hogere rekening door de slimme meter.
Dat kan inderdaad gebeuren, maar alleen onder specifieke omstandigheden zoals veel/zware lampen of apparaten die via een dimmer geregeld worden. De slimme meter registreert dan een veel te hoog verbruik. Dat is echter al lang bekend en wordt zo goed mogelijk gecompenseerd door de meterfabrikanten en de energiebedrijven. Als je een klein handjevol lampjes met een dimmertje gebruikt dan is er geen probleem. Heb je 50 of meer zware lampen die je tegelijkertijd dimt (denk aan etalageverlichting) dan kan de meter daar een probleem mee hebben en een te hoog verbruik registreren. De slimme meter zelf verbruikt nauwelijks stroom, en bovendien komt dit extra verbruik altijd voor rekening van het energiebedrijf.

- Voor een normaal huishouden (TV/computer/wasmachine/magnetron/verlichting) zou er geen probleem moeten zijn. Het blijft echter nodig om de jaarafrekening goed te vergelijken met vorige jaren. Meestal kan je op de website van je energieleverancier je verbruik van vorige jaren zien. Als je redelijkerwijs kan aantonen dat je rekening plotseling te hoog is dan moet het energiebedrijf dat vergoeden.

- Je kan de slimme meter weigeren, maar als je oude meter later afgekeurd wordt dan moet je betalen om een nieuwe meter te laten plaatsen. Nu is dat nog gratis. Je kan op dit moment wel kosteloos kiezen voor een 'domme' digitale meter. Je moet daarvoor contact opnemen met je energiebedrijf. Vaak kan je dit soort dingen via hun website regelen.

Onderstaand enkele websites waar je meer informatie kan vinden. Of je wel of geen slimme meter wilt is je eigen beslissing. Ondanks dat ik zelf technisch onderlegd ben, vind ik het toch vervelend dat ik zelf alles moet uitzoeken en dat ik nooit 100% zekerheid heb dat alles goed zal werken. Aan de andere kant denk ik dat je in ieder geval 'iets' zal moeten doen, want met je oude meter ga je op den duur absoluut te veel betalen.

De website van Stedin. Je kan daar info vinden en een account aanmaken op 'Mijn Stedin' waarmee je allerlei zaken kan regelen zonder te hoeven bellen.
https://www.stedin.net/slimme-meter

Hoe de Consumentenbond erover denkt. Persoonlijk vind ik de info van Consumentenbond over de slimme meter betrouwbaar en technisch afdoende onderbouwd.
https://consumentenbond.nl/energie-vergelijken/slimme-meter

Een website die nadelen toelicht. Geloof niet alles wat ze zeggen, maar je krijgt zo wel meer inzicht over wat er zoal speelt.
https://slimmemeters.info/

Ondanks dat dit niets met de longen te maken heeft, denk ik toch dat dergelijke dingen aan je kunnen vreten en daarmee je aandoening kunnen verergeren. Daarom vind ik dat dit onderwerp wel een plaats op het Longforum verdient.

Login of registreer om te reageren
05-03-2020 om 11:45 uur

Super bedankt , ik heb net een afspraak gemaakt voor een slimme meter met dag en nacht stroom voor in april te laten plaatsen , weer een zorg minder !

Ik maak voor mezelf nog een foto vd meterkast en standen voor ze komen dan weet ik wat er op de oude meters stond 😉

Login of registreer om te reageren
05-03-2020 om 14:09 uur

Slim, die foto van de meterstanden voordat ze hem afkoppelen.

Login of registreer om te reageren
05-03-2020 om 14:21 uur

Ook de gasmeter fotograferen want die wordt ook op de slimme meter aangesloten.

Login of registreer om te reageren
05-03-2020 om 14:52 uur
Reactie op Reuzenkakatoe

Ook de gasmeter fotograferen want die wordt ook op de slimme meter aangesloten.

Ga ik doen 👍 waar een longforum al niet goed voor is 🥰🥰🥰🥰

Login of registreer om te reageren
06-03-2020 om 09:23 uur

Ik kreeg dit antwoord van stedin op de Whatsapp :

Goedendag! Ik begrijp dat je wilt weten of je op een "domme" digitale meter ook dag en nachtstroom op kan ontvangen. Momenteel is dat mogelijk, maar vanaf volgende jaar niet meer. Dan kan het alleen nog met de slimme meter. Weet je zo voldoende?

Login of registreer om te reageren