ik blijf maar ziek

Ik blijf maar ziek...
Ik heb begin januari een flinke astma exacerbatie gehad. 2x stootkuurprednisolon, ab. atrovent 4x daags. Mijn gebruikelijke medicijnen seretide 500/50 en ventolin zonodig.

Nu ben ik daar redelijk van op geknapt maar ik blijf ziek, keelpijn, oorpijn, hoesten, hoofdpijn, holtepijn. Ik ben ook meer kortademig dan voorheen en gebruik regelmatig de nood medicatie. Ik lig niet in bed maar functioneren doe ik ook niet. Is dit herkenbaar? blijven infecties na een exacerbatie zo lang hangen?

tavy

Reacties

• emsepemsemsepems Gebruiker
    2 jaar geleden heb ik een infectie gehad, en daarvoor 3x predkuur en 1x ab kuur, heb ook al onderhouds ab.
    mijn longarts gaf toen aan dat herstel een half jaar kan duren.

dus helaas, het kan erg lang duren. Duurt het je te lang, ben je bezorgd, dan maar overleggen met je huisarts/longarts.
  • tavytavy Gebruiker
    okay, het kan gewoon zo lang duren... dan wacht ik nog even af. Zeker nu
  • Wik2001Wik2001 Gebruiker
    Het kan echt lang duren. Bij mij begon het vorig jaar rond mei/juni en het heeft tot begin dit jaar (januari) geduurd. Ik kon ook echt niets meer op een gegeven moment. 2 prednison kuren gehad en 2 antibiotica kuren. En de pufjes op z'n hoogst. Nadat ik rond oktober doorverwezen werd naar de kno-arts en die uitgebreid onderzocht heeft wat er was, begon het met juiste medicatie langzaam beter gaan.

Ik was erg moe, aan het hoesten tot ik echt ademnood kreeg. Soms zat ik een half uur lang te spugen doordat ik zoveel moest hoesten. Ik had ook keelpijn, hoofdpijn, erg benauwd, kortademig en ik kon op geen enkele manier door mijn neus ademen. Ook was ik soms een week mijn stem kwijt.
    De kno arts heeft een CT scan laten maken van mijn holtes. Mijn nuesluchtdoorgang was als het ware een heel dun streepje in plaats van een buis waar je door kon ademhalen. Mijn hele holtes waren flink ontstoken en opgezwollen. Er was weinig wat er nog goed/gezond uitzag. De kno arts zei ook als het kno gedeelte niet onder controle is, is je astma oook moeilijker onder controle te houden.
    Later is er nog zo'n neuskweek bij mij afgenomen omdat de ontsteking en zwellingen nauwelijks weggingen.

Nadat het in januari beter ging, wist ik weer hoe het voelde om weer adem te kunnen halen. Het heeft echt lang geduurd en ik weet niet of dit normaal de verloop is.
    Ik weet dat het bij mij nog steeds niet is zoals het ooit was, maar ik weer dat het voorlopig neit beter gaat worden en dat ik eigenlijk niet mag klagen.

Ik hoop voor je dat je snel verder op zal knappen.
  • tavytavy Gebruiker
    dankje wlk2001

Ik merk idd dat ik sochtend wakker wordt met hoofdpijn last van de holtes en slijmvorming. Ik ben niet van de neusprays... In het verleden erg veel gebruikt en ik heb het idee dat ik nu eerder last heb van irriatties. Ik zit ook aan de maximale dosis puffers. Het zal zijn tijd nodig hebben...
    Bij mij hielpen neusspray ook niet. Dit kwam omdat het door de ontstekingen en doordat het opgezwollen was, de neusspray niet diep genoeg binnen kwam. Nu heb ik Flixonase neusdruppels en die helpen veel beter (en die komen echt ook in je holtes) dan een neusspray.
    Hoofdpijn kwam bij mij vaak ook voort uit benauwdheid. Als ik dan ging puffen, ging het vaak beter.
  • tavytavy Gebruiker
    ik heb nu een hoorntje die ik vul met watre en zout en daarmee de neus spoel. Die werkt heel fijn. Ik gebruik hem eigenlijk alleen als ik ziek ben. Ik heb nu geen snot in de neus vraag me af of het dan ook zinvol is?
    Ik heb zo'n flesje (nasofree) en zout (zonder jodium). Ik spoel mijn neus standaard daarmee 2 tot 4x per dag. Bij mij komt er eigenlijk vrijwel altijd een behoorlijke hoeveelheid troep uit mijn neus. En wat een verademing na het neusspoelen! Alsof ik een nieuwe neus heb! Helaas vaak van korte duur....
    Ik heb echt geen idee of het zin heeft als je geen snot in je neus hebt. Ergens denk ik van wel, want het komt toch tot in je holtes? Of heb ik dat verkeerd? Dan worden die ook gereinigd. Heel soms heb ik dat er bijna niets uit mijn neus komt, maar dan geeft het spoelen toch alsnog verlichting.

Ik heb ook wel eens gelezen en gehoord dat je beter de nasofree kan gebruiken ipv zo'n hoorntje. Dit omdat de nasofree meer kracht heeft en daardoor dieper binnenkomt en meer reinigt (heeft mijn longarts verteld).
    Ik weet niet, spoel je je neus nu nog steeds? Zo nee, misschien helpt het als je dit 2x per dag doet. Vooral omdat je last had van je holtes. Als het niet helpt, dan weet je dat ook meteen.

• tavytavy Gebruiker
    hm, ga ik dat eens overwegen!
  • kaduukkaduuk Gebruiker
    hoi.
    ik heb in december een fikse exacerbatie gehad, ziekenhuisopname van 9 dgn...redelijk opgeknapt maar ookvanaf die tijd niks meer waard. ik blijf ook aanhoudend benauwd, ik diverse stootkussen gehad die maar kort helpen. max. dosering aan serevent en flixotide + 4x daags combivent vernevelingen. als ik 1x een verneveling over sla dan is het net alsof ik de rest van de dag door n dun rietje adem. het is geen exacerbatie. ik ben enorm moe, kom bijna niet aan mn dagelijkse dingen. mn medicatie heeft maar n deel van t benauwdheid op maar ben echt niks waard. iemand ook die ervaring?
  • kaduukkaduuk Gebruiker
    kaduuk schreef: »
    hoi.
    ik heb in december een fikse exacerbatie gehad, ziekenhuisopname van 9 dgn...redelijk opgeknapt maar ookvanaf die tijd niks meer waard. ik blijf ook aanhoudend benauwd, ik diverse stootkussen gehad die maar kort helpen. max. dosering aan serevent en flixotide + 4x daags combivent vernevelingen. als ik 1x een verneveling over sla dan is het net alsof ik de rest van de dag door n dun rietje adem. het is geen exacerbatie. ik ben enorm moe, kom bijna niet aan mn dagelijkse dingen. mn medicatie heeft maar n deel van t benauwdheid op maar ben echt niks waard. iemand ook die ervaring?

vergeef me de spelfouten🙈 autocorrect van mn foon doet dit automatisch
Log in of Registreer om te reageren.