Singulair en corona

29-03-2020 om 17:15 uur

Ik vraag me af of het verstandig is om op dit moment singulair te gebruiken? Ik weet niet zo goed wat de achterliggende werking is en of het iets doet met je immuunsysteem of het eiwit ACE2 waar je nu van alles over leest. Ik heb het in wat slechtere periodes nodig, maar ik mag van mijn longarts in goede periode stoppen.

Slik de singulair vanwege mijn astma. Gelijk vraag twee (sorry ☺️): ik hoor vrij veel over longpatienten, maar dan wordt meestal gesproken over COPD. Ik vraag me af hoe heftig Corona is voor astma patiënten. Tijdens de griep van 2017/2018 heb ik het ook vrij pittig gehad met een infectie die maar niet weg ging (daarna gestart met singulair)

Login of registreer om te reageren
30-03-2020 om 09:26 uur

goede vraag. Singulair/montelukast remt de vernauwing van de luchtwegen die kan optreden nadat je bent blootgesteld aan een prikkel. Het aangrijpingspunt van montelukast is leukotriënen die een rol spelen bij [u]allergische /u]ontsteking.
Dit is heel anders dan de ontsteking gericht tegen virussen.
U kunt de montelukast dus gewoon doorgebruiken, want de beste bescherming, na isolatie en handen wassen, is goede astma controle

Login of registreer om te reageren