Chronische zenuwpijn na longonsteking?

06-04-2020 om 21:06 uur

Hallo,

Ik heb begin vorig jaar een longonsteking gehad (veroorzaakt door een coronavirus-229E) en heb een jaar later nog steeds geregeld pijn tussen m'n ribben en soms benauwdheid. Ik ben een vrouw van 36 zonder eerdere klachten.

Het leek eerst een griepje. Toen er uiteindelijk een röntgenfoto werd gemaakt leek het op een atypische longonsteking (het vlies leek ingetrokken) ben ik een week opgenomen geweest.

Het vele hoesten had echter voor een pijn in mijn ribben gezorgd waar ik maanden mee heb rondgelopen. Omdat de pijn na 4 maanden nog niet helemaal weg was en vooral ter hoogte van de borst en de ontsteking aan de linkerlong was, hebben ze ook tests gedaan van het hart, de borst, nog een keer een thorax foto en daar kwam niets uit. In het ziekenhuis hadden ze ook een CT-scan gemaakt en na een aantal maanden een buikecho.

Nu heb ik zeker eens per week of per twee weken een soort brandende elektrische pijn achter de bovenste ribben en soms ook de bovenrug, die ineens op kan komen en heel licht of heel intens kan zijn. Een paar uur of een paar dagen kan duren. Erger wordt bij bukken of lachen of diep inademen. En soms krijg ik een benauwd gevoel, alsof iemand constant op mijn keel drukt en alsof mn adem stilstaat. Het gaat wel steeds weer helemaal weg, maar ik blijf toch ongerust. De ene arts zegt dat de zenuwen geirriteerd zijn door de longonsteking, de andere arts zegt dat na zo lang het niet meer met de longonsteking te maken heeft, maar kan ook niet aangeven wat dan wel de oorzaak is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
07-04-2020 om 08:00 uur

Zoals de klachten hier worden beschreven, de brandende pijn achter de bovenste ribben en het gevoel dat de keel wordt dichtgeknepen wijst niet direct op een voor de hand liggende verklaring.
De twee meest voor de hand liggende verklaringen voor pijn die langer blijft na het doormaken van een longontsteking zijn prikkeling van de longvliezen en spier- of zenuwpijn na lang heftig hoesten.
Prikkeling van de longvliezen en littekenvorming kan ontstaan als de longvliezen "meedoen" bij een longontsteking. Littekens aan de longvliezen kunnen lang pijn blijven doen. Vroeger zeiden ze wel dat die patiënten de omslag van het weer konden voelen aankomen.
Spier- of zenuwpijn door hoesten of doordat je lang in een bepaalde houding hebt gelopen of gezeten is iets waar een fysiotherapeut misschien verlichting bij kan bieden.
Hopelijk trekt het vanzelf weg.

Login of registreer om te reageren
08-04-2020 om 15:29 uur

Beste meneer Wesseling,
Vriendelijk bedankt voor uw reactie. Misschien heeft het dan toch te maken met de vliezen. Er werd wel gezegd dat stress nadelig werkt, maar de pijnen die ik heb, heb ik echt pas sinds de longonsteking.

Login of registreer om te reageren