Hoe voel jij je vandaag? #171

trijnkotrijnko Administrator
En hier gaan we verder met het topic Hoe voel jij je vandaag?

Reacties

• emsepemsemsepems Gebruiker
    Vandaag even bij ikea geweest, ik vond het daar veiliger ivm corona dan mijn supermarkt ;-)
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Ikea is goed geregeld vind ik. Ik heb nog steeds één supermarkt (Lidl) waar ik me veilig voel. De spullen die ze daar niet hebben, halen anderen voor me en af en toe bestel ik picnic. Via het longfonds eindelijk van de wachtlijst af.

Hoe ik me voel? Al tijden ben ik enorm hyperreactief en moe. Ik ga nu een week heel streng elke avond vroeg naar bed om uit te sluiten dat het daaraan ligt. Volgende week heb ik een belafspraak met de longarts. Vanmiddag ging het helaas mis op werk. Collega had een verkeerde fles gepakt en bleek enorm stinkend spul te zijn. Ik had al enorme pijn (ontstoken aanhechting van een rib) en dat is nu nog erger en hoesten en hoofdpijn. Ze heeft honderd keer sorry gezegd en die dingen gebeuren nou eenmaal. Ik hoop dat de fysio donderdag even kan kijken want ik zou eigenlijk pas over twee weken weer een afspraak hebben.
    Wijs om niet naar de super te gaan als je je niet veilig voelt Daantje. Ik doe af en toe een boodschapje aan het eind van de avond (half 9) en laat de rest nog steeds thuis bezorgen. 1x Overdag geprobeerd, niet fijn.
  • HwessHwess Gebruiker
    Vanmiddag met de kleindochter naar het strand geweest , de saturatie met zuurstof was 60%, beter niet kunnen doen.
    #5 edited 23 juli
    Lekker weer boodschappen besteld bij AH, wordt morgenochtend gebracht. Daarna ga ik een weekje naar oudermolen-drenthe. zin in! Boodschappen gaan mee.
    Hier gaat het fijn goed. Zelfs de pijn in de schouder zakt wat weg door meer rust en fysio en slaap beter. Maandag komt hier een cortisone spuit in er (is een pees flink overbelast).

Hwess schreef: »
    Vanmiddag met de kleindochter naar het strand geweest , de saturatie met zuurstof was 60%, beter niet kunnen doen.
    Wat zegt je arts hiervan? Een paar uurtjes plezier maken met je kleindochter is voor jullie beide ook belangrijk. Misschien andere keer O2 mee, of alleen op terras blijven of......
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Wat fijn @emsepems dat het goed gaat en een weekje weg, heerlijk!
    Die spuit is wat minder, als het maar helpt en de pijn eens wegblijft zou al mooi zijn.
    Geniet van je vakantie! Liefs 😗

Dat is wel erg laag indd,gebruik je zuurstof? Misschien teveel achter elkaar door het zand gestapt?
    Ben ook benieuwd wat je arts ervan zegt, 60 is echt laag.
    Sterkte, dan misschien iets rustigers zoeke om samen met je kleindochter te doen, spelletjes aan de tuintafel kunnen ook leuk zijn, of een pick nick in eigen tuin, nog veiliger ook nu het virus weer meer opspeelt.
  • HwessHwess Gebruiker
    Dit was erg ploeteren door het mulle zand, na een dagje rust is het weer voor mij normaal 92% met zuurstof
    Dit was erg ploeteren door het mulle zand, na een dagje rust is het weer voor mij normaal 92% met zuurstof

Mooi dat het weer beter is, zou toch niet meer zo laag gaan zitten met saturatieals je het kunt voorkomen, zijn behoorlijke aanslagen op je lichaam als dit lang duurt.
    Zelf kan ik het strand niet meer op maar vermaak mij dan bij een strandtent, ook niet verkeerd :)
    Wel fijn dat je hebt kunnen genieten van je kleindochter, weer in the pocket 👍
  • HwessHwess Gebruiker
    wij wonen maar 6 km van het strand in Vlissingen, zij had nog nooit de zee gezien of er in geweest. Dus moet je er maar een keer voor afzien.
  • AnnemarieAnnemarie Gebruiker
    Ik heb een slechte nacht gehad. Ik werd 2 keer plots wakker en bij het inademen maakte ik een soort piepend geluid en ik snakte echt naar adem.
    Ik weet eigenlijk niet zo goed wat dat was, maar wel erg onprettig.
    En nu weer er tegenaan vandaag :(
    Ik had vandaag weer een belafspraak met mijn longarts. Het gaat al maanden niet zo lekker en mijn longen zijn heel erg hyperreactief. Hij wil nu toch dat ik een kuur prednison doe in de hoop weer een stijgende lijn erin te krijgen. Omdat ik heel slecht op prednison reageer, heb ik nu dexamethason gekregen in de hoop dat ik daar beter op reageer.

Het kwam wel echt hard aan want ziek-ziek ben ik niet. Het voelt zo raar om dan die pillen te gaan slikken waar ik eerst alleen maar slechter van wordt, in de hoop dat het daarna beter gaat.
    Ik herken het daantje, bij mij geven ze ook pred als ik een tijdje niet lekker ga (bij mij is t dan vooral moe zijn, en bij doorvragen blijk ik ook meer te hoesten en overal heftiger op te reageren). Hoop dat het je goed gaat helpen.

Afgelopen maandag zou ik een cortico spuit in mijn schouder krijgen. maar ivm allergieen en anafylaxie durfde de arts dit niet zomaar aan. Bij echo van de bovenarm blijkt dat er meer mis is dan alleen kalk in de schouder... geririteerde grote zenuw en stukje bot wat er niet hoort. Komende donderdag hoor ik hopelijk een goed plan.

Afgelopen week was ik aan het oppassen in t huis van mijn zus en daar meer longklachten, maar door extra pufjes was het goed te doen. Nu is het weer oke.
  • staaijskistaaijski Gebruiker
    Ik ben vrijdag voor het eerst begonnen aan mn nieuwe job. 2x9 km gefietst op mn elektrische fiets.
    En nu moe, spierkrampen overal en keelpijn en stem bijna kwijt.
    Longarts vroeg zich ook al af waarom de ontstekingen niet onder controle te krijgen zijn met onderhoudsdosering azitro.
    Ik baal want ik heb nu eindelijk weer een betaalde baan en nu lijkt het alsof ik weer ziek ga worden.
    Zo ging het ook voor ik afgekeurd werd... Ik probeerde te reïntegreren, maar steeds werd ik ziek.
    Hoe kan ik dit nou toch eens goed onder controle krijgen zodat ik kan werken zonder ziek te worden.
    Daarnaast een longarts die zegt dat ik een slechte conditie heb. Dan probeer ik te gaan fietsen, maar het lijkt wel alsof alles zo uitput dat ik weer ziek wordt.
    Heb je goede begeleiding met reïntegreren (bedrijfsarts)? En met conditie opbouwen (fysiotherapeut of revalidatie)? Misschien werk je teveel of is het teveel om ineens 2x 9 km te fietsen?

Voel je je klachten op tijd aan of pas als het eigenlijk al te laat is?
    #16 edited 2 augustus
    Ha Daantje,

Fijn dat je reageert! Ik ben nog nieuw hier.

Ik heb geen bedrijfsarts omdat ik aan een nieuwe baan begonnen ben. Ben in 2019 afgekeurd. Dus daar geen begeleiding mee. Nu ga ik maar 16 uur werken dus het is niet heel veel.

W.b. conditie opbouwen.
    Er lopen op dit moment nog onderzoeken. Er is lab geprikt en de 11e moet ik opnieuw voor longfunctie en wandeltest. adhv die uitslagen zal we bekeken worden wat eraan te pas gaat komen w.b. revalidatie of fysio.
    Maar dan denk ik: met een elektrische fiets hoef je niet zo heel veel te doen....

Verder ben ik idd iemand die zijn klachten niet op tijd aanvoelt. Ik moet het hebben van objectieve dingen als pols, saturatie. Laatste keer dacht ik dat het best goed ging. Had alleen pijn aan mn rechterlong waar de atelectase zit. En toen liet de x thorax zien dat de luchtwegen van beide longen ontstoken waren. was wel een tegenvaller voor me eerlijk gezegd.
    Dus dat een beetje.

Nog even twee weken doorbikkelen en dan heb ik vakantie en zijn alle onderzoeken ook weer achter de rug.
    Ik hoop echt dat het gaat lukken!! (maar ben stiekem wel bang)

Het klinkt alsof je wel baat zou kunnen hebben bij revalidatie of anders iig begeleid conditie opbouwen en ergotherapie om hulp te krijgen bij het evenwichtig indelen van je dag en week, ook in combinatie met je nieuwe baan. Heb je een longverpleegkundige met wie je laagdrempelig contact op kan nemen als het niet goed gaat?

Nee, ben rent weer van de huisarts naar de longarts verwezen. Vorig jaar november terugverwezen anar de huisarts toen het matig-stabiel was.
    Ik zal de onderzoeken en uitslagen afwachten en het eens bespreken met de longarts.
  • FraeyleFraeyle Gebruiker
    Even een reactie op de elektrische fiets. Ik heb er al jaren een. Ook voordat ik astma kreeg. Ik ben best sportief, maar twee keer 9 km fietsen doe ik nooit! Dat zou je op kunnen bouwen door met kleine stukjes te beginnen, 2 tot 4 km, en dat wekelijks uit te breiden. Als je spieren in opstand komen door ongewoon gebruik, gaan je longen gezellig meedoen.
  • HwessHwess Gebruiker
    Gisteren avond weer eens naar een concert geweest van een uurtje. Tjonge wat een herrie trapper is dan de inogen 3, vrolijk blijven kijken en gewoon weer eens gaan anders kom je nergens meer. Maar je voelt je wel een beetje.
  • Suus01Suus01 Gebruiker
    De warmte maakt me erg moe. Overdag slaap ik nu twee keer in plaats van één keer.
    Buiten dat voel ik me wel oké, zolang ik heel rustig aan doe.
    Suus01 schreef: »
    De warmte maakt me erg moe. Overdag slaap ik nu twee keer in plaats van één keer.
    Buiten dat voel ik me wel oké, zolang ik heel rustig aan doe.

herkenbaar hoor suus01, met rustig blijven lukt me ook wel het gewone, al zijn de longen h=wat hyperreactiever, maar slapen doe ik ook meer.
    zou vanmorgen rondje fietsen..... maar te loom. ik probeer het morgen vroeg op de ochtend weer :-)
  • Suus01Suus01 Gebruiker
    @emsepems
    Aah, jij ook dus meer moe/loom dan gebruikelijk.

Vandaag voel ik me tot nu toe wel goed. Fysio vandaag deed me goed. Wel moe, maar op een fijne manier.
  • DominiqueDominique Gebruiker
    Mijn longen zijn rustig. Maar kan ook geen inspanning leveren
    Van de pijn medicatie slaap ik best veel
    Maar heb het nu ook echt wel nodig
    Maandag om 07:30 uur binnen zijn. operatie staat om 10 uur gepland
    Heb nog aangegeven dat ik de dag ervoor, dag zelf en dag erna prednison moest gebruiken
    Maar dat was de afspraak voordat ik een c-pap had
    De apotheek ging het even met de longarts overleggen
    Hopelijk gaat maandag alles goed
    Gelukkig morgen de operatie dominique. Is er al duidelijkheid over de prednisolon? Heel veel sterkte nu, morgen en ook komende week. Dikke knuffel van mij!

pfft poehpoeh, wat is het toch warm.
    ik ga zo lekker naar schier, niet met de drukste boot, maar met de middagboot, hopelijk is die een stuk rustiger. Dat verwacht ik wel.

dinsdag heb ik een dagje met veel longtesten oa een fietstest en looptest.... zou dat nu afgezegd worden? eerlijk beeld krijg je nu niet lijkt me. Moet wel zeggen dat als ik een kwartier in een aircoruimte sta (zoals op mijn werk) het al een stuk beter gaat met ademhalen.
    We gaan het zien :-)

sterkte iedereen met de hitte!
  • Anna50Anna50 Gebruiker
    Goedemorgen, weer een hete dag! Hoe gaat het met jullie, redden jullie het met die hitte? Ik had het wel wat moeilijk gisteren, als ik stil zit gaat het wel, maar zodra je iets doet ben ik toch gauw buiten adem door die hitte. Nog een paar dagen hoorde ik. Pfffff
    Hou jullie taai en een regenbui zou zeer zeker welkom zijn.💪🙏🤪
  • HwessHwess Gebruiker
    Wij waren al vroeg wakker, gelijk na het ontbijt er even uitgegaan voor mijn wandelingetje om 7.30.
    Het was nog aardig te doen de temp was nog aardig en een beetje wind en verder me eigen rustig houden.
    Het valt verder toch wel tegen het lijkt wel of het weer wat minder gaat, het is bij mij een zeer ernstige emfyseen en long destructie, wat het wordt weet ik niet. Met lopen gebruik ik 3 of 4 l/p.m. dat ligt eraan als ik begin te lopen anders is het al gelijk pap in de benen , en het weer mag van mij een stuk lager van temp. worden.
  • DominiqueDominique Gebruiker
    Zo weer thuis uit het ziekenhuis
    Geen extra prednison gehad, wel een verneveling voordat ik de ok inging en ook daarna
    Operatie is goed gelukt, nu gaan we weer aan het herstel werken
    Longen hebben geen last van de algehele narcose gehad
  • Suus01Suus01 Gebruiker
    @Dominique
    Goed om te horen. Hopelijk verloopt het herstel naar wens!

Zolang ik heel rustig doe gaat het goed hier. Wel voldoende afleiding zoeken, anders ga ik me druk maken om de warmte. Dus met wat
    tv kijken, slapen, iets opruimen en dergelijke kom ik de dagen wel door.
    Dominique schreef: »
    Zo weer thuis uit het ziekenhuis
    Geen extra prednison gehad, wel een verneveling voordat ik de ok inging en ook daarna
    Operatie is goed gelukt, nu gaan we weer aan het herstel werken
    Longen hebben geen last van de algehele narcose gehad

Fijn berichtje! nu maar rap opknappen!
Log in of Registreer om te reageren.