COPD en helse temperaturen

10-08-2020 om 21:37 uur

Hallo allemaal, mijn naam is Angelique en ik ben 51 jaar. Ben al een poosje lid maar nog nooit een topic geplaatst. Ik heb COPD 3 en heb dit sinds 2008. Ik heb longrevalidatie gehad, daarna door getraind bij de fysio en vervolgens de stap naar de fysio waar ik uiteindelijk 3x maal per week een uur zumba deed. Vrij intensieve cardio workout wat me gelukkig goed afging. Sinds de corona ligt dat sporten op zijn gat en doordat wij verhuisd zijn ook niet zelf iets opgepakt. Die verhuizing heeft er erg ingehakt moet ik zeggen. Door dat ik al maanden stil lang met sporten was mijn conditie zero. Brengt mr op het volgende. Mijn lichaam , lees longen...kan de temperaturen die er nu zijn, niet meer aan. Hebben jullie tips om een beetje door deze helse dagen heen te komen?. Ik blijf al binnen. Sluit alles overdag goed af. Maar ons huis is net een sauna.Ik had vandaag het idee, daar ga je. Ik kan de dokter gaan bellen. Ik ben jullie dankbaar voor iedere tip.
Groetjes Angelique

Login of registreer om te reageren
10-08-2020 om 23:56 uur

Welkom hier, ik heb copd 4 en ook last vd hitte, denk de meeste longpatienten wel.
Het is vooral belangrijk om je zo min mogelijk druk te maken, ook mentaal.
Maar het is lastig voor een ander in te schatten, als je zoals je schreef dacht:oh jee dasr ga je...en je twijfels over de arts bellen dan kun je dat misschien het beste doen, even overleggen kan nooit geen kwaad.
Ben je benauwder door de warmte of meerdere klachten?
Ik heb een aantal tips naast dat je de arts evt moet bellen:
Voetenbadjes nemen dan zit je ook nog en is voor nu beter.
Bewegen alleen wat lukt, dus geen sport nu maar in huis van het ene naar het andere vertrek,desnoods met tussenstop en hangplek;)
Een nat sjawtje in koelkast/vriezer leggen en die af en toe om doen.
Ontspanningsoefeningen doen:VGZ heeft een gratis app met oefeningen, kun je vast vinden via google of in appstore.
Koele drankjes drinken maar niet te koud, thee helpt ook.
Een ontspannend boek of een mooie film.
Ventilator erbij aan.
Medicijnen trouw nemen , misschien zelfs noodmedicatie.
Bewegen alleen wat lukt, lukt iets niet dan komt het daarna wel weer.
Ipv koken maaltijdsalades, ook kant klaar zijn ze merendeels lekker.
Sterkte, het valt niet mee , kijk naar je klachten en vertrouw je het niet:altijd overleggen, kan eerst telefonisch desnoods met de assistente en dan hoor je wel wat en hoe...

Login of registreer om te reageren
11-08-2020 om 06:39 uur

Goudvisje noemt al veel goede tips.
Volgend mij zijn deze nog niet genoemd:
- Zonwering aan de buitenkant van je huis.
- Denken aan vorig jaar: het is nog geen 40 graden.
- Niet naar het weerbericht kijken.
- Vroeg in de ochtend (v贸贸r zonsopgang) alles open zetten. Eventueel je wekker ervoor zetten.
- Tempoverlaging bij alles wat je doet.

Verder zorgen deze temperaturen bij veel mensen problemen met ademen en/of benauwdheid. Ook mensen die geen longproblemen hebben. Misschien helpt dat ook iets, dat je niet de enige bent.

Nog drie dagen aftellen. in uren dus nog minder dan 72 uur.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
11-08-2020 om 06:43 uur
Reactie op goudvisje

Welkom hier, ik heb copd 4 en ook last vd hitte, denk de meeste longpatienten wel.
Het is vooral belangrijk om je zo min mogelijk druk te maken, ook mentaal.
Maar het is lastig voor een ander in te schatten, als je zoals je schreef dacht:oh jee dasr ga je...en je twijfels over de arts bellen dan kun je dat misschien het beste doen, even overleggen kan nooit geen kwaad.
Ben je benauwder door de warmte of meerdere klachten?
Ik heb een aantal tips naast dat je de arts evt moet bellen:
Voetenbadjes nemen dan zit je ook nog en is voor nu beter.
Bewegen alleen wat lukt, dus geen sport nu maar in huis van het ene naar het andere vertrek,desnoods met tussenstop en hangplek;)
Een nat sjawtje in koelkast/vriezer leggen en die af en toe om doen.
Ontspanningsoefeningen doen:VGZ heeft een gratis app met oefeningen, kun je vast vinden via google of in appstore.
Koele drankjes drinken maar niet te koud, thee helpt ook.
Een ontspannend boek of een mooie film.
Ventilator erbij aan.
Medicijnen trouw nemen , misschien zelfs noodmedicatie.
Bewegen alleen wat lukt, lukt iets niet dan komt het daarna wel weer.
Ipv koken maaltijdsalades, ook kant klaar zijn ze merendeels lekker.
Sterkte, het valt niet mee , kijk naar je klachten en vertrouw je het niet:altijd overleggen, kan eerst telefonisch desnoods met de assistente en dan hoor je wel wat en hoe...

Hallo goudvisje, dank je wel voor de tips. Ik probeer echt te ontspannen en beweeg eigenlijk alleen in huis een beetje. Smorgens laat ik de hond uit en dan pas savonds weer door mijn man. Een aantal tips heb ik al gedaan. Mijn dekbedovertrek en kussenslopen heb ik bv ook al in de vriezer gedaan een uurtje voor het slapen. Binnen no time is deze weer warm. We hebben een nieuwe arts omdat we pas verhuisd zijn dus dat is nog een beetje aftasten. Maar zal zeker bellen indien nodig. Mijn hele lijf is pijnlijk, lijkt wel door zuurstoftekort. Niet leuk. Ik wens jou ook heel veel sterkte. Lieve groet Angelique

Login of registreer om te reageren
11-08-2020 om 06:47 uur
Reactie op Suus01

Goudvisje noemt al veel goede tips.
Volgend mij zijn deze nog niet genoemd:
- Zonwering aan de buitenkant van je huis.
- Denken aan vorig jaar: het is nog geen 40 graden.
- Niet naar het weerbericht kijken.
- Vroeg in de ochtend (v贸贸r zonsopgang) alles open zetten. Eventueel je wekker ervoor zetten.
- Tempoverlaging bij alles wat je doet.

Verder zorgen deze temperaturen bij veel mensen problemen met ademen en/of benauwdheid. Ook mensen die geen longproblemen hebben. Misschien helpt dat ook iets, dat je niet de enige bent.

Nog drie dagen aftellen. in uren dus nog minder dan 72 uur.
Sterkte!

Hoi Susan,

Dank je wel voor je reactie. We hebben een zonnenluifel aan de kant van de tuin. Tuin op het zuiden馃檲 zodra daar de zon is gaat deze naar beneden. Overal de luxaflex dicht en smorgens luchten. Ik zit nu ook even in de tuin,zuurstof happen. Alhoewel er ook veel smog is. En idd vorig jaar was het erger. Maar toen hadden we een grotere woning en leek het toch wat koeler en ja aftellen is zeker begonnen hoor馃槄

Login of registreer om te reageren
11-08-2020 om 08:37 uur

Er zijn handige draagbare air coolers.
Een soort draagbare mini-arco, dus anders dan een ventilator.
Kan je van de ene kamer naar de andere meenemen, en naar de keuken waar het ook vaak heel heet is tijdens het koken.
Binnen een dag in huis.

Bijv.:

https://www.kieskeurig.nl/airco?q=air%20cooler

Login of registreer om te reageren
11-08-2020 om 08:56 uur

Andere tips om de lucht in huis wat koeler te maken:
- tegelvloeren dweilen met koud water, vanzelf op laten drogen. (En daarna lekker op de koude tegels liggen.)
- de was binnen ophangen, vooral handdoeken en grote lakens. Of lakens alleen maar nat maken en binnen ophangen.

En eventueel gewoon een airconditioning laten installeren, want het zal in de toekomst in Nederland wel vaker een hittegolf zijn.

Login of registreer om te reageren
11-08-2020 om 10:01 uur
Reactie op Suus01

Goudvisje noemt al veel goede tips.
Volgend mij zijn deze nog niet genoemd:
- Zonwering aan de buitenkant van je huis.
- Denken aan vorig jaar: het is nog geen 40 graden.
- Niet naar het weerbericht kijken.
- Vroeg in de ochtend (v贸贸r zonsopgang) alles open zetten. Eventueel je wekker ervoor zetten.
- Tempoverlaging bij alles wat je doet.

Verder zorgen deze temperaturen bij veel mensen problemen met ademen en/of benauwdheid. Ook mensen die geen longproblemen hebben. Misschien helpt dat ook iets, dat je niet de enige bent.

Nog drie dagen aftellen. in uren dus nog minder dan 72 uur.
Sterkte!

De uren aftellen! Dat vind ik een goede! Dat klinkt dan nog als minder lang dan de dagen. Dat geeft wel een positief gevoel!! :-)

Login of registreer om te reageren
11-08-2020 om 21:17 uur
Reactie op AnnikaA

Andere tips om de lucht in huis wat koeler te maken:
- tegelvloeren dweilen met koud water, vanzelf op laten drogen. (En daarna lekker op de koude tegels liggen.)
- de was binnen ophangen, vooral handdoeken en grote lakens. Of lakens alleen maar nat maken en binnen ophangen.

En eventueel gewoon een airconditioning laten installeren, want het zal in de toekomst in Nederland wel vaker een hittegolf zijn.

Dank je wel voor de tips. Ik dweil inderdaad altijd al met koud water. Schijnt beter te zijn heb ik gehoord. En zo'n mobielr airco heb ik maar ik moet hem te vaak bijvullen met water en spelelementen. Maar het helpt wel. Dat van het wasgoed wel een goeie tip. We overwegen ook om volgend jaar airco te nemen of rolluiken. Het is gewoon te gek nu.

Login of registreer om te reageren
12-08-2020 om 04:22 uur

Nog twee dagen. Minder dan 42 uur te gaan.
Zet 'm op allemaal!

Login of registreer om te reageren