morfine

19-08-2020 om 14:42 uur

Goedemiddag,
Dat morfine helpt als je kortademig bent is mij bekend, kreeg dit in de kliniek om de 4 uur 1 mg. Nu is ook door Universiteit Maastricht geconstateerd dat een lage dosis morfinetabletten door pat. met een ernstige vorm van copd een positief effect heeft op de kwaliteit van leven. Uit recente studie is gebleken dat er bovendien geen negatieve bijwerkingen optreden.
Ik zit aan de top van de toegestane aantal pufjes per dag van zowel langwerkend met corticost. als kortwerkend en ben nog
steeds redelijk kortademig. Morfine is dan ook een goede extra behandeloptie (MU Maastricht) voor mij. Wat denken de deskundigen daarvan. Bedankt voor de aandacht.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
20-08-2020 om 09:33 uur

Het klopt dat een recente studie vanuit Maastricht en CIRO laat zien dat COPD-patiënten met ernstige kortademigheid baat kunnen hebben bij morfinepilletjes.
Dat wil niet zeggen dat dat voor iedere COPD-patiënt geldt, ook niet voor iedere COPD-patiënt met ernstige kortademigheid.
“Redelijk kortademigheid” is een beetje vaag. In de studie ging het vooral om patiënten met mMRC 3 en 4. Dat is een score voor de kortademigheid die vaak wordt gebruikt.
Voor het vertalen van de studie naar de dagelijkse praktijk en de patiënt in de spreekkamer zijn enkele opmerkingen van belang.
De duur van de studie was 4 weken. Hoe de uitkomsten van langer gebruik van morfine zijn valt hier niet direct uit op te maken.
Alle patiënten in de studie kwamen uit een revalidatieprogramma waarin alle andere zaken die bij COPD van belang zijn optimaal waren en werden aangepakt.
De FEV1, de een-secondewaarde als maat voor de luchtwegvernauwing was gemiddeld tussen 30 en 40 % van de voorspelde waarde
Van alle patiënten in de studie waren bijkomende aandoeningen goed in beeld. Dat is belangrijk, bijvoorbeeld voor de risico’s en de kans op bijwerkingen.
Onder die omstandigheden was gebruik van morfinepilletjes veilig en verantwoord en was er een verbetering van de CAT-score. Dat is een vragenlijst die veel wordt gebruikt om de kwaliteit van leven bij COPD te meten. In Nederland wordt overigens vaker de CCQ gebruikt, maar die zou waarschijnlijk een vergelijkbare verbetering te zien hebben gegeven.
Opvallend genoeg werd de score voor de kortademigheid zelf niet significant beter en was er een kleine stijging gezien van het koolzuurgehalte in het bloed en die zien we liever niet (bij COPD).
Wat ook van belang kan zijn bij de interpretatie van de studie is dat veel patiënten die in aanmerking kwamen voor deelname aan de studie daarvan afzagen.
En tot slot: bij slikken van morfinepreparaten moet je altijd zorgen dat de poeperij op gang blijft.

Login of registreer om te reageren
20-08-2020 om 13:24 uur

Bedankt voor de snelle reactie. Mijn FEV1 is 37. Ik zal het met mijn longarts bespreken. U heeft mij geholpen!

Login of registreer om te reageren