even duizelig na puffen

31-08-2020 om 10:12 uur

Sinds bijna een half jaar gebruik ik een Foster 100/6, in principe twee keer per dag een dosis. Werkt goed, maar direct na het inhaleren (dus in de tijd dat ik mijn adem even moet 'vasthouden') ben ik vrijwel altijd een beetje duizelig. Na uitademen is het weer over, dus het duurt maar heel kort. Herkent iemand dit?

Login of registreer om te reageren
01-09-2020 om 00:57 uur

Nee dat herken ik niet
Misschien te diep ingeademd waardoor je beetje hyperventilatieklachen hebt
Maar als t snel weer over is lijkt het me niet direct een ernstig probleem
Maar als je je zorgen maakt misschien even overleggen met apotheek of huisarts?

Login of registreer om te reageren
01-09-2020 om 06:52 uur

heeft de apotheek voorgedaan hoe je moet puffen?
Ook ik denk dat je met de vraag over duizeligheid even naar de apotheek kunt gaan, ze kunnen kijken hoe in puft, en of het ook beter kan waardoor je je minder duizelig voelt.
misschien is een voorzetkamer nog fijn voor je, maar daar kan de apotheek goed in adviseren

Login of registreer om te reageren
03-09-2020 om 12:44 uur

Ik ben ook wel eens wat duizelig bij het inhaleren, zij het met een losse beclometason aerosol. Bij mij is het steevast als ik de hard en te diep inhaleer - lijkt op hyperventilatie, zoals Edelweiss zegt.

Login of registreer om te reageren
08-09-2020 om 08:54 uur

Dank jullie wel. Ik neem sindsdien een minder felle 'teug' bij het inhaleren en dat voorkomt die duizeligheid.

Login of registreer om te reageren
09-06-2021 om 08:22 uur

Mijn puf-techniek is goed. Zou het iets met het drijfgas te maken kunnen hebben? Via de astma-ondersteuner van de huisarts heb ik naast de Foster aerosol met voorzetkamer een Nexthaler gekregen, met dezelfde werkzame stoffen in dezelfde dosering, maar dus zonder drijfgas. Bedoeld als meeneempuffer-noodvoorziening, maar ik vind 'hem' zoveel sneller en prettiger in gebruik - o.a. dat ik bij gebruik van deze nooit duizelig word - dat ik hem soms ook 's avonds thuis voor de reguliere dosis pak.

Login of registreer om te reageren
09-06-2021 om 10:26 uur

Hoi Suze, misschien kan je standaard de Foster Nexthaler gaan nemen?
Ik gebruikte vroeger Foster met aerosol met voorzetkamer maar bij mij werkt de Foster Nexthaler veel beter.
Het is echter per patient zeer verschillend dus dat zou je kunnen testen.

Wel interessant dat je over het drijfgas begint, daar had ik zelf nog nooit over nagedacht maar ik sluit niet uit dat dit bijwerkingen kan hebben.

Ook als je minder diep inademt krijg je alsnog het drijfgas binnen dus het lijkt mij meer iets mechanisch dat als je echt diep inademt dat je gewoon wat duizelig wordt, verder geen zorgen over maken en doe je dat wel dan bel je de longafdeling even op.

Login of registreer om te reageren
13-06-2021 om 19:28 uur
Reactie op mark29

Hoi Suze, misschien kan je standaard de Foster Nexthaler gaan nemen?
Ik gebruikte vroeger Foster met aerosol met voorzetkamer maar bij mij werkt de Foster Nexthaler veel beter.
Het is echter per patient zeer verschillend dus dat zou je kunnen testen.

Wel interessant dat je over het drijfgas begint, daar had ik zelf nog nooit over nagedacht maar ik sluit niet uit dat dit bijwerkingen kan hebben.

Ook als je minder diep inademt krijg je alsnog het drijfgas binnen dus het lijkt mij meer iets mechanisch dat als je echt diep inademt dat je gewoon wat duizelig wordt, verder geen zorgen over maken en doe je dat wel dan bel je de longafdeling even op.

Bedankt voor je meedenkerij. Aerosol met voorzetkamer nadert inmiddels de grens van 'nog 20 doses dus apotheek bellen voor nieuwe'.

Login of registreer om te reageren
20-05-2022 om 10:54 uur

Ik heb de ervaring dat Foster zeker duizeligheid kan veroorzaken. Ik heb op advies van de astmacoach in het ziekenhuis omdat ik een ernstige aanval had 1x extra gepuft per dag (dat is dan totaal 3x2 200/6 Foster, + nog 2x2 pufjes Qval 50 mg (ook beclometason)). Zij had er echter niet bij gezegd dat het maar maximaal 3 dagen mocht. Ik heb het 10 dagen gedaan en dat werd gevolgd door 3 dagen ernstige duizelingen! Brr, nare ervaring. Zodra ik weer mijn gebruikelijke puf-regime hervatte, ging het na een dag gelukkig over.
Dus opletten met Foster!

Login of registreer om te reageren