9 weken na pneumothorax en hematothorax nog steeds vochtcollectie en afgeronde atelectase

10-10-2020 om 07:24 uur

Beste......

9 weken geleden brak ik 10 ribben waarbij ik een pneumothorax opliep. Men besloot deze conservatief te behandelen. Na drie dagen echter werd ik heel slecht en bleek ik een hematothorax te hebben. Er werd ruim twee liter bloed gedraineerd. De drain liep na 11 dagen nog steeds maar uiteindelijk vond men dat te lang en heeft men deze verwijderd. Het lichaam zou de rest zelf wel oplossen. 5 dagen later kreeg ik koorts en bleek ik een empyeem te hebben. Thoracotomie volgde weer met achterlaten van twee drains. Weer bleef er een restcollectie vocht achter. Toen ik een week thuis was uit het ziekenhuis kreeg ik opnieuw koorts en moest ik weer terug en aan een drain en antibiotica ivm empyeem. Inmiddels is er op de rontgenfoto’s en ct-scan nog steeds een (kleine) vochtcollectie zichtbaar en is de long nog steeds niet volledig ontplooid. Men spreekt nu van een afgeronde atelectase. Ook heb ik nog steeds last van kortademigheid en pijn bij diep inademen en hijgen. Is dit normaal? Gaat zo’n restcollectie vocht vanzelf verdwijnen? En ontplooit die long dan nog? En/of verdwijnt zo’n atelectase dan weer. Is het beloop van alles wel goed geweest? Mijn behandelaar is een traumatoloog maar had er niet een longarts aan te pas moeten komen (of moet dat niet alsnog)? Is het normaal dat ik nog pijn heb op de insteekplaatsen van de diverse drains die er gezeten hebben? Ik ben erg onzeker na alles wat er gebeurd is.

Met vriendelijke groet,

Cynthia Post

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-10-2020 om 11:50 uur

Beste Cynthia Post

Je hebt 10 ribben gebroken en daarbij een pneumothorax, hemotothorax en empyeem. De klachten die je nu nog hebt zijn normaal bij alles wat je hebt meegemaakt inclusief de behandelingen hiervoor. De verwachting is wel dat de restcollecties, atelectase zullen verdwijnen in de loopt van weken tot 3-4 maanden. De long ontplooid dan weer. Ik zou wel vragen om een CT thorax na 3 maanden om te kijken of alles goed is hersteld. De behandeling is per ziekenhuis soms iets verschillend net als de behandelaars. De behandelaars kunnen een traumatoloog, longarts en of longchirurg zijn. De kans op een empyeem is vrij groot bij een hematothorax. Vaak geef je antibiotica preventief om een empyeem te voorkomen, maar desondanks is de kans erop zeer groot. De pijnklachten is ook normaal bij wat er is gebeurt. Uiteindelijk komt het goed, maar het heeft veel tijd nodig. Je kan ook eventueel een gesprek vragen bij de longarts om wat meer uitleg te geven.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
18-10-2020 om 15:48 uur

Beste meneer van Wolferen,

Hartelijk dank voor uw antwoord. Ik wacht het nog even ‘geduldig’ af maar dan. Ik vind het eigenlijk ook niet gek dat ik nog last heb echter bij de traumatoloog krijg ik steevast een verbaasde blik als ik aangeef mij nog niet volledig hersteld te voelen. Dat zaait twijfel bij mij. Fijn dat u bevestigd dat het veel tijd nodig heeft. Dan weet ik waar ik een beetje aan toe ben. Zeker zal ik voor de 3 mnd controle nog om een CT-thorax vragen. Dat is overigens bijna inmiddels. Als er dan nog steeds vochtcollecties zijn behoeft dat dan actie/behandeling? Of is het dan ‘pech’ en permanente schade’?

Met vriendelijke groet,

Cynthia Post

Login of registreer om te reageren