Pijn in long 15 jaar na longontsteking

22-10-2020 om 19:51 uur

Hallo.
Ik heb een vraag. Ongeveer 15 jaar geleden heb ik een longontsteking gehad in mijn rechterlong, die door de huisarts niet als zodanig is onderkend. Ik heb er hierdoor veel te lang mee rond gelopen voordat ik antibiotica kreeg. Het heeft zeker een week geduurd voor ik begon op te knappen. Sindsdien heb ik zowel boven-als onderin die long regelmatig stekende pijn, soms zo erg dat ik niet meer rechtop kan lopen. Alleen opgerold liggen geeft enige verlichting. Er is een aantal keer een foto van mijn long gemaakt en daarop was te zien dat er een aantal longblaasjes defect zijn. Verder kon de arts er niets aan doen en moest ik er maar mee leren leven.
In de tussentijd heb ik ME en astma ontwikkeld, en is de pijn niet minder geworden. Bij weersomslag heb ik er overigens meer last van, het meeste bij vochtig weer (herfst).
Graag zou ik tips krijgen om met de pijn om te gaan, de inhalator geeft geen verlichting hierbij.
Mvg Jolanda

Login of registreer om te reageren
28-10-2020 om 09:16 uur

Beste Jolanda, wat vervelend dat je er al zo lang last van hebt. Wellicht werkt het om bij de pijn een paracetamol te gebruiken, zodat je beter door kunt ademen, omdat de pijn dan afneemt. Een comfortabele houding aannemen zodat de pijn draaglijk is, is wat je zelf kunt doen. Ook zou je met de fysiotherapeut kunnen overleggen of hij/zij je kan helpen met ademhalingsoefeningen of ontspanningsoefeningen.
Als de klachten samenhangen met weersveranderingen, kan het misschien nog helpen om geen koude lucht in te ademen als je naar buiten gaat (maar door een sjaal te ademen zodat de lucht wordt verwarmd). En probeer plotselinge temperatuursveranderingen te vermijden.
Je kunt dit natuurlijk ook altijd opnieuw aankaarten bij je arts, maar het zal inderdaad wel zo zijn dat je er mee om moet leren gaan.
Sterkte,

Login of registreer om te reageren
28-10-2020 om 11:01 uur

Hartelijk dank voor uw reactie en tips!
Met vriendelijke groet,
Jolanda

Login of registreer om te reageren