Coronatijdperk, wel of niet naar fysiotherapie?

06-11-2020 om 11:51 uur

Ik heb al een paar jaren COPD Gold3, astma en vorig jaar augustus opgenomen met een longontsteking (COP als diagnose in februari 2020). Ik kreeg van een longarts zo'n 2 á 3 jaren geleden een verwijzing voor longrevalidatie. Vanwege reiskostenvergoedingsproblemen met de sociale dienst, een gebrek aan voldoende hulp in de thuissituatie wanneer ik naar de revalidatie zou gaan, heb ik ervan afgezien. Daarna kreeg ik verwijzingen voor een fysiotherapeut, die ik in de buurt zou kunnen zoeken. Ik ben er niet toegekomen tot en met heden. Ik heb o.a. achterstallig werk sinds jaren, de huishoudelijke hulp heb ik eind januari opgezegd vanwege terugkerende problemen met de organisaties die de huishoudelijke hulp voor de gemeente Heerlen leveren en de hulpen.
Halverwege dit jaar werd het Prikkelbare Darm Syndroom door de huisarts gediagnosticeerd, waarop ik Mebeverine ben gaan gebruiken. Hierdoor is mijn beweeglijkheid verder verbeterd, maar heb eigenlijk nog steeds geen tijd om iedere week naar fysio te gaan.
Corona is gekomen, ik had geen griepspuit gekregen vorig jaar en de behandeling van de COP zou extra risico op het krijgen van ziektes of een terugval naar de longontsteking met zich meebrengen. Ik durf amper nog ergens naar toe te gaan. Inmiddels wel de griepspuit 2020 ontvangen en voel me lichamelijk weer wat beter. Nu realiseerde ik me opeens, dat iemand had gesproken over extra zuurstoftoediening en vroeg me af hoe dat dan in zijn werk gaat. Ik benaderde mijn huisarts die me naar mijn longarts verwees. Ik kreeg hem niet te spreken, mijn longarts heeft het kennelijk te druk voor een consult, maar de longverpleegkundige wilde me wel te woord staan. Zij vond niets in mijn dossier over extra zuurstof maar wel verwijzing naar fysiotherapie en zei, dat een arts extra zuurstoftoediening moest initieren en dat een fysiotherapeut de noodzaak bij de arts kon aangeven. Zij adviseerde dus naar de fysiotherapeut te gaan.
Ik heb al angst om ergens Covid-19 op te lopen en las onlangs over de besmetting met Corona van longpatiënten in het revalidatiecentrum. Nu ben ik nog huiviger om naar fysiotherapie te gaan, ook al omdat ik met het openbaar vervoer moet.
Ik vraag me af in hoeverre de kans op besmetting opweegt tegen de eventuele noodzaak naar een fysiotherapeut te gaan. Kan ik misschien beter wachten totdat ik een vaccin heb gehad?
Overigens las ik gisteren over een pneumokokkenvaccinatie voor ouderen die nu plaatsvindt en ik gezien mijn leeftijd, 60, er niet voor in aanmerking kom. Ik heb de longpoli gisteren benaderd met de vraag of mijn longarts een indicatie voor vaccinatie wil afgeven voor me. Ze zou het mijn arts vragen en zodra ze hem had kunnen spreken, zou ze het me laten weten. Ik heb nog geen reactie.
Wat adviseert u mij?

Login of registreer om te reageren
06-11-2020 om 13:50 uur

Uit de titel maak ik op dat je de deskundige vraagt of je wel of niet naar de fysio moet gaan.
Jouw doel bij de fysio is dat hij een eventuele noodzaak voor zuurstoftoediening kan aangeven bij jouw longarts.

Ik ben geen arts, maar een simpele deelnemer van dit forum. Ik denk even mee. Het meeste is vast al door je hoofd gegaan, maar misschien zit er toch nog iets bij waaraan je nog niet gedacht hebt.

Je kunt de fysio vragen om bij je thuis te komen.
De eerste keer bij de fysio is sowieso een intake en daarmee individueel.

Als het OV een belemmering voor je is, kun je misschien een taxi bestellen, buren of familie vragen of met de (elektrische) fiets gaan?

De kans om Covid-19 op te lopen is overal aanwezig. Zelfs als je heel veel thuis bent en amper de deur uit komt.
Wachten op een vaccin lijkt mij weinig zinvol. Een vaccin is nog met veel onzekerheden omgeven (komt er een Covid-vaccin, wat zijn de bijwerkingen, hoe veilig is het, kan Nederland er voldoende bestellen, hoor jij bij de eerste groep die hem krijgt, enz, enz).

Of je de fysio (thuis of in de praktijk) noodzakelijk vindt, lijkt mij vooral een keuze die je zelf moet maken. Je zult zelf de voor- en nadelen moeten afwegen.
Niettemin, dit soort keuzes zijn altijd lastig. Succes!

Login of registreer om te reageren
10-11-2020 om 13:55 uur

Beste Anita,
dat zijn een heleboel vragen. Voor mij best lastig om te beantwoorden. Allereerst zou ik u adviseren alle vragen op een rijtje te zetten en deze met uw longarts te bespreken. Overleg met de assistente van uw longarts of u langs mag komen, of dat uw longarts in de coronaperiode een telefonisch consult kan doen (of beeldconsult).
Een andere optie is om in een consult met de longverpleegkundige alles op een rijtje te zetten, zodat zij kan beoordelen welke punten met de longarts overlegd moeten worden en welke zij al kan beantwoorden.

In het kader van zelfmanagement van uw ziekte is bewegen of fysiotherapie eigenlijk altijd een van de belangrijkste zaken bij de behandeling van astma of COPD. Ik zou u zeker willen adviseren om contact op te nemen met de therapeut. Wie weet kan het bij u in de buurt. Het is belangrijk dagelijks een half uur te lopen of fietsen en 2x in de week te sporten bij de fysio of sportclub. Het opbouwen van spierkracht is erg belangrijk en vaak voel je je dan sterker en gaat het ademhalen ook makkelijker en neem je makkelijker zuurstof op.
Ondanks corona kunt u gewoon naar buiten gaan, vermijd druktes. Fysiotherapiepraktijken doen er alles aan om u te beschermen, vraag hen naar hun maatregelen.
Wanneer de fysiotherapeut bemerkt tijdens de training dat u zuurstofbehoeftig bent, zal hij/zij dit aangeven en kunt u dit terugkoppelen naar de longarts.

Ik hoop dat u iets heeft aan deze adviezen, met vriendelijke groeten, Jeannette de Zeeuw

Login of registreer om te reageren