Bij de minste beweging benauwd

16-12-2020 om 15:55 uur

Ik, Willy 76 jaar, heb COPD en heb het al weken lang erg benauwd. Heeft iemand ervaring met het meten van je zuurstof met de Suturatiemeter? Mijn zuurstof gehalte, gemeten met de Suturatiemeter, is meestal tussen 94/96 met een hartslag 45/70. Bij de minste inspanning zakt de zuurstof beneden de 90. Even rusten (3 minuten) dan gaat het direct weer naar 94/96. Dus, zegt men, voldoende zuurstof. Ondersteuning van zuurstof is dan niet mogelijk. Maar mijn benauwdheid wordt steeds erger. Ik gebruik de medicijnen Trimbow en Berodual maar niets geeft verlichting. Als het helemaal niet meer gaat neem ik Oxyodon (morfine). Dit help tijdelijk. Ook heb ik een scheurtje in mijn middenrif en heb een breuk wat volgens de artsen geen invloed kan hebben op mijn benauwdheid. Herkend iemand dit? Al vast bedankt.
Groeten,
Willy Rietveld

Login of registreer om te reageren
17-12-2020 om 13:28 uur

Benauwdheid kan denk ik ook een andere oorzaak hebben. Hartproblemen misschien? Je saturatie in rust is trouwens prima. Adem je rustig of heb je het gevoel dat je teveel wilt ademen?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
18-12-2020 om 07:45 uur

Beste Willy

Je hebt het meer benauwd de laatste weken. De oorzaak daarvan zou gezocht moeten worden, samen met de longarts/longververpleekundige of huisarts. Dat de zuurstofsaturatie goed is geeft alleen maar onterechte geruststelling. Je kan het heel goed benauwd hebben terwijl de zuurstofgehalte goed is. Eigenlijk staat benauwdheid en zuurstofgehalte los van elkaar. Heb je meer klachten van slijm en hoesten dat betekend dat er een beginnende longaanval is. Je kan dan overleggen met je longarts of huisarts voor een kuur prednison en antibiotica. Is er vocht in de benen dan zou het een hartprobleem kunnen zijn. Heb je pijn op de borst of hartkloppingen dat kan ook wijzen op een hartprobleem. Wat ik de laatste tijd ook veel zie is dat door corona de fysiotherapie en beweging is verminderd waardoor de conditie achteruit gaat en je daardoor meer benauwd wordt. Patienten met COPD voelen vaak aan dat het minder gaat zoals u ook. Mij advies is overleg met de longarts of huisarts om te kijken wat de oorzaak is en er iets aan proberen te doen.

Met vriendelijke groet

Serge van Wolferen longarts

Login of registreer om te reageren
21-12-2020 om 14:53 uur

Beste Serge van Wolferen, Op dit ogenblik gaat het weer iets beter. Ik ga contact opnemen met mijn longarts. Hartelijk dank voor u reactie.
Mvg.
Willy Haagsman-Rietveld

Login of registreer om te reageren
21-12-2020 om 14:56 uur
Reactie op Thirza

Benauwdheid kan denk ik ook een andere oorzaak hebben. Hartproblemen misschien? Je saturatie in rust is trouwens prima. Adem je rustig of heb je het gevoel dat je teveel wilt ademen?

Thirza. Dank voor je reactie. Het gaat weer wat beter.

Login of registreer om te reageren
27-09-2021 om 13:42 uur
Reactie op willyrietveld

Ik, Willy 76 jaar, heb COPD en heb het al weken lang erg benauwd. Heeft iemand ervaring met het meten van je zuurstof met de Suturatiemeter? Mijn zuurstof gehalte, gemeten met de Suturatiemeter, is meestal tussen 94/96 met een hartslag 45/70. Bij de minste inspanning zakt de zuurstof beneden de 90. Even rusten (3 minuten) dan gaat het direct weer naar 94/96. Dus, zegt men, voldoende zuurstof. Ondersteuning van zuurstof is dan niet mogelijk. Maar mijn benauwdheid wordt steeds erger. Ik gebruik de medicijnen Trimbow en Berodual maar niets geeft verlichting. Als het helemaal niet meer gaat neem ik Oxyodon (morfine). Dit help tijdelijk. Ook heb ik een scheurtje in mijn middenrif en heb een breuk wat volgens de artsen geen invloed kan hebben op mijn benauwdheid. Herkend iemand dit? Al vast bedankt.
Groeten,
Willy Rietveld

Reactie op willyrietveld

Ik, Willy 76 jaar, heb COPD en heb het al weken lang erg benauwd. Heeft iemand ervaring met het meten van je zuurstof met de Suturatiemeter? Mijn zuurstof gehalte, gemeten met de Suturatiemeter, is meestal tussen 94/96 met een hartslag 45/70. Bij de minste inspanning zakt de zuurstof beneden de 90. Even rusten (3 minuten) dan gaat het direct weer naar 94/96. Dus, zegt men, voldoende zuurstof. Ondersteuning van zuurstof is dan niet mogelijk. Maar mijn benauwdheid wordt steeds erger. Ik gebruik de medicijnen Trimbow en Berodual maar niets geeft verlichting. Als het helemaal niet meer gaat neem ik Oxyodon (morfine). Dit help tijdelijk. Ook heb ik een scheurtje in mijn middenrif en heb een breuk wat volgens de artsen geen invloed kan hebben op mijn benauwdheid. Herkend iemand dit? Al vast bedankt.
Groeten,
Willy Rietveld

Login of registreer om te reageren
27-09-2021 om 14:13 uur

Beste lezers,
Ik wil even reageren op bovenstaand bericht. Na vele jaren van ernstige benauwdheidsproblemen ben ik via de spoedeisende hulp van wegen een lage hartslag (32) op 7 september 2021 opgenomen en heb ik een pacemaker geplaatst gekregen. Ik voel mij nu een stuk beter en heb minder last van mijn benauwdheid. Dit geeft mij een fijn gevoel en wil dit bericht graag delen omdat dit mogelijk ook voor andere COPD patiƫnten een oplossing zou kunnen zijn.
Met vriendelijke groet,
Willy Haagsman-Rietveld

Login of registreer om te reageren
27-09-2021 om 15:59 uur

Wat fijn dat je dit zegt. Ik wens je beterschap toe en hoop dat je gauw hersteld.
Groetjes Anna

Login of registreer om te reageren