Maart 2021 - Hoesten

01-03-2021 om 07:50 uur

Sommige mensen met een longaandoening (o.a. hoestvariant astma, COPD), maar ook mensen met een allergie moeten soms veel hoesten. Dit is een nuttige reactie van het lichaam. Het maakt je luchtpijp, keel en longen schoon. Maar kan vooral ook heel vervelend zijn. Het is vermoeiend, kan de nachtrust verstoren en kan ook nog hinderlijk zijn voor de omgeving.

Hebben jullie tips hoe hier mee om te gaan? En wat doe je als niets helpt tegen het hoesten?

Login of registreer om te reageren
11-03-2021 om 18:16 uur

Hoi, mijn naam is Iris. Mede namens mij is deze oproep geplaatst. Als je naar mijn naam gaat ‘Iris69’ kan je mijn verhaal vinden. Dat is uit 2017, de laatste 4 jaar kan ik hier wel bijpraten voor als er vragen zijn. Ik ben erg benieuwd naar tips en ervaringen van anderen. Alsvast bedankt voor jullie reacties.

Login of registreer om te reageren
11-03-2021 om 23:16 uur

Lastige vragen aangezien ik er eigenlijk nooit helemaal hetzelfde mee omga. Bij mij gaat het om ernstig astma waarbij hoesten een grote rol speelt en ook opgenomen is in mijn astma actieplan.

Als ik heel veel hoest en het pijn doet bind ik vaak een sjaal om mijn middel bij mijn ribben om tegendruk te geven en dat vermindert de pijn enorm.

Ik slaap zittend bij meer hoesten, aangezien mij dat helpt. Hoe platter ik lig hoe meer het hoesten getriggerd wordt.

Als het niet meer dragelijk is neem ik contact op met het ziekenhuis en vaak heb ik dan al luchtwegverwijders verhoogd, aangezien het in mijn geval vaak gerelateerd is aan mijn astma. Soms krijg ik codeïne voor de nacht, afhankelijk van de reden van hoesten en wat voor hoest het is en soms moet ik komen voor controle of er geen infectie speelt.

Andere tips heb ik denk ik niet echt, het is ook persoonlijk wat voor jou werkt en waardoor het hoesten komt denk ik.

Login of registreer om te reageren
12-03-2021 om 08:44 uur

Ik hoest al meer dan 20 jaar dagelijks. Ik heb van alles geprobeerd om het hoesten te verminderen maar helaas tot op heden niet gelukt. Ik heb nooit gerookt en een aantal jaren geleden ben ik gediagnosticeerd met astma, hoest gerelateerd. In deze coronatijd een nog lastiger probleem dan het altijd al was. Voor mijn gevoel heb ik alles geprobeerd om er maar vanaf te komen, dieet, pillen, homeopaat, ademhalingsoefeningen, etc etc. Vele pufjes geprobeerd. Bij de longarts kom ik niet verder dan of een paar maanden verblijven in de bergen of slikken van prednisolon. Ik gebruik al jarenlang codeïne, maar ondanks deze medicatie blijft het hoesten hinderlijk veel aanwezig. Een bronchoscopie wees uit dat het er allemaal van binnen geïrriteerd en rood uitzag, maar verder gelukkig geen enge dingen. Ik hoest altijd, elke dag en reageer op bijna alles, eten, drinken, wind, binnenshuis, buitenshuis, aan zee, altijd en overal. Sociale contacten vermijd ik het liefst omdat het zo hinderlijk is voor anderen, zeker nu in deze akelige tijd van corona. Ik ben nog maar 63 en sta volop in het leven, heb na 34 jaar m'n baan verloren en voel me soms eenzaam omdat ik merk dat ik me steeds meer afsluit van allerlei activiteiten. Op dit moment staat er ook een stukje van mij in het blad Longwijzer, no 2-2021.
Longwijzer gaat volgende mnd (april) een artikel wijden over hoesten.

Login of registreer om te reageren
12-03-2021 om 12:12 uur

Bedankt voor je reactie. Heel vervelend. En ook herkenbaar.
Als je reageert op eten en drinken, heb je dat dan ook meteen bij aanraking voor op de tong (dus voordat je het doorslikt)?
Corona, mondkapjes en dan het hoesten erbij... en dan al die blikken die op je gericht zijn. Heel vervelend.

Login of registreer om te reageren
13-03-2021 om 14:05 uur
Reactie op Iris69

Bedankt voor je reactie. Heel vervelend. En ook herkenbaar.
Als je reageert op eten en drinken, heb je dat dan ook meteen bij aanraking voor op de tong (dus voordat je het doorslikt)?
Corona, mondkapjes en dan het hoesten erbij... en dan al die blikken die op je gericht zijn. Heel vervelend.

Hallo Iris, nee niet gelijk, maar heel snel na het eten of drinken begin ik vaak al te hoesten. Ik vind het mondkapje ook heel benauwd, maar ik kan daarmee gelukkig ook een beetje ongemerkt hoesten, tenminste als het geen hevige hoestbui is. Ik vermijd op dit moment de supermarkt, mijn echtgenoot doet over het algemeen de boodschappen, ik soms alleen even snel kruidvat in en uit.

Login of registreer om te reageren
13-03-2021 om 15:22 uur

Tijdens mijn revalidatie leerde ik twee dingen.
Als je hoest, stoppen met je activiteit en tijd nemen om te hoesten. Pas als je uitgehoest en bijgekomen bent, verder gaan.
Daarnaast het hoesten bewust stoppen. Want het kan ook gewoonte worden/zijn, waardoor je het in stand houdt. Stukje gedragsverandering.

Dat ik veel hoest, kreeg ik pas in de gaten toen ik mijn prikkels en klachten maandenlang precies bij moest houden van de arts. En toen eigenlijk nog pas toen onbekenden zich zorgen maakten en vroegen of ze een arts moesten waarschuwen.
Ik onderga het dus vooral., in combinatie met bovenstaande tips. Pas als ik er moe van word stoor ik me er aan.

Sterkte ermee!

Login of registreer om te reageren
16-03-2021 om 10:08 uur

Bekende verhalen. Ik hoest mij 00k de longen uit het lijf . Heb COPD en 24 uur zuurstof. Ik hoest niet alleen veel maar produceer ook nog veel slijm.Ik heb door het hoesten een navelbreuk en een dubbelzijdige liesbreuk opgelopen. Melk en melkproducten spelen een grote rol. Maar ook ander eten .Ik woon in een verzorgingshuis maar ik Ik eet nooit in gezelschap. Naast het hoesten ook nog een grote slijmproductie
Ik kan eigenlijk nergens aan meedoen b.v. en dinertje of een of ander feestje is voor mij uitgesloten want ik kan acuut een hoestbui krijgen met een slijm productie .
Volgen de longverpleegkundige is er niets aan te doen .Dus de de zaken die het veroorzaken uit de weg gaan. Maar ik vind het moeilijk en erg gênant

Login of registreer om te reageren