ruim 2 maand last van erge benauwdheid

26-07-2021 om 16:52 uur

hoi, Hella hier. 53 jaar oud. nieuw hier. als kind erge astma gehad. astma zou ik overheen gegroeid zijn. wel altijd soort benauwd gehad: erg oppervlakkige ademhaling. Rinitis ook al mij hele leven. ook veel allergieën/ gevoeligheden voor vanalles.
nu sinds ruim 2 maanden super benauwd. niet normaal meer. ik was een hele dag buiten in het bloeiende gras. toen begon het. driekwart van de dag lig ik op bed. ik probeer soms beetje te wandelen. maar ben ook erg moe.
huisarts zegt astma. piefjes van huisarts helpen niet. gevraagd naar longarts. deze heeft röntgenfoto long gemaakt. ook allerlei longonderzoeken bij longfunctieverpleegkundige. in zijn geheel niets afwijkends gezien.. wel allergie blijkt uit bloedonderzoek: gras en boompollen. de longarts zegt dat ik hyperventilatie heb. maar ik ben normaal super ontspannen.
raar toch dat er niets te zien is nav de onderzoeken? ik piep ook niet.. wel slijmproductie...
ik ben hopeloos. hier is zo slecht mee te leven.. 24/7 superbenauwd.
maandag ga ik weer naar de longverpleegkundige voor histaminetest.
ik ben zo bang dat ze me naar huis sturen zonder dat ik hulp krijg.. wat moet ik doen???

Login of registreer om te reageren
26-07-2021 om 17:04 uur

Hoi Hella, wat vervelend om te horen zeg!
Zelf probeer ik mezelf altijd goed voor te bereiden op deze afspraken. Zet de vragen die je hebt op een rijtje die je wilt stellen en wat je wil bereiken.
Qua symptomen probeer ik ook altijd een lijstje te maken. Wanneer is het erger. Was er iets dat ik gedaan heb een dag ervoor of erna, hoelang duurde het e.d.

Hoop dat je je antwoord krijgt maandag en vooral dat je snel weer minder benauwd bent!

Login of registreer om te reageren
26-07-2021 om 17:09 uur

Ook als het hyperventilatie is, dan moeten ze daar ook iets mee (bijvoorbeeld fysio/logopedie). Dan probeer je dat en als het niet helpt, ga je weer terug naar de arts. En bespreek je twijfels!

Login of registreer om te reageren
26-07-2021 om 18:06 uur

De adviezen van Cvgtje en Daantje zijn al waardevol, denk ik.
Misschien kun je hier nog iets mee:
- Je kunt astma (zelfs ernstig en/of ongecontroleerd) hebben zonder dat uit longfunctieonderzoeken iets komt wat dat bevestigd. Longfunctieonderzoeken en een zorgvuldige anamnese zijn allebei belangrijk. Dus je kunt proberen om je geschiedenis met luchtwegklachten goed onder de aandacht te brengen bij je arts.
- Een allergie voor gras en boompollen kan ook vaak goed behandeld worden met antihistaminica. En als het echt heel erg is, met een desensibilisatiekuur (immunokuur).

Hopelijk wordt snel duidelijk wat er aan de hand is en wat de volgende stap is die je kunt zetten.
Succes.

Login of registreer om te reageren
27-07-2021 om 07:05 uur

Hoi Hella,

Wat vervelend dat je al een paar maanden zo benauwd bent. Fijn dat je maandag weer een afspraak hebt met de longverpleegkundige. Je hebt hierboven al een paar hele goede adviezen gehad. Zoals Cvgtje al voorstelt is het goed om je voor te bereiden op deze afspraak. Misschien kun je met de longverpleegkundige ook nog een keer kijken of je de medicatie op de goede manier inhaleert. En zoals Daantje al aangeeft, ook hyperventilatie kunnen ze je mee helpen. En ook van Suus01 krijg je al goede informatie. Bespreek ook gerust je angst met je arts en je longverpleegkundige. Sterkte.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn.

Login of registreer om te reageren
27-07-2021 om 15:15 uur

dank jullie wel voor jullie informatie. ik neem het allemaal mee maandag.

Login of registreer om te reageren
01-08-2021 om 08:17 uur

Ik ervaar min of meer hetzelfde. Ben benieuwd of je wat wijzer wordt. Succes!

Login of registreer om te reageren
14-08-2021 om 10:00 uur

Hallo Hella,
Deels een herkenbaar verhaal voor mij! Ontzettend naar en zwaar!
Ik ben er inmiddels achter dat bij mij de oppervlakkige en te snelle ademhaling (chronische hyperventilatie) de oorzaak is van de erge benauwdheid. (En als je probeert te compenseren door diep te ademen, wordt het heel snel nog benauwder!)
Via buteyko kwam ik daar achter en ik probeerde meteen mijn ademhaling te vermindering. Dat had acuut effect.
Probeer ook eens als je je benauwd voelt, een paar seconden mond en neus dicht te doen, en zie wat het effect is. Bij mij was dat de sleutel tot verbetering! In plaats van angst dat ik stikte, kwam er opening en lucht!

Ik ben mijn chronische hyperventilatie (google maar eens goed) aan het aanpakken. Ook niet eenvoudig, maar het voelt echt bevrijdend!
Het hele verhaal is ook heel verklaarbaar omdat een te laag kooldioxidegehalte in je bloed door te snel of te diep ademhalen, zorgt dat de zuurstof niet aan de weefsels kan worden afgegeven. Dusvoel je je benauwd.
Vernauwing van de luchtwegen en dichte deur neus en poliepen etc zijn allemaal mechanismen van het lichaam om de ademhaling af te remmen!

Allergieën zijn hier een uiting van, het hangt allemaal met elkaar samen.

Sterkte, ben benieuwd of je hier iets mee kunt!
Alette

Login of registreer om te reageren