Copd gold4 longcapaciteit 14%

24-10-2021 om 09:17 uur

Zou heel graag wat van lotgenoten horen die dezelfde longcapaciteit hebben met mij en wat jullie nog kunnen doen en hoe jullie dag eruit ziet.

Login of registreer om te reageren
24-10-2021 om 09:35 uur

Ben je zo achteruit gegaan ? Wat enorm rot voor je! Dat valt niet mee, ik schommel rond de 20 , de ene keer 18 3n soms 21%
Ik kan de ene dag meer dan de andere,in de ochtend lukt er amper iets, ik gebruik oramorph zodat ik iets meer kan bewegen.
Ik rommel nog wat in huis, stoffen, natte lap alles op ooghoogte, bukken lukt moeilijk daar heb ik een swiffer voor met telescopische steel daar doe ik soms een grote natte washand om zodat ik daar ook mee kan soppen:)
De was doe ik, strijken weinig.
Ik kook geregeld , op slechte dagen iets makkelijks.
De badkamer doe ik in etappes of samen met mijn man, ik kan het hoge niet meer doen en klim geen trapjes meer op.
Ramen ,deuren enz doet mijn man of misschien heb je hulp?
Ik wandel kort achter de rolstoel of rollator buiten , zodat ik vlug kan zitten wanneer het niet meer gaat.
We gaan soms uit eten, maar alleen in ruime restaurants ivm corona,en waar ze invalide toiletten hebben, op dezelfde verdieping...
Ik lees graag,kijk tv, ga naar de fysio of ze komt thuis, oefen ook elke dag , of probeer ik althans..
Hoop dat je hier iets aan hebt! Je kunt alles vragen,sterkte en liefs voor jou 😘

Login of registreer om te reageren
24-10-2021 om 10:39 uur
Reactie op goudvisje

Ben je zo achteruit gegaan ? Wat enorm rot voor je! Dat valt niet mee, ik schommel rond de 20 , de ene keer 18 3n soms 21%
Ik kan de ene dag meer dan de andere,in de ochtend lukt er amper iets, ik gebruik oramorph zodat ik iets meer kan bewegen.
Ik rommel nog wat in huis, stoffen, natte lap alles op ooghoogte, bukken lukt moeilijk daar heb ik een swiffer voor met telescopische steel daar doe ik soms een grote natte washand om zodat ik daar ook mee kan soppen:)
De was doe ik, strijken weinig.
Ik kook geregeld , op slechte dagen iets makkelijks.
De badkamer doe ik in etappes of samen met mijn man, ik kan het hoge niet meer doen en klim geen trapjes meer op.
Ramen ,deuren enz doet mijn man of misschien heb je hulp?
Ik wandel kort achter de rolstoel of rollator buiten , zodat ik vlug kan zitten wanneer het niet meer gaat.
We gaan soms uit eten, maar alleen in ruime restaurants ivm corona,en waar ze invalide toiletten hebben, op dezelfde verdieping...
Ik lees graag,kijk tv, ga naar de fysio of ze komt thuis, oefen ook elke dag , of probeer ik althans..
Hoop dat je hier iets aan hebt! Je kunt alles vragen,sterkte en liefs voor jou 😘

Schijnt dat ik het in het begin verkeerd begrepen hebt zegt mijn longarts. Ben al twee jaar hetzelfde zegt ze. Was wel even een tegenvaller. Maar zij vindt het juist goed dat ik hetzelfde ben. Als jij stoft hoe lang doe jij daar over? Ik moet vaak na een paar minuten alweer stoppen om op adem te komen. Het meeste van de tijd zit of lig ik op de bank. Moet mezelf er weer toe brengen om wat meer te proberen. Hoe lang per dag zit jij ongeveer. Zou het een beetje willen vergelijken als dat al kan.

Login of registreer om te reageren
24-10-2021 om 13:09 uur

Veel pauzes is heel normaal, ik ga nog steeds te snel, is mij laatst nog verteld in umcg, moest looptest doen en ik begin alsof ik de laatste trein moet halen, niet handig want is niet vol te houden natuurlijk.
Even nadenken zodat je iets hebt aan mijn antwoord :ik stof de kamer in etappes, klein beurtje in ong half uur maar dat is meer voor het oog... Dan hang ik geregeld over leuningen en stoelen heen bij te komen, ik ga niet elke keer zitten maar sta hangend uit te hijgen.
Zitten en weer opstaan is juist vermoeiender vind ik.
Grote beurt woonkamer, zonder hoge en bukwerk (dit doet man) ben ik toch wel 2 uur mee onderweg dus met pauzes en dan wel zitten soms denk ik 3 tot 4 uur... Maar dan is het ook echt soppen en goed poetsen.
Badkamer 1 tot 2 uur, ook verschil in kleine of grote beurtjes, ik heb veel handige hulpmiddelen, met stok en dweil poets ik ook tegels, soms droog wat oppoetsen, nat alle tegelwanden doet man of missch heb jij hulp? Ik heb geen hulp.
Ik doe veel met telescopische swiffer scheelt strekken en bukken.
Ik zit ook geregeld, avonden zit ik altijd, behalve de wc loopjes en drinken inschenken, die dit geregeld afwisselen, lang zitten zorgt bij mij voor erge benauwdheid, sta ik dan ineens op kan ik soms geen stap verzetten.
Liggen doe ik gemiddeld, 1,5 uur per dag bij elkaar, soms power napjes kort.
Ik doe zittend vaak wat been oefeningen en liggend fietsen in de lucht.
Zo blijf ik mobiel.
Soms zijn er dagen dan lukt niks, dat noem ik mijn kietel dagen, dan is het bank, boek, tv en mijzelf kietelen en verwennen met koppie koffie of thee, chocola en niet ermee zitten maar denken, morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen!
Mijn motto is altijd, zelfs op slechte dagen, zijn er altijd nog goede momenten en die pak ik volledig.
Maar mijn tempo hoeft niet jouw tempo te zijn, ik weet wel dat je niets te lang moet doen, geldt voor bewegen maar ook voor zitten en liggen.
Eten koken, ook in etappes, eerst mice en place, of hoe schrijf je dat :) daarna voorbereiden, aardappelen schillen of geschilde kopen, groente schoonmaken of gesneden kopen en vlees of vis bakken ook in voren vaak, alles de tijd voor nemen,, kruk in keuken die omhoog kan, hoeft niet duur te zijn, heb er 1 van nog geen 40 euro zonder leuningen is handiger in keuken, werkt perfect.
Succes en liefs voor jou, valt allemaal niet mee, I know β™₯️

Login of registreer om te reageren
24-10-2021 om 13:14 uur

Ooh en vraag of je misschien ook oramorph mag gebruiken, dit helpt echt bij ernstige benauwdheid, gewoon je longarts bellen en vragen of dit mogelijk is, met kleine hoeveel heid beginnen maar dat weet de arts wel... 😘

Login of registreer om te reageren
24-10-2021 om 13:20 uur

Mag ik vragen wat voor stok met mop jij gebruikt voor de muren in de badkamer @goudvisje ? Mijn ergotherapeut adviseerde een driehoek maar die kan ik nergens vinden en mijn vloer wisser is te zwaar en de stok te lang

Login of registreer om te reageren
24-10-2021 om 13:22 uur

Voor koken heb ik ook nog wel een tip. Ik heb een slowcooker, daar kan je alles in doen en vier tot acht uur laten pruttelen. Dan kan je eerder op de dag alles al klaar maken. En ik doe soms na de lunch alles al in een ovenschaal zodat ik het voor het eten alleen nog in de oven hoef op te warmen.

Login of registreer om te reageren
24-10-2021 om 13:35 uur
Reactie op Daantje

Mag ik vragen wat voor stok met mop jij gebruikt voor de muren in de badkamer @goudvisje ? Mijn ergotherapeut adviseerde een driehoek maar die kan ik nergens vinden en mijn vloer wisser is te zwaar en de stok te lang

Die driehoek wel eens op tv gezien bij zo'n homes hopping programma, soort tell sell, ik heb er 1 vd action, goedkoop en niet zwaar, uit te schuiven en met losse wasbare dweiltjes erbij, het hoge is voor mij nat wel te zwaar ook, om beetje op te poetsen droog kan wel bij mij.
Succes, ja die slowcooker ga ik toch ook eens voor kijken, goede tips zo fijn.
Jij ook sterkte Daantje, ik lees wel alles, al reageer ik niet altijd, je hebt het zwaar gehad las ik, gelukkig ga je langzaam het bergje weer op, fijn! Neem je tijd, zoiets hakt erweer erg in
😘

Login of registreer om te reageren
25-10-2021 om 07:13 uur

@Daantje ,ik zag bij bol.com zo'n driehoek spons/dweil met stok! Niet erg duur , minder dan 20 euro, misschien is dat iets?

Login of registreer om te reageren
25-10-2021 om 07:17 uur

Zou je me een linkje kunnen sturen in een pb?

Login of registreer om te reageren