copd en stoppen roken

09-11-2021 om 15:09 uur

Hallo,

Ik, vrouw 50 jaar, COPD3, heb na 35 jaar te hebben gerookt besloten dat ik wil stoppen met roken. Na een aantal stressvolle jaren (overlijden ouders) etc. en heel veel roken (50+ per dag) ben ik er (bijna) klaar mee. Ik ben sinds 2 maanden aan het minderen en zit nu op nog maar 5 sigaretten per dag. Maar .... ik heb me nog nooit zo slecht gevoeld, dat wil veel zeggen ik ben heel snel kortademig bij inspanning en is mijn hartslag snel verhoogd (100). Toen ik nog veel rookte had ik dit totaal niet. Ik heb geen last van slijm en/of hoesten (nog nooit gehad) en ik puf met Foster en Ventolin.
Is het normaal dat als je (bijna) stopt met roken, meer last van kortademigheid krijgt en zo ja, hoe lang gaat dit duren ?
Zo is de verleiding om toch een sigaret op te steken namelijk erg groot.

Login of registreer om te reageren
09-11-2021 om 18:28 uur

In sigaretten zitten ook luchtwegverwijdende middelen, dus met stoppen en minderen is het heel logisch dat je eerst meer klachten krijgt. De fabrikanten hebben het slim gemaakt dat je dus eigenlijk niet wil stoppen.
Maar super goed bezig hoor! Hopelijk lukt het je om helemaal te stoppen. Je lichaam gaat ook eerst opruimen en hoelang het duurt verschilt per persoon. Zoek eens met de zoekfunctie op topics over roken, je komt veel herkenbaarheid tegen denk ik.

En vergeet jezelf niet te belonen met iets anders, het geld sparen voor iets leuks bijvoorbeeld, wat wellicht helpt voor de motivatie. Succes en echt al knap dat je zoveel bent gaan minderen, mag je al heel trots op zijn!

Login of registreer om te reageren
10-11-2021 om 08:47 uur

Zolang je nog steeds 5 sigaretten rookt, verleng je juist deze problemen, ik snap het wel want stoppen kan lastig zijn maar zo ben je jezelf aan het pijnigen zowat, je houdt nog steeds de verslaving in stand, ook bij 5, daarom is bij elke tegenslag "de verleiding toch een peuk te roken" erger....
Je blijft nu psychisch langer verslaafd, ik noem dat jezelf martelen, gewoon niks meer roken is uiteindelijk makkelijker.
Je moet er doorheen, het moeilijke ook voelen, dit hielp mij juist om er af te blijven, omdat ik niet weer die moeilijke weg van stoppen wilde ondergaan.
De benauwdheid en ook evt slijm kan erger worden in het begin, dit komt vaak omdat in sigaretten vergif zit wat ook je luchtwegen verwijdt en je hoest makkelijker slijm op.
Probeer met een slijm oplossend middel en desnoods even meer pufjes nemen, uiteraard in overleg met je arts, erdoor heen te gaan.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, dat is hetzelfde dan minderen met peuken, stoppen is stoppen en er dwars doorheen , moeilijk ja maar alles wat de moeite waard is, kost moeite.
Uiteindelijk is stikkend benauwd zijn juist door het doorroken veel moeilijker.
ik weet dat uit ervaring, wat stikkend angstig benauwd zijn is, ik gebruik 24/7 zuurstof, 2 tot 4 x daags oramorph om de benauwdheid onder controle te houden en pufjes en pred erbij.
Echt je geeft je longen en jezelf het allerbeste cadeau door echt te stoppen, minderen maakt de weg te lang en terugval ligt op de loer....
Even doorzetten, er is hulp nu genoeg, zelfs wordt dit nu vaak vergoedt.. champix pillen kunnen goed helpen, praten erover en zoveel meer...zoek hulp bij een lvk of poh .
Sterkte en je kunt het vast!
😘

Login of registreer om te reageren
11-11-2021 om 15:37 uur

Beste marenco,

Wat goed dat je wil stoppen met roken en je rookt al flink minder. Knap hoor. De oorzaak van je kortademigheid na het stoppen (minderen) kan te maken hebben met een klein percentage luchtwegverwijdende stof die, naast alle resterende schadelijke stoffen, ook in een sigaret voorkomt (zoals Ncklle al schrijft). En zoals goudvisje al schrijft, het is beter helemaal te stoppen. Hierbij kun je hulp krijgen. Overleg vooral met je huisarts wat de mogelijkheden zijn. Het is zo wie zo verstandig je klachten even te bespreken met je huisarts.

Op de website https://www.ikstopnu.nl/ tref je ook veel nuttige informatie aan.

Sterkte met stoppen. Ga ervoor!

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren