Longfysio en vergoeding

17-11-2021 om 15:58 uur

Goedemiddag,

Via internet zoeken ben ik op dit forum terecht gekomen.

Loop namelijk tegen het volgende aan:

Heb al van mijn geboorte astma en scoliose.
Voor de astma gebruikte ik in het begin verneveling maar gelukkig de laatste jaren puffers.
Mijn scoliose was zo erg dat ik als kind al geopereerd eraan ben na jarenlang een brace te hebben gedragen,
Mijn FEV1 is nog maar 23% en ben pas 41 jaar.

Nu heb ik onlangs 2x 6 weken longfysio-traject doorlopen in het ziekenhuis en daarna (nu 6e week) ben ik gestart bij een fysiotherapeut in een longgroep want ze gaven aan dat gezien mijn verleden wel nodig is en zal blijven wil ik nog gezellig oud willen worden.

Echter nu krijgt de fysiotherapiepraktijk (tevens aangesloten bij mijn zorgverzekeraar als gecontracteerde zorgverlener) de kosten niet als "chronisch" gedeclareerd bij mijn zorgverzekeraar omdat er geen BIC-code (?!) voor bestaat wat ik heb?!

Hebben meer mensen daar last van?

Ik lees het graag!

Groet, Ralph

Login of registreer om te reageren
17-11-2021 om 16:01 uur

Astma staat niet op de chronische lijst fysiotherapie. Behandelingen moet je zelf betalen of via een aanvullende verzekering. Sporten bij de fysio moet je zelf betalen. Scoliose staat in sommige gevallen wel op de chronische lijst. Dat moet je aan je orthopeed vragen.

Login of registreer om te reageren
17-11-2021 om 16:24 uur

Je orthopeed kan op basis van je scoliose waarschijnlijk chronische fysio voorschrijven die wel vergoed wordt, aangezien dit een aangeboren afwijking is. Maar dan zou je met je fysio even moeten kijken naar welke info er precies nodig is en dat bij de orthopeed aangeven wat er op de verwijzing moet komen te staan.
Ik heb vanwege een aangeboren afwijking in mijn knieën chronische fysio nodig en voor mijn astma ook. Voor astma wordt het inderdaad niet vergoed, maar voor mijn knieën gelukkig wel en kan op basis daarvan behandeld worden voor allebei.

Je zal bij de fysio wel gewone consulten moeten hebben waarbij je dan onder begeleiding traint, ik trainde voorheen 2x per week een uur met nog 1 ander iemand. Je hebt ook fysiofitness en dat gaat vaak met een strippenkaart of abonnementsvorm en kan je sporten in een grotere groep ook onder begeleiding van een fysio, maar heb je niet echt de 1 op 1 begeleiding en dit wordt ook niet vergoed als een fysioconsult. Dit staat kort door de bocht meer voor vervanging van de sportschool met begeleiding van fysio die gerichtere kennis heeft van aandoeningen.

Kortom even kijken dus of het via je scoliose wel vergoed kan worden, heel krom dat het soms zo moet🤷🏻‍♀️ Fysio voor astma en zeker ernstig astma moet wel in de basisverzekering vind ik en vinden alle fysio’s die ik spreek ook.
Succes en ik hoop dat het je op deze manier lukt😊

Hieronder nog even een linkje waar meer info in staat over chronische fysiovergoeding
https://www.zorgkiezer.nl/zorgverzekering/info/Vergoeding-chronisch-fys…

Login of registreer om te reageren
17-11-2021 om 19:45 uur

Je kunt ook je fysio inzetten iedere x weken, afhankelijk van het aantal fysiobehandelingen in je pakket. Tijdens die sessies laat je hem een schema maken. In de tussentijd ga je naar een sportschool en voer je je schema uit.

Je kunt ook in en om je huis alle oefeningen doen. Al dan niet met hulp van je longfysio. Dat is de goedkoopste manier.

Succes met oefenen!

Login of registreer om te reageren