Lymfeklieren

04-01-2022 om 17:55 uur

IK hem COPD en gebruik ook zuurstof in rust 2l/min en bij inspanning 4l/min 24uur per dag .
Al een paar jaar is geconstateerd door foto's en pet scan en om het half jaar mri scan dat er in mijn rechterlong een tumor of abces zit van 3.2 cm bij +/- 2 cm. Ook heb ik een bronchoscopie gehad in de long en er is weefsel en spoel water af genomen en is naar verschillende lab. gestuurd en niemand kan zeggen wat het is. Nu al ongeveer beginnen de lymfeklieren onder mijn rechter oksel op te zetten, ik heb vandaag een afspraak gemaakt bij de huisarts en als hij het verdacht vind zal hij mij wel weer door sturen naar de longarts. Ze hadden mij al willen bestralen omdat ze dachten dat het iets groter geworden was maar het bleek dat de vorm wat veranderd was en is toen niet door gegaan war ook met de radioloog weer opnieuw bekeken was deze uitslag kwam toen een maand na het overlijden van mijn vrouw, alles bij elkaar viel mij toen niet goed.
Moet ik mij nu echt zorgen gaan maken? dat het toch kwaadaardig is?
Vriendelijke groet , Henk.Wes.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
05-01-2022 om 16:53 uur

Beste Henk Wes

Een tumor van 3,2 cm in de long is iets waar goed naar gekeken moet worden. Dit lijkt ook gebeurt te zijn. Er is een bronchoscopie gedaan waar geen diagnose uit kwam. Vervolgens is besloten om het elk half jaar te controleren en als het groeit het te bestralen. Er is gekozen voor bestralen in plaats van een operatie vanwege je COPD met zuurstof gebruik. De longfunctie zal te slecht zijn om een operatie te kunnen ondergaan. Dit lijkt mij een prima aanpak. Nu met de vergrote lymfklieren in de oksel ga je je toch weer zorgen maken. Waarschijnlijk zal er eerst in de lymfklieren in de oksel geprikt worden. De oksel is makkelijk bij te komen. Je kan nog bespreken met je longarts of het een optie is om te prikken in de tumor in de long via een CT geleide punctie. Mogelijk heeft je longarts dat ook eerder overwogen maar om een bepaalde reden niet gedaan. Ik denk dat het goed is om je zorgen te bespreken met de longarts en opnieuw te bespreken of er iets met de tumor van 3,2 cm gedaan moet worden. Aan de andere kant is de kans dat de tumor kwaadaardig is als het er al een paar jaar zit en niet is gegroeid heel klein. Maar door de omstandigheden van het overlijden van je vrouw en de lymfklieren in de oksel ga je er toch anders tegenaan kijken. Veel sterkte.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts.

Login of registreer om te reageren
05-01-2022 om 18:22 uur

Dank u voor de uitleg die u gegeven heeft, het aanprikken of punctie willen ze liever niet zei de longarts ook mijn leeftijd speel een rol, ze zijn zeer bang voor een klaplong voor mij ook een operatie zou het einde betekenen er is veel weg in de longen en ze weten niet wat er overblijft. Want ook hij zij dat als ik aan de beademing zou komen dat er toch wel veel vanbinnen verwoest zou worden. Ik ben naar de huisarts geweest die heeft de klieren betast hij vond ze wel nog soepel maar deed wel pijp bij het betasten en heeft mij eerst doorgestuurd voor foto's wat ik ook al heb gedaan en nu even wachten voor de uitslag.

Met vriendelijke groeten
Henk.W

Login of registreer om te reageren