De ionisator, mijn vriend.

26-01-2022 om 18:11 uur

Ik wilde lid worden van het forum, omdat ik helaas één van de velen ben met longproblemen en voor mij de ionisator behulpzaam is. Een behoorlijk verhaal, maar misschien heeft iemand er baat bij. Ik ben geen arts, geen adviseur, niet medisch onderlegd en het zijn eigen ervaringen waar iemand misschien voordeel mee kan doen.
De eerste tekenen van klachten door slechte lucht kreeg ik in Rotterdam, waar ik ondanks een goede hardloop conditie nog geen straat kon uitlopen zonder te hijgen. De arts constateerde nog 30% van de longcapaciteit.
We zijn vervolgens verhuist naar Brielle (2002) en na 3 maanden constateerde de arts geen problemen meer. We zijn vervolgens op een binnenvaartschip gaan varen (2008) en daar had ik wel regelmatig problemen, maar kon gewoon hardlopen als liefhebberij. Omdat we veel in lucht vervuilde omgevingen waren schaften we een luchtreiniger met ionisator aan (geen plasma ionisator). In 2017 keerden we weer terug naar Brielle. Na het massaal kappen van zieke bomen, begonnen de problemen weer. Hoesten, veel slijm vorming en pijn aan gewrichten als de problemen er waren. In 2018 kreeg ik weer een hoest aanval en slijm sloot mijn luchtweg af. Ik kreeg geen adem meer. Dit liep toch goed af, omdat er een openingetje ontstond waardoor ik heel voorzichtig weer door kon met ademhalen.
Dit is een aantal keren voorgekomen waarbij ik op het moment van de aanval twijfelde of het wel goed zou komen. Met mijn vrouw had ik afgesproken om bij een dergelijke aanval hard op mijn rug te roffelen. Dit hielp altijd wel.
Verder een circus in het ziekenhuis gehad met als uitslag astma met als medicatie een pufje. Alleen als we in Drenthe waren of op Kreta had ik geen astma en van medicatie als symptoom bestrijding houd ik niet van. Opvallend was dat ik geen klachten meer had aan het begin van de corona tijd, toen de fabrieken nauwelijks actief waren.
Ik merkte, dat als ik een tekort aan adem had, dat de in 2005 aangeschafte luchtververser met de ionisator na een paar minuten de klachten wegnam. Ik gebruikte deze nooit, omdat er een waarschuwing was voor ozon vorming. Maar sinds die tijd ga ik er bij zitten in geval van klachten.
Wanneer had ik die klachten dan? Met een app volgde ik de vervuiling en ontdekte dat de klachten synchroon liepen met de NO2 vervuiling.
Verder speurwerk las ik dat bomen de ionisatoren zijn van de natuur.
Tot slot zijn we verhuisd naar Drenthe alwaar het op de app beter zou zijn. Echter binnen een jaar kleurde ook daar de omgeving volgens NO2 en ontstonden weer serieuze klachten. Genante vertoningen, massa’s slijm ophoesten op straat of snel een winkel uit, mondkapje af en weer slijm.
De toenmalige longarts vertelde mij informeel, dat het wonen in de regio Den Haag – Rotterdam gelijk staat aan twee pakjes sigaretten per dag roken. Ik ga dus ‘stoppen met roken’.

Login of registreer om te reageren
27-01-2022 om 18:22 uur

Ik rij in een auto merk die dit ook heeft waar automatisch bijkomt zodra buitenlucht in de wagen stroomt,
dat is ook zeer fijn en een prettig systeem.

Login of registreer om te reageren