De ionisator, mijn vriend.

26-01-2022 om 18:11 uur

Ik wilde lid worden van het forum, omdat ik helaas één van de velen ben met longproblemen en voor mij de ionisator behulpzaam is. Een behoorlijk verhaal, maar misschien heeft iemand er baat bij. Ik ben geen arts, geen adviseur, niet medisch onderlegd en het zijn eigen ervaringen waar iemand misschien voordeel mee kan doen.
De eerste tekenen van klachten door slechte lucht kreeg ik in Rotterdam, waar ik ondanks een goede hardloop conditie nog geen straat kon uitlopen zonder te hijgen. De arts constateerde nog 30% van de longcapaciteit.
We zijn vervolgens verhuist naar Brielle (2002) en na 3 maanden constateerde de arts geen problemen meer. We zijn vervolgens op een binnenvaartschip gaan varen (2008) en daar had ik wel regelmatig problemen, maar kon gewoon hardlopen als liefhebberij. Omdat we veel in lucht vervuilde omgevingen waren schaften we een luchtreiniger met ionisator aan (geen plasma ionisator). In 2017 keerden we weer terug naar Brielle. Na het massaal kappen van zieke bomen, begonnen de problemen weer. Hoesten, veel slijm vorming en pijn aan gewrichten als de problemen er waren. In 2018 kreeg ik weer een hoest aanval en slijm sloot mijn luchtweg af. Ik kreeg geen adem meer. Dit liep toch goed af, omdat er een openingetje ontstond waardoor ik heel voorzichtig weer door kon met ademhalen.
Dit is een aantal keren voorgekomen waarbij ik op het moment van de aanval twijfelde of het wel goed zou komen. Met mijn vrouw had ik afgesproken om bij een dergelijke aanval hard op mijn rug te roffelen. Dit hielp altijd wel.
Verder een circus in het ziekenhuis gehad met als uitslag astma met als medicatie een pufje. Alleen als we in Drenthe waren of op Kreta had ik geen astma en van medicatie als symptoom bestrijding houd ik niet van. Opvallend was dat ik geen klachten meer had aan het begin van de corona tijd, toen de fabrieken nauwelijks actief waren.