Allergisch astma?

22-06-2022 om 07:16 uur

is niet allergisch astma het zelfde als eosinofiel astma?

Login of registreer om te reageren
22-06-2022 om 08:58 uur

Goede vraag. Ik ben geen arts, maar zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.

Astma is een parapluterm. Daaronder hangen veel verschillende groepen kaartjes die je kunt hebben.
Bijvoorbeeld:
- groep: allergisch astma of niet-allergisch astma
- groep: late onset astma (op latere leeftijd ontstaan) of early onset astma (op kinderleeftijd ontstaan)
- groep: eosinofiel astma, niet-eosinofiel astma, of neutrofiel astma
- groep: stabiel astma of instabiel astma
- inspanningsastma
- werkgerelateerd astma
- moeilijk behandelbaar astma
- ernstig astma

Je kunt een combinatie hebben van 1 item uit iedere groep. Daarnaast kun je tegelijk ook inspanningsastma hebben. Of kan je astma ontstaan zijn door je werk, denk aan werken met giftige stoffen (brandweer, chemische fabriek, enz)
Zelden is er sprake van moeilijk behandelbaar astma. En nog zeldener is er sprake van ernstig astma.
Alle termen die jij bij jouw diagnose ziet staan, zeggen iets over de mogelijke behandelopties.

Hopelijk heb ik het een beetje begrijpelijk uitgelegd. En misschien heeft iemand anders nog een aanvulling of verbetering.

Hier nog een link naar een topic over neutrofiel astma. Als ik goed geteld heb, is het 5 berichtje van een longarts, met uitleg over jouw vraag.
https://www.longforum.nl/discussion/6668/neutrofiele-astma

Login of registreer om te reageren
03-08-2022 om 09:31 uur

Heb je niet-allergisch astma? Hierbij krijg je klachten van prikkels zonder dat je allergisch bent. Je kunt bijvoorbeeld benauwd worden van uitlaatgassen, rook, parfum of door weersomstandigheden zoals kou, mist en vochtige lucht. Een voorbeeld van niet-allergisch astma is eosinofiel astma

Login of registreer om te reageren