Ervaringen hoge bloeddruk medicijnen en kortademigheid

27-07-2022 om 21:26 uur

Hallo lieve mensen,

Ik zou graag iets willen vragen in verband met mijn vader die COPD fase 4 heeft.
Mijn vader speelt altijd mooi weer en blijft het liefst ver weg van dokters(oude stempel).
Hij is nu 70 jaar, erg kortademig en angstig, zo komt hij al een aantal jaar eigenlijk niet meer buiten en loopt minimaal. Als de dokter hem belt zegt hij bij wijze van spreken dat hij net zonder probleem de marathon heeft gerent.
Ik wil hem zo graag helpen want hij verdient het zo dus ik hoop dat iemand hier advies heeft of zijn ervaring wilt delen.

Op dit moment gebruikt hij 'Perindopril' als bloeddruk verlager heeft iemand hier ervaring mee? Tot mijn verbazing staat als veervoorkomende bijwerking kortademigheid, terwijl dit zijn grootste klacht lijkt te zijn.

-Heeft iemand misschien de ervaring dat perindopril zijn of haar kortademigheid verergert?
-Heeft iemand alternatieven of ervaringen met hogebloeddruk medicijnen met weinig tot geen bijwerkingen?
-Zoja welke en wat voor bijwerkingen ervaar je?

Verder gebuikt hij Amlopidine, voor het verwijden van de bloedvaten en Flutiform d.m.v een puf (ontstekingsremmer).

Ik wens iedereen hier heel veel beterschap, liefde en sterkte.

Groetjes Hakunamatata

Login of registreer om te reageren
28-07-2022 om 08:04 uur

Bloeddrukmedicatie kan als bijwerking hebben dat je het benauwder krijgt, maar als uw vader al copd gold 4 heeft kan het ook zo zijn dat dit bij het ziektebeeld past. Volgens mij heeft bijna elke bloeddrukverlagende medicatie deze bijwerking en als het erger wordt met het gebruik ervan is het duidelijk of het daardoor komt, maar daar moet uw vader dus eerlijk in zijn.
U zou met hem mee kunnen naar de arts en al deze vragen stellen en dan kunnen ze met u en hem meedenken. Ik snap uw vader ook wel hoor dat hij niet graag naar de dokter gaat en maar zegt dat het goed gaat om van het “gezeur” af te zijn, al is het geen gezeur want iedereen gunt hem uiteraard het beste.

Zelf heb ik nifedipine en ervaar daar geen bijwerkingen van, maar ik weet dat niet iedereen dezelfde medicatie krijgt, omdat de oorzaak anders kan zijn van de verhoogde bloeddruk. Heb ook metoprolol gehad maar daar ging ik heel slecht op, werd er heel naar van, benauwder maar anderen kunnen het weer wel goed hebben ondanks een longaandoening. Het is dus echt een persoonlijke zoektocht. Overigens ben ik vaak benauwd maar dit komt bij mij echt door mijn longaandoening en niet door de medicatie, als het bij mij door medicatie komt dan is het vaak al redelijk snel na het innemen van de medicatie en het is dan erger dan normaal.

Het zijn zeer terechte vragen die u stelt en ik zou het echt met zijn artsen erbij vragen, ook gewoon uw zorgen uiten bij de zorgverleners. En bij u vader denk ik niet teveel, wel laten weten dat u om hem geeft, maar het elke keer zeggen dat u zich zorgen maakt etc maakt hem niet vrolijker en hij zal ook niet echt meer veranderen daarin gok ik. Maar bied wel aan er te zijn voor hem als hij u nodig heeft, ook al weet men het vaak wel is het toch fijn te horen.
Het is een lastige situatie om ziek te zijn en te weten dat niet alles meer kan en je hulp nodig hebt, maar om dat te accepteren is weer van een heel andere orde weet ik helaas uit ervaring.
Hopelijk heeft u snel antwoorden en gaat het nog lang goed met uw vader!

Login of registreer om te reageren
28-07-2022 om 12:38 uur

Wat me opvalt is het ontbreken van een kortwerkende luchtweg verwijder.

Flutiform is een combinatie preparaat van Fluticason (een corticosteroid/ontstekingsremmer) en Formoterol (een langwerkende luchtwegverwijder).
Overigens wordt Flutiform alleen geïndiceerd voor Astma en niet voor COPD.
Voor COPD hebben andere combinaties blijkbaar de voorkeur.
Een kortwerkende luchtweg verwijder ontbreekt en dat behoort toch tot de standaard medicatie van een COPD-patiënt (als noodmedicatie).

Perindopril heeft bij je vader kortademigheid als bijwerking, daarnaast gebruikt hij amlopidine en dit medicijn heeft ook kortademigheid als bijwerking. Voor een COPD-er geen lekkere combinatie dus.

Ik ben het volledig eens met de adviezen die @NcklIe geeft in de laatste alinea van haar reactie.

Mogelijk is een gesprekje met de apotheker nog een optie. Apothekers zijn vaak beter in staat om medicijnen te beoordelen op bijwerkingen en op combinaties van medicijnen die elkaar niet goed verdragen.

Login of registreer om te reageren
29-07-2022 om 15:59 uur

Hoi Ncklle en Maartem, Allereerst super bedankt voor jullie reactie en het meedenken, dat waardeer ik!
Mijn moeder en ik gaan met de apotheker en dokter in gesprek over een aanpassing in medicatie.
Perindopril lijkt ook erg onbekend, als ik kijk op www.mijnmedicijn.nl waar mensen hun ervaringen kunnen delen over medicatie.
Ik zal een update geven betreft wat de witte jassen deze keer uit hun hoge hoed zullen halen.

Vandaag is mijn vader weer erg gespannen.. wat ik vergeten was om te vermelden is dat op het moment dat hij zo gespannen is, zijn saturatie prima in orde is, zijn zuurstof is dus voldoende alleen lijkt het alsof hij tekort heeft.
Wat hij beschrijft is dat hij zogezegd gespannen is, daarna zijn hartslag omhoog gaat en hij adrenaline voelt, wat uiteindelijk weer resulteerd in kortademigheid. Wat precies de volgorde is weet ik niet omdat dit erg snel gaat, maar de kortademigheid en de versnelling van zijn hartslag is waar hij het meeste mee zit.
Dat beide medicatie kortademigheid kunnen veroorzaken vind ik ook onvoorstelbaar dat dit voor iemand met COPD word voorgeschreven, zijn er dan echt geen alternatieven vraag je je af. Wij hebben vandaag al kort gebeld met de apotheek en deze wilt oxyzopam tegen de angst nu meegeven, nog meer pillen.. wij twijfelen of dat nou wel de oplossing is.

Iedergeval wens ik iedereen die dit leest een hele fijne dag en een dikke knuffel!

Groetjes Hakunamatata :-bd

Login of registreer om te reageren
30-07-2022 om 06:13 uur

Beste Hakunamatata,

Moeilijke situatie aangezien je vader niet naar een arts wil gaan. Ik hoop echt voor jou dat je toch een aanvaardbare oplossing vindt!

Je saturatie moet echt niet verlaagd zijn om kortademig te zijn. Zijn hartslag kan gerust stijgen als compensatie en het kan een gespannen gevoel geven. Het kan uiteraard ook dat hij gespannen wordt en hierdoor zijn hartslag stijgt. Door oxyzopam kan je het gevoel krijgen je beter te voelen.

Over het algemeen zijn de meeste hartmedicatie niet ideaal voor je longen en omgekeerd. Het beste lijkt mij toch om er eens met een arts over te spreken. Misschien kan je moeder en jij met een arts over hem praten, als hij echt niet wil meegaan.

Het beste,
Tamia

Login of registreer om te reageren
30-07-2022 om 08:28 uur

@hakunamatata , ik snap goed je zorgen en het is ook vaak heel moeilijk, zeker wanneer je vader mooi weer speelt bij dokters...
Ik zelf heb ook copd 4, met ook bloeddruk problemen, het lastige is er zijn amper bloeddruk pillen zonder deze bijwerkingen, maar het betekent niet dat hij deze ook krijgt.
Is hij merkbaar benauwder na inname bloeddrukpillen dan moet hij echt stoppen ermee, is het een klein beetje benauwder dan kan dit na 2 weken nog overgaan.
Perindopril is wel een bekende hoor, niet alle medicijnen worden evenveel genoemd op mijn medicijn, dit is juist vaker bij erge bijwerkingen dan melden mensen vaak meer.

Hart, longen , bloeddruk is altijd een lastige combinatie, ook voor artsen, het is vaak zoeken naar een goede combinatie.
Ik zelf kon niet tegen Amlodipine, ik hield veel vocht vast, dit is ook iets waar je op moet letten, vooral bij de enkels en sokken goed te zien.
Ik gebruik nu Losartankalium, geen bijwerkingen tot nu toe.

Maar de benauwdheid kan ook door de copd zelf erger zijn geworden, hij gebruikt erg weinig medicijnen voor de copd , 1 pufje heeft hij? Verder niets?
Misschien toch eens samen met de longarts bekijken wat er mogelijk is, er zijn veel,pufjes of medicijnen om minder benauwd te zijn.
Zelf gebruik ik nu al een tijd, morfine, merknaam:Oramorph, dit mag ik max 4x per dag, een klein slokje per keer en bij angst indd ook een halve oxazepam.
Morfine maakt niet minder benauwd maar zorgt ervoor dat je het minder ervaart en zo kan ik toch nog iets doen af en toe, het is dus meer om wat levenskwaliteit te houden.
Mij bevalt dit goed, uiteraard nog steeds benauwd maar dat kan ook niet anders bij copd 4, het is nooit helemaal weg de benauwdheid.
Zeker bij inspanning zal hij dit ook merken.

Ga samen met je vader het gesprek aan bij de arts en kijk wat er mogelijk is, je vader is 70 , ik word 60 , maar betekent niet dat we niets meer willen , al zijn we ziek dus ik gun je vader en jou ook een betere levenskwaliteit! Dat is zoveel waard.
Sterkte en succes met je zoektocht, wat een lieve dochter ben jij voor je vader, echt fijn voor hem ook.
Groetjes 🤗

Login of registreer om te reageren
08-08-2022 om 21:14 uur

Halloo Allemaal,

Tamia en Goudvisje bedankt voor jullie lieve reacties!
@ goudvisje zo had ik het nog niet bekeken, maar dan zou het inderdaad een goed teken kunnen zijn dat over perindorpril niks/weinig word geschreven qua klachten.
Mijn vader merkt trouwens niet dat hij direct na inname benauwder word, meestal is dit aan het einde van de middag of in de avond, terwijl hij de medicatie 's ochtends inneemt.
@tamia wij hebben je advies opgevolgd en overlegd met de dokter.
Mijn moeder en ik hebben een afspraak gemaakt met de huisarts en deze is gelukkig vrij snel langsgekomen bij ons thuis. Wij hebben uitgebreid gesproken over de medicijnen en of deze mogelijk angsten/kortademigheid kunnen versterken.
Mijn vader gebruikt Perindopril en Amlopidine beide voor de bloeddruk alleen heeft Amlopidine ook een bekende bijwerking voor vocht vasthouden in de voeten. Hier heeft mijn vader ook last van.
In overleg met de huisarts is hij in een keer gestopt met de Amlopidine om te kijken of dit invloed heeft, na 1 dag merkte hij nog geen verschil. Dag 2 en 3(vandaag) daarentegen is hij niet erg benauwd geweest en heeft hij geen hyperventilatie ervaren, dit terwijl hij al zeker een week elke dag heel erg benauwd was en soms zelfs een uur nodig had om zijn ademhaling onder controle te krijgen. Ook lijkt de vasthoudende vocht in zijn voeten af te nemen. Alle 3 de dagen de bloeddruk gemeten en deze blijft stabiel.
Wij zijn heel blij met dit resultaat en hopen dat dit zo blijft en niet verandert met het warme weer dat weer op komst is, zou het volgens het weerbericht gelukkig wel lekker afkoelen in de avond, dat is mooi meegenomen!
@goudvisje Mijn vader gebruikt inderdaad maar 1 pufje, wel gebruikt hij af en toe een vaporizer waar hij cannabis in verdampt (niet verbrand), dit helpt hem bij het verwijden van zijn longen en ontspanning. Mag je deze meetellen dan zijn het dus 2 pufjes :)

Dikke knuffel voor iedereen!
Liefs Hakuna Matata

Login of registreer om te reageren
09-08-2022 om 08:49 uur

@hakunamatata, wat fijn zo'n goed gesprek met de huisarts, veel beter om zo je zorgen te uiten ook.
Inderdaad ik had hetzelfde met Amlodipine, ook veel vocht in de benen en dus benauwder, dit kan best eens de grote boosdoener zijn geweest.
Met de hitte houd je vlugger vocht vast, goede tip is: lauw voetenbad en benen wat hoger leggen zodra je vader zit of ligt en paar dagen rustiger aan doen, veel water drinken ook.
Echt fijn dat het beter gaat nu.
Precies dat zal ook als pufje gelden, ben er zelf niet bekend mee met cannabis verdampen.
Neem aan dat z'n arts dit goed keurt omdat het medisch gebruik wordt.
Mocht het alsnog weer slechter gaan kan hij of jij eens vragen naar oramorph, dit kan ook wat helpen, al is bij copd 4 de benauwdheid nooit weg maar zolang het maar leefbaar blijft.
Kwaliteit van leven is het belangrijkste.
Wens jullie veel goeds en blij dat het gesprek nu gaande is, blijven aankloppen zodra het niet gaat.
Sterkte en keep it cool :)
😘🍀

Login of registreer om te reageren
16-08-2022 om 10:57 uur

@hakunamatata : ik ben blij voor jou dat het beter gaat met je vader!

Login of registreer om te reageren